وزیر خارجه جدید ایالات متحده عصر چهارشنبه با همتایان خود درباره ایران گفتگو کرده است. 

براساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۸ بهمن با دامنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، درباره «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران» و پاسخگو کردن چین نسبت به تعهدات جهانی، صحبت کرده است. او همچنین با آقای راب درباره سایر اولویت‌های سیاست خارجی از جمله روسیه نیز گفت و گو کرده است. جزئیاتی از این مذاکرات منتشر نشده است. 

از راست: وزیر خارجه امریکا و وزرای خارجه المان، بریتانیا و اسرائیل

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل به نقل از وزارت خارجه آن کشور گزارش داده‌اند که وزیر خارجه آمریکا با گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، درباره مسائل استراتژیک منطقه، گسترش دایره صلح، و تهدیدات ایران صحبت کرده است.

 وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید که دو کشور باید برای برطرف کردن تهدیداتی که ثبات امنیت در منطقه را تهدید می کند، کار کنند.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین با هایکو ماس،‌ همتای آلمانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف درباره امنیت و ارزش‌های مشترک و همچنین چالش‌های بین‌المللی، از جمله تغییرات اقلیمی، چین، روسیه و ایران، رایزنی کردند.

موضوع ایران یکی از مسائل تحت بررسی وزیر خارجه جدید آمریکا است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، برگرداند. در پی آن، تهران نیز تعهدات خود در برجام را نقض کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که هفته پیش وارد کاخ سفید شد، پیشتر گفته بود در صورتی که تهران کاملا به تعهداتش عمل کند، ایالات متحده به برجام باز خواهد گشت.

آقای بلینکن در نخستین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه جدید ایالات متحده، روز چهارشنبه ۸ بهمن گفت در صورت بازگشت ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ۱۳۹۴، آمریکا نیز به آن باز خواهد گشت.

صدای امریکا