رئیس کل بیمه مرکزی ایران می‌گوید خسارت هواپیمای مسافربری اوکراینی ساقط‌ شده از سوی سپاه پاسداران را باید شرکت‌های بیمه اروپایی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری میزان، غلامرضا سلیمانی این مطلب را روز دوشنبه، بیستم مرداد، در یک نشست خبری عنوان کرد و گفت که «هواپیمای اوکراینی از سوی شرکت‌های بیمه‌ای اروپایی در اوکراین تحت پوشش قرار گرفته و تحت پوشش شرکت‌های ایرانی نیست.»

آقای سلیمانی اضافه کرد که خسارت این هواپیما «باید از سوی شرکت‌های بیمه‌ای که تحت پوشش هستند پرداخت شود.»

این سخنان رئیس کل بیمه مرکزی ایران در حالی بیان می‌شود که عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخیراً گفته بود که جمهوری اسلامی «پذیرفته غرامت هواپیما را پرداخت کند و مسئولیت این اقدام سهوی را پذیرفته است.»

سخنان روز دوشنبه رئیس کل بیمه مرکزی ایران همچنین در حالی بیان می‌شود که معاون او پیشتر گفته بود که با توافق دولت‌های ایران و اوکراین، خسارت هواپیما توسط ایران پرداخت خواهد شد.

غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته بود خسارت ناشی از سقوط هواپیمای اوکراینی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده‌ است که با توافق دولت‌های دو کشور از سوی دولت ایران پرداخت می‌شود.

آقای جهانگیری همچنین توضیح داده بود که ایران پیش‌بینی می‌کند حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه پرداخت شود که در مجموع رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار میزان خسارت برآورد شده است.

پس از سرنگون شدن پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران کی‌یف، در ۱۸ دی ماه سال گذشته، ایران نهایتاً پس از ۷۲ ساعت پنهان‌کاری اذعان کرد که این هواپیما با اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاه سرنگون شده است؛ رخدادی که به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیما انجامید.

بهمن‌ماه سال گذشته، ولودیمیر زِلِنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت کشورش از مبلغی که ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای مسافربری این کشور پرداخت شده است رضایت ندارد و خواهان غرامت بیشتر است.

به تازگی هیئتی از وزارت خارجه ایران به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرد تا درباره موارد مربوط به پذیرش مسئولیت حقوقی سرنگونی هواپیما گفت‌وگو کند. اوکراین می‌گوید در تلاش برای گرفتن حداکثر غرامت از ایران است.‎

ایران همچنین بعد از شش ماه تعلل، نهایتاً جعبه‌‌های سیاه‌ این هواپیما را برای بازخوانی به فرانسه ارسال کرد.

در رابطه با این جعبه‌های سیاه، تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، روز گذشته، ۱۹ مرداد به خبرگزاری ایسنا گفت که جعبه‌های سیاه هواپیمای اکراینی در لابراتوار فرانسه بازخوانی شده و «برخی جزئیات مورد توجه عموم توسط مسئول بررسی سانحه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.»

آقای دهقانی جزئیات بیشتری ارائه نداد اما مدعی شد که «اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی تأییدکننده اطلاعاتی است که در گزارش پیشرفت تحقیقات سازمان منتشر شده بود.»

رادیو فردا