روز پنج‌شنبه، ۱۳ شهریور، حملاتی هوایی در شرق سوریه که گفته می‌شود احتمالاً از سوی اسرائیل انجام شده منجر به کشته شدن ۱۶ جنگجوی مورد حمایت ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبر را ناظر حقوق بشر سوریه چند ساعت پس از آن که دمشق گفت موفق به ردگیری چند موشک اسرائیلی شده اعلام کرده است.

رامی عبدالرحمان، رئیس گروه ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفت که افراد کشته‌ شده شبه ‌نظامیان وفادار به ایران بودند و ۷ تن از آنها در بیرون از شهر میادین جان باخته‌اند.

به گفته او ۹ جنگجوی دیگر، طی حملات هوایی به جنوب شهر البوکمال واقع در مرز شرقی سوریه با عراق کشته شده‌اند.

آقای عبدالرحمان مسئول این حملات را «به احتمال زیاد اسرائیل» دانست. در صورت تأیید این مسئله این حمله دومین حمله مشابه در کمتر از ۲۴ ساعت و سومین عملیات هوایی در هفته جاری از سوی آن کشور خواهد بود.

به گفته سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، شامگاه چهارشنبه، پدافند هوایی سوریه موفق به رهگیری موشک‌های پرتاب‌شده از جت‌های اسرائیلی به سمت پایگاه هوایی تی۴ در مرکز سوریه شد.

این خبرگزاری گفت که «پدافند هوایی ما بیشتر این موشک‌ها را منهدم کرد» و افزود که «این حمله تنها خسارات مادی بر جای گذاشته است.»

همچنین، به گفته گروه ناظر حقوق بشر سوریه، روز دوشنبه، حملات هوایی اسرائیل باعث جان باختن یک غیرنظامی، ۳ ارتشی سوری و هفت جنگجوی متحد با دولت بشار اسد شد.

این گروه می‌گوید که هدف حملات روز دوشنبه مواضع دولتی سوری در جنوب دمشق و تأسیساتی بوده است که از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران استفاده می‌شود.

بنابراین گزارش، این تأسیسات که حزب‌الله لبنان نیز از آن استفاده می‌کند در جنوب استان درعا قرار دارد.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ اسرائیل صدها حمله هوایی و موشکی در سوریه انجام داده که هدف آنها تضعیف نیروهای ایرانی و حزب‌الله در نزدیکی مرزهای اسرائیل است.

اسرائیل کمتر انجام این حملات را تأیید می‌کند اما روز سوم اوت امسال یکی از حملات هوایی خود به جنوب سوریه را تأیید کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها خواستار «نابودی» اسرائیل شده و آن کشور را «غده‌ای سرطانی» نامیده که «باید ریشه‌کن و نابود شود.»

رادیو فردا