مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می کند که همه، هر سال، با فرارسیدن پاییز و فصل سرما واکسن آنفلوانزا بزنند.

زدن واکسن آنفلوانزا برای محافظت از خود و اطرافیان در برابر این بیماری فصلی و کمک به کاهش فشار بر روی کادر درمانی و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، به ویژه در طول همه‌گیری جهانی کرونا، بیش از هر زمان دیگر مهم است.

چه افرادی باید امسال واکسینه شوند؟

بنا بر توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، همه افراد از شش ماهه به بالا، به غیر از موارد استثنائی، باید هر سال پیش از فرارسیدن فصل پاییز واکسینه شوند. دریافت واکسن آنفلوانزا بخصوص برای افرادی که ممکن است در معرض جدی عوارض این بیماری قرار بگیرند، بسیار مهم است.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر عوارض بیماری آنفولانزا هستند؟

افراد در ریسک شامل سالمندان بالای ۶۵ سال، زنان باردار، بیماران سرطانی، افرادی که به بیماری‌های مزمن مثل آسم، بیماری‌‌های قلبی عروقی، بیماری کلیوی، دیابت، ایدز، و امثال آن مبتلا هستند.

دریافت واکسن آنفلوانزا بسیار مهم است و منافع زیادی دارد. این واکسن می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری، دفعات مراجعه به پزشک، و از دست دادن روزهای کاری و مدرسه را کاهش دهد، و همین طور جلوی بستری شدن و مرگ از آن را بگیرد.

انواع مختلف واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های مختلف از مردم تایید شده است.

واکسن‌هایی هست که برای کودکان خردسال حتی کودکان شش ماهه تایید شده، و واکسن‌هایی هم که مناسب افراد سالمند بالای ۶۵ سال هستند.

واکسن آنفلوانزا برای زنان باردار و افرادی که بیماری‌های مزمن دارند توصیه شده است.

واکسن آنفلوانزا به شکل اسپری بینی برای افراد بین ۲ تا ۴۹ سال تایید شده است. در زنان باردار و مبتلایان به برخی از بیماری‌ها نباید از این نوع واکسن استفاده شود.

واکسن‌های مختلفی برای پیشگیری از آنفلوانزا وجود دارد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری هیچکدام از انها را بر دیگری ارجح ندانسته است. مهم‌ترین نکته این است که تمام افراد از سن ۶ ماهه به بالا، هر سال باید واکسن فصلی آنفلوانزا بزنند.

اگر در مورد زدن واکسن آنفلوانزا سئوال یا نگرانی داشتید همیشه آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

چه افرادی نباید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند:

کودکان خردسال زیر ۶ ماه سن.

افرادی که آلرژی شدید و مرگبار به واکسن آنفلوانزا و مواد تشکیل دهنده آن دارند.

توجه ویژه به افرادی که آلرژی به تخم مرغ دارند

افراد مبتلا به حساسیت به تخم مرغ باید پیش از واکسن زدن با پزشک خود مشورت کنند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه می‌کند افراد مبتلا به حساسیت خفیف می‌توانند هر نوع واکسن آنفلوانزا را که مناسب سن‌شان باشد دریافت کنند.

افرادی که سابقه حساسیت شدید به تخم‌ مرغ – یعنی عوارض بیشتری از تنها کهیر زدن – دارند، باید در یک محیط پزشکی و تحت نظارت کادر درمانی که قادر به شناسایی آلرژی و رسیدگی به آن هستند، واکسینه شوند.

دو نوع واکسن نیز وجود دارد که کاملاً عاری از تخم مرغ هستند.

چه زمان بهترین وقت برای زدن واکسن انفولانزا است؟

بهترین زمان برای زدن واکسن آنفلوانزا در اوایل پاییز و پیش از فرا رسیدن فصل سرما و آنفلوانزا است. به این توجه داشته باشید که دو هفته طول می‌کشد تا واکسن آنفلوانزا در بدن پادتن تولید کند و مؤثر باشد. پس بهتر است تا پیش از شروع شیوع این بیماری واکسینه شد.

صدای امریکا