شهروند آرش عزیزی: مقامات الجزایر می‌گویند در میان تروریست ‌های اسلام‌گرایی که جسدشان پیدا شده یک نفر احتمالا شهروند کانادا است. 

به گزارش دفترِ کبک تورنتو استار از مونترال، پیدا شدن گذرنامه ‌ای کانادایی در محل علت این گمان بوده است.

عبدالمالک سلال، نخست ‌وزیر الجزیره، این هفته اولین گزارش رسمی و کامل دولت خود را از نزاع چهار روزه با تروریست ‌ها در یک نیروگاه گاز طبیعی در منطقه ‌ی صحرای آفریقا که منجر به کشته شدن ۳۷ کارگر و ۲۹ نفر از تروریست‌ها شد منتشر کرد. سلال در کنفرانس خبری خود در روز دوشنبه گفت سه نفر از رزمندگان اسلام‌ گرا زنده دستگیر شده‌ اند.

به گزارش رویترز، سلال گفت:‌ «یک نفر کانادایی میان رزمندگان بود. او هماهنگ‌ کننده‌ ی حمله بود.» رویترز از این شهروند کانادا با نام خانوادگی «شداد» اسم برده اما از اسم کوچک او یا هیچگونه جزئیات دیگر خبر نداده است.

سایر گزارش‌ها از قول مقامات امنیتی این کشور شمال آفریقا می‌گویند این شهروند کانادایی مسئول تماس با رسانه‌ ها بوده است. در این زد و خوردها شهروندانی از هشت کشور به قتل رسیدند از جمله ژاپن،‌ نروژ، آمریکا، بریتانیا و فرانسه.

به ادعای سلال،‌ برنامه‌ ریزی این عملیات دو ماه طول کشید و گروگان‌گیرهای تا دندان مسلح از شمال مالی، که درگیر جنگی گسترده با اسلام‌گرایان هستند، وارد الجزیره شده بودند. بیشتر گروگان‌ها با اصابت گلوله به سر کشته شدند.

وزارت امور خارجه‌ ی کانادا هنوز تایید نکرده که گذرنامه‌ ی کانادایی «شداد» واقعی بوده است یا خیر. با این حال، جیسون کنی، وزیر مهاجرت، در صفحه‌ ی توئیتر خود نوشت اصلا نمی ‌تواند «آن‌ هایی که به کانادا پشت می‌ کنند تا به فرقه ی مرگبار افراط‌ گرایی جهادی، بپیوندند» درک کند.

کشتار شمار قابل توجهی از کارگران در این نزاع باعث شده دولت الجزایر تحت فشار شدید بین ‌المللی در مورد عملکرد خود باشد.

طبق آمار نوامبر سال گذشته حدود ۵۰ شهروند کانادایی، که بیشتر در اوایل دهه‌ ی دوم زندگی خود هستند، در سراسر جهان مشغول شرکت در فعالیت ‌های تروریستی هستند.

پارلمان کانادا تا چند ماه دیگر قرار است لایحه ‌ای را به رای بگذارد که در صورت تصویب، سفر شهروندان کانادا به خارج از کشور برای شرکت در تروریسم را جرمی ویژه‌ به شمار می آورد.