مردم بهت‌زده فرانسه روز یک‌شنبه ۲۷ مهر در حمایت از آزادی بیان و گرامی‌داشت یاد معلم تاریخ به قتل رسیده، در پایتخت این کشور گرد هم آمدند. پلیس نیز هم‌زمان از بازداشت نفر یازدهم در رابطه با این «حمله تروریستی اسلام‌گرایانه» خبر داد.

مقتول با نام «ساموئل پتی»، معلم ۴۷ ساله تاریخ در یکی از دبیرستان‌های حومه پاریس بود که چند روز پس از نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خارج از مدرسه و در روز روشن با چاقو به قتل رسید.

به گفته شاهدان عینی، فرد مهاجم هنگام بریدن سر معلم تاریخ با چاقو، فریاد «الله اکبر» سر داده بود. دقایقی پس از این جنایت که روز جمعه ۲۵ مهر به وقوع پیوست، گشت پلیس فرد مظنون را به ضرب گلوله از پا درآورد.

بنابر گزارش رسانه‌های فرانسه، این فرد ۱۸ ساله زاده مسکو و چچنی‌تبار بود.

کارکنان مجله طنز «شارلی ابدو» که پنج سال پیش، در دفتر پیشین خود مورد حمله تروریستی قرار گرفتند از جمله ترتیب‌دهندگان تجمع بعد از ظهر یک‌شنبه در پاریس بودند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بنا بود ژان میشل بلانکه، وزیر آموزش و پرورش، و سیاستمداران طیف‌های گوناگون نیز در این مراسم یادبود که در مرکز پاریس برگزار شد، حضور داشته باشند.

همچنین، دفتر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اعلام کرده است که مراسم ملی یادبود این معلم تاریخ، روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ آبان) برگزار خواهد شد.

آقای مکرون شامگاه ۲۵ مهر با حضور در محل حادثه آن را «حمله تر‌وریستی اسلام‌گرایانه» خواند.

ژان کستکس، نخست‌وزیر فرانسه، نیز ضمن ابراز انزجار عمیق و خشم خود از حمله تروریستی اخیر گفت:‌ «آن‌چه در این عمل شریرانه هدف حمله قرار گرفت، سکولاریسم بود؛ ستوان فقرات جمهوری فرانسه.»

او در مصاحبه با هفته‌نامه «ژورنال دو دیمانش» نیز اظهار داشت: «می‌خواهم معلم‌ها بدانند که بعد از این عمل شریرانه و پست، کل کشور حامی آن‌ها هستند.»

روز گذشته، منابع پلیس از بازداشت ۹ نفر از جمله یک کودک در رابطه با این پرونده خبر داده بودند. گزارش‌ها حاکی است در میان بازداشت‌شدگان، دو تن از والدین دانش‌آموزان مدرسه‌ ای که پتی معلم آن بود نیز حضور دارند.

شواهد همچنین نشان می دهد که پیش از وقوع این جنایت، ساموئل پتی در شبکه‌های اجتماعی هدف حمله کارزارهای خشونت‌آمیز افراط‌گرایان قرار گرفته بود.

بازپرسان پرونده، در حال حاضر، تلاش می‌کنند دریابند که آیا فرد مهاجم در این حمله تنها اقدام کرده و یا همدستانی هم داشته است. به گفته منابع آگاه پلیس فرانسه، چهار نفر از خویشان و بستگان نزدیک فرد مهاجم در میان بازداشتی‌ها هستند.

نفر دهم اواخر روز شنبه توسط ماموران پلیس بازداشت شد.

دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید آقای مکرون قرار است عصر روز یکشنبه با وزرای اصلی کابینه خود در جلسه‌ای امنیتی دیدار و گفت‌وگو کند.

روز شنبه، صدها نفر شامل دانش‌آموزان مدرسه‌ای که پتی معلم آن بود همراه با والدین‌شان و همچنین ساکنان محلی برای سوگواری و اعلام همبستگی در مقابل محل کار او در حومه پاریس گرد هم آمدند.

رادیو فردا