وزارت دادگستری ایالات متحده روز جمعه ۲۴ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد از توزیع محموله سوخت چندین میلیون دلاری توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی که به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شده، با موفقیت جلوگیری کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که ایالات متحده در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۲۰ شکایتی را با هدف ضبط کلیه محموله‌های حاوی تولیدات نفتی در چهار نفتکش با پرچم‌های خارجی، از جمله بِلا، برینگ، پاندی، و لونا، ثبت کرد و حکم توقیف آنها توسط قاضی دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا (شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا) صادر شد.

طبق این بیانیه، دولت آمریکا امروز رسما اعلام حکم توقیف محموله‌ها را با موفقیت انجام داده و بارهای آن چهار کشتی، شامل حدود ۱ میلیون و ۱۱۶ هزار بشکه نفت خام، را ضبط کرده است. بنا بر این بیانیه، این بزرگترین توقیف محموله سوخت توسط دولت ایالات متحده بوده است.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این محموله‌ها، با کمک شرکای خارجی، اکنون در توقیف ایالات متحده قرار دارد.

آمریکا روز چهارشنبه ۴ تیر، پنج ناخدای ایرانی را به خاطر انتقال بنزین به ونزوئلا تحریم کرد. وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید آنها ۱.۵ میلیون بشکه بنزین و دیگر محصولات مرتبط ایران را «برای حمایت از رژیم نامشروع مادورو» به ونزوئلا منتقل کردند.

واکنش وزارت خارجه آمریکا 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درتوئیتی به این خبر واکنش نشان داد. آقای پمپئو در توئیتر خود نوشت قرار بود این محموله توسط ایران به رژیم ونزوئلا تحویل شود و اقدام وزارت دادگستری برای توقیف آن «خبری خوشحال‌کننده است.» 

همچنین مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه ۲۴ مرداد در واکنش به ضبط محموله سوخت ارسالی ایران برای رژیم نیکلاس مادورو در ونزوئلا گفت، دیپلماسی ما، به رهبری برایان هوک نماینده ویژه در امور ایران، توانست هم ارسال محموله‌ها را متوقف کند و هم به وزارتخانه‌های دادگستری و امنیت داخلی در اجرای حکم ضبط محموله بنزین که ۲ ژوئیه صادر شد، کمک کند.

وی خاطر نشان کرد پول حاصل از فروش بنزین توقیف شده ایران، در صورتی که با موفقیت در دادگاه‌های آمریکا تایید شود، می‌تواند به جای آن که به دست آنهایی که در فعالیت‌های تروریستی نقش دارند برسد، به بودجه کمک به قربانیان تروریسم دولتی واریز شود.

پیش از این مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در گفت‌و‌گو با بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود: «ایران و ونزوئلا دو کشور تحریم‌شده هستند که هیچ راهی پیدا نکرده‌اند مگر این که با هم کار کنند. این دو کشور دارای رژیم‌های شکست‌خورده و نظام ناکارآمد هستند.»

صدای امریکا