در حالی که وکیل ناهید تقوی پس از گذشت بیش از صد روز از بازداشت این شهروند دوتابعیتی هنوز به پرونده او دسترسی ندارد، بازپرس پرونده او گفته است تا زمانی که او اتهامات خود را قبول نکند، به دادگاه ارجاع داده نخواهد شد.

ناهید تقوی

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده خانم تقوی روز یک‌شنبه، ۵ بهمن‌ماه، بالاخره با او ملاقات داشته‌اند، اما وکیل مدافع او هم‌چنان از دسترسی به پرونده او محروم است.

به گفته مریم کلارن، دختر خانم تقوی، «بازپرس پرونده او در مراجعه خانواده به آنان گفته که تنها وکلایی از فهرست وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه به پرونده‌ها دسترسی دارند و تا زمانی که او اتهامات خود را قبول نکند، به دادگاه ارجاع داده نخواهد شد.»

قوه قضائیه ایران در سال ۹۷ فهرست ۲۰ نفره‌ای از وکلای «مورد اعتماد» خود را برای وکالت پرونده‌های سیاسی و امنیتی در تهران اعلام کرد و همزمان به برخی وکلا اعلام شد که «مطلقا حق پذیرش وکالت» در این نوع پرونده‌ها را ندارند.

ناهید تقوی که در حال حاضر ۶۶ سال دارد، پیشتر در شهر کلن آلمان زندگی می‌کرد و روز ۲۵ مهرماه بدون اتهام مشخصی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

او با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین نگهداری می‌شود.

مقامات قضایی ایران تاکنون هیچ دلیلی برای بازداشت او ارائه نداده‌اند و تنها به خانواده او گفته‌اند که او به دلیل «مسائل امنیتی» بازداشت شده است.

خبرگزاری فرانسه پیشتر به نقل از جامعه بین‌المللی حقوق بشر در آلمان نوشته بود که دلیل بازداشت خانم تقوی فعالیت طولانی او در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران بخصوص حقوق زنان و دفاع از آزادی بیان بوده است.

خانم کلارن، دختر خانم تقوی، روز ۹ دی هم با هشدار درباره وخامت حال مادرش خواستار آزادی سریع او شده بود.

کاربران فضای مجازی اواخر دی‌ماه از راه‌اندازی کمپینی در شبکه‌های مجازی به مناسبت سومین ماه بازداشت ناهید تقوی خبر داده بودند.

رادیو فردا