بخش انگلیسی صدای آمریکا ـ وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه ۱۱ شرکت چینی درگیر در نقض حقوق بشر در ارتباط با رفتار چین با اویغورها در سین کیانگ را به لیست سیاه اقتصادی ایالات متحده اضافه کرد.

به گفته وزارت بازرگانی آمریکا این شرکت ها از نیروی کار اجباری اویغورها و دیگر گروه های اقلیت مسلمانان استفاده می کردند و شامل شماری شرکت پارچه بافی و دو موسسه است که دولت می گوید برای سرکوب بیشتر اویغورها و دیگر اقلیت های مسلمان تجزیه و تحلیل ژنتیکی انجام می داده است. 

شرکت هایی که در لیست سیاه قرار گرفته اند نمی توانند بدون مجوز دولتی محصولات شرکت های آمریکایی را خریداری کنند.

این شرکت ها سومین گروه شرکت ها و نهادهای چینی هستند که به لیست سیاه آمریکا اضافه شده اند. در دو دور قبلی دولت ترامپ ۳۷ نهاد را که درگیر سرکوب در سین کیانگ در غرب چین بوده اند به لیست سیاه افزوده بود.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، در بیانیه ای گفت: «پکن فعالانه رفتار قبیح کار اجباری و گردآوری آزاردهنده دی ان ای و تجزیه و تحلیل آن را برای سرکوب شهروندانش ترویج میدهد.» شرکت‌های افزوده شده به لیست سیاه شامل «نانچنگ او- فیلم تک»، از تامین کنندگان کالا برای آیفون «اپل»، «آمازون» و «مایکروسافت»، و دو موسسه وابسته به «انستیتو ژنتیک پکن» هستند که به دولت چین وابسته‌اند.

سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو می گوید افزودن این شرکت‌ها باعث خواهد شد «از فناوری آمریکایی در جنایات حزب کمونیست چین علیه بشریت و نقض فاحش حقوق بشر علیه اویغورها و دیگر اقلیت‌ها در سین کیانگ از جمله گردآوری اجباری دی ان اِی استفاده نشود.»

از دیگر شرکت‌های افزوده شده به لیست سیاه، «گروه کِی تی کِی» است که تولید کننده بیش از ۲ هزار محصول مورد استفاده  در قطارهای پر سرعت از الکترونیک تا صندلی است و «شرکت تانیوان تکنولوژی» که رساناهای فوق حرارتی ترکیبی گرافیت و آلومینیوم تهیه می کند.

«شرکت چانگجی اسکوئل تکستایل»، دیگر شرکت در لیست سیاه برای «رلف لورن»، «تامی هیلفیگر»، و «هوگو باس» لباس تولید می‌کند.

صدای امریکا