شهروند- پلیس یورک اعلام کرده است در ارتباط با قتل مهدی امین، فعال سیاسی ۵۸ ساله، یک زن بازداشت و به «قتل درجه دو» متهم شده است.

مهدی امین

سی‌بی‌سی خبر داده است، اتهام قتل درجه دو به خانم کارمینه آن گوئسالتا که با نام کارمینه آن سامونته نیز شناخته می‌شود، صبح روز پنج‌شنبه ابلاغ شده، و او درهمین روز در  داد گاه حضور یافته است.

پیکر مهدی امین ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر ماه) در خانه اش در شهر مارکام کانادا توسط پلیس پیدا شد. و همزمان پلیس اعلام کرد که ممکن است اتوموبیل او نیز دزدیده شده باشد.

پلیس در گزارش تازه اش  می‌گوید خودروی مهدی امین ۳۰ اکتبر در تورنتو پیدا شده، و در ارتباط با قتل او خانم کارمینه آن گوئسالتا روز چهارشنبه بازداشت شده است.

مأموران پیگیری قتل مهدی امین می‌گویند، هرچند بررسی‌ها ادامه دارد، اما به باور آنان ارتباطی میان قتل مهدی امین و دیدگاه‌های سیاسی تاکنون دیده نشده است.

همین ماموران گفته اند، نگرانی در پیوند با  امنیت جامعه وجود ندارد و گروه پژوهش پیرامون قتل این کوشاگر سیاسی درپی مظنونان دیگر در این پرونده نیست.

پلیس اما اعلام نکرده  که آیا خانم کارمینه آن گوئسالتا و آقای امین آشنایی با هم داشته اند یا نه! اما از کسانی که اطلاعات بیشتری در پیوند با  شفاف شدن این پرونده داشته باشند، خواسته شده است با پلیس تماس بگیرند.

مهدی امین که در یک شرکت  ساختمان‌سازی کار می‌کرد، و سابقه یک دوره حضور در کنگره ی  ایرانیان کانادا را هم در کارنامه اش داشت، درچند سال‌گذشته در فضای مجازی و همچنین در گردهمایی های سیاسی علیه جمهوری اسلامی حضور فعال داشت و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی ایران بود.

همزمان با  اعلام قتل مهدی امین، حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ (هواپیمای اوکراینی)، که ساکن تورنتو است خبر داد که به مرگ تهدید شده‌ است، و در پی آن دو تن دیگر از اعضای انجمن خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی شاهین مقدم و جواد سلیمانی نیز اعلام کردند که آنها نیز توسط مأموران جمهوری اسلامی  تهدید شده اند.

به دلیل پیشینه پر حجم دخالت جمهوری اسلامی ایران در ترورهای برون  از ایران وتهدید و ربودن مخالفان، هرگاه چنان مورد ناروشنی از قتل میان جوامع ایرانی رخ می دهد، انگشت اتهام در درجه نخست به سوی حکومت ایران نشانه می رود.