عربستان سعودی از باراک اوباما خواست تا برای برقراری صلح در خاورمیانه، قاطعانه در مقابل اسرائیل بایستد.


شهروند ۱۲۳۲  پنجشنبه ۴ جون  ۲۰۰۹


 

رادیو فرانسه: عربستان سعودی از باراک اوباما خواست تا برای برقراری صلح در خاورمیانه، قاطعانه در مقابل اسرائیل بایستد.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه سوم جون،  با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد. وی سپس به قاهره می رود تا در آنجا خطاب به دنیای اسلام سخن بگوید.

ریاض که درشکل گیری روند مذاکرات صلح از سال ۲۰۰۲ میلادی فعال بود از اوباما انتظار دارد، با فشار بر اسرائیل این کشور را راضی کند تا همزیستی دو کشور اسرائیلی و فلسطینی را بپذیرد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در ریاض، در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفته است، این تنها آمریکاست که می تواند اسرائیل را به حرکت به سوی صلح وادارد.

به دنبال اعلام موضع قاطع آمریکا در مورد توقف شهرک سازی یهودیان و رد این تقاضا از طرف نتانیاهو،  سه شنبه  دوم جون اسرائیل، از باراک اوباما خواست به توافق های قبلی که با جرج بوش انجام شده،  برگردد.

وزیر محیط زیست اسرائیل که از نزدیکان نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است در رادیوی دولتی این کشور گفت، بوش در نامه ای با ادامه شهرک سازی در نوار غزه موافقت کرده بود و لذا ساختن حدود بیست  شهرک یهودی نشین در این منطقه بر همین اساس انجام شده است.

آمریکا اسرائیل را متهم می کند که  برای رسیدن به صلح تلاش کافی نمی کند.

باراک اوباما در توضیح سیاست خود گفت، در حال حاضر گرایش عمومی نسبت به منافع آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه عمیقاً منفی است.

خبرگزاری فرانسه، علاوه بر عراق و پاکستان،  مسئله هسته ای ایران را نیز یکی از  موضوع های  گفتگو میان آمریکا و عربستان سعودی می داند و می افزاید عربستان سعودی مثل سایر کشورهای عربی، از تجهیز ایران  به سلاح اتمی نگران است و با احتیاط  نزدیکی آمریکا و ایران را دنبال می کند.

اما ریاض و واشنگتن هر دو در این مورد هم نظرند  که رسیدن به توافقی برای صلح میان اسرائیلیان و فلسطینیان، به حل مشکل غرب با ایران کمک می کند.