اخیراً مقاله ای درباره خواص کشمش در ایمیل ها در گردش است و عده ای از خوانندگان شهروند که چنین ایمیلی را دریافت کرده اند، در این مورد از من پرسیده اند. به همین دلیل مختصری از خواص این میوه خشک که از نظر علمی ثابت شده را به اطلاع خوانندگان عزیز می رسانیم.

باید اشاره کرد که در مطلب مورد بحث حقایقی وجود دارد ولی گاهی در تعریف از آن راه اغراق پیموده اند که شواهد علمی چنین نیست.

کشمش، مخصوصا کشمش تیره رنگ (یاقوتی) حاوی مقدار زیادی از املاح، ویتامین ها، فیبر با کیفیت بالا و فروکتوز می باشد. به عبارت دیگر در یکصد گرم کشمش حدود ۷۹ گرم مواد قندی و ۴ گرم فیبر وجود دارد. ویتامین های گروه B و همچنین c و E و K موجود در این میوه ی خشک می تواند قسمت مهمی از نیاز ویتامین روزانه ی بدن را تأمین نماید. کشمش به علت داشتن مقدار زیادی کلسیم (۵۰میلی گرم) و پتاسیم (۷۵۰ میلی گرم) می تواند بهترین داروی تقلیل فشار خون بالا باشد. در ضمن آهن موجود در کشمش (حدود دو میلی گرم) به همراه املاح دیگر مانند منیزیوم و فسفر و مس و روی و منگنز در خون سازی و استحکام استخوانها نقش دارند. ابوعلی سینا مویز یا کشمش را غذایی برای حافظه خوب توصیه می کند و پوست و هسته ی کشمش حاوی مقدار زیادی از فیتوکمیکال های مفید و اسید امینه های ضروری است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلب و عروق و سرطان و غیره موثر است. برعکس آنچه که در مقاله ی اینترنتی ذکر گردیده کشمش به علت داشتن فروکتوز زیاد چاق کننده است.

Catechin و اسید فئولیک موجود در کشمش که از دسته آنتی اکسیدان های قوی هستند نقش مهمی در پیشگیری بسیاری از سرطانها مخصوصا سرطان روده بزرگ دارند. فیبر موجود در کشمش سبب تسهیل متابولیسم و سوخت و ساز کلسترول خون شده و باری از دوش قلب و عروق برمی دارد. در ضمن فیبر این میوه خشک می تواند در خروج مواد صفراوی از روده مهم باشد. متأسفانه به اکثر میوه های خشک مقداری مواد شیمیایی برای حفظ رنگ و طعم و همچنین جلوگیری از فاسد شدن آن اضافه می کنند که گاهی سبب نوعی آلرژی می شود و مصرف زیاد آن مشکلات دیگری را به وجود می آورد.

 

ویتامین D از عفونت مجاری ادرار جلوگیری می کند

ویتامین D در دهه گذشته انقلابی در تغذیه به وجود آورده و بررسی های علمی مستند نشانگر نقش این ویتامین محلول در چربی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلب و عروق، پوکی استخوان و ضعف سیستم ایمنی بدن و غیره است. این ویتامین در بدن در عملکرد و فعالیت سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل عفونت زا نقشی مهم دارد و با عواملی مانند میکربها، قارچ ها و ویروس ها مبارزه می کند. برخی از مطالعات علمی در گذشته ثابت نموده اند که ویتامین D در جلوگیری و درمان سرماخوردگی و عوارض آن موثر است و ریه ها را در برابر عوامل بیماری سل و سینه پهلو حفظ می کند. اخیراً دانشمندان دانشگاهی در سوئد ثابت کرده اند که ویتامین D قادر است از بروز و پیشرفت عفونت های مجاری ادراری مانند مثانه و کلیه جلوگیری نماید. در این بررسی مهم، پژوهشگران گزارش می کنند که در زمانی که اکثر باکتریها و عوامل عفونت زا به هر دلیلی در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند و درمان آنها کار دشواری است، ویتامین D می تواند سبب نجات جان گردد و با عمل اختصاصی و همچنین همکاری با سیستم دفاعی بدن عوامل عفونت زا را از بین ببرد. این ویتامین در بدن و مخصوصاً در مثانه سبب ترشح ماده ای به نام peptide می شود که خود در حفظ بافت های مثانه نقش دارد. علاوه بر این ویتامین D در مثانه ماده دیگری به نام Cathelicidin به وجود می آورد که در از بین بردن عوامل عفونت زا مانند E.coli و غیره بسیار موثر است و نمی گذارد زمینه برای استقرار عوامل عفونت زا آماده گردد. در این مورد بخصوص ویتامین  D نقش آنتی بیوتیک را بازی می کند و اگر در مصرف آن دقت شود عوارض جانبی به وجود نمی آورد و مصرف لازم و کافی آن می تواند سبب سلامتی بدن گردد. جالب این که در بررسی مورد بحث ثابت شده که ویتامین D و عملکرد پیچیده آن در مثانه سبب مرگ باکتری های مضر می گردد و با میکرب های مفید داخل مثانه کاری نخواهد داشت و این نه تنها در مثانه بلکه در دستگاه های دیگر بدن صادق است. در سال های اخیر بیماری های عفونی دستگاه ادراری و در نتیجه سرطان مثانه و کلیه به شدت افزایش یافته، حال اگر ویتامین D در این مورد مفید می باشد باید در تهیه و مصرف آن با مشورت پزشک اقدام نمود.

 

سرب بنزین و گازوئیل و آلودگی سبزیجات و میوه جات

آلودگی هوا و محیط زیست به سرب بنزین و گازوئیل محصولات سبزیجات و میوه جات باغچه ها و مزارع را غیر قابل مصرف می کند. این گزارشی است که انجمن محیط زیست آمریکا منتشر ساخته و معتقد است که سرب موجود در این دسته از محصولات سمی بوده و ناهنجاریهای زیادی را در بدن به وجود می آورد. متأسفانه هنوز درصد بالائی از رنگ ها که در ساختمان ها بکار می روند حاوی مقدار زیادی سرب هستند که از طریق دستگاه تنفسی، پوست و غذا وارد بدن می شوند و در کنار مصرف سبزیجات و میوه جات آلوده به سرب مزید بر علت می گردند. مسمومیت حاصل از سرب نه تنها بسیاری از اعضای بدن، مانند کبد و کلیه و غیره را بیمار کرده و از کار می اندازد، بلکه سبب نوعی مسمومیت بافت های عصبی می گردد که همراه است با ناهنجاریهای مغزی و تقلیل هوش و حواس. علائم مراحل اولیه مسمومیت سرب عبارتند از: حساسیت، عصبانیت، سردرد، خستگی، درد و ناهنجاریهای ماهیچه های بدن، یبوست، سوء تغذیه و غیره.

در یک بررسی علمی بر روی سبزیجات و خاک ۱۴۴ باغچه در آمریکا معلوم گردید که در ۸۱ درصد نمونه ها از خاک مورد بحث مقدار ۴۰۰ میکروگرم سرب وجود دارد که رقمی است بالا. روی هم رفته خاک بعضی از مناطق ممکن است طبیعتاً حاوی مقداری سرب باشند، ولی سرب باغچه های آمریکا نتایج سوخت بنزین و گازوئیلی است که دارای سرب بوده و توسط باد و باران پراکنده و در نهایت وارد زمین و چرخش غذا و آب می شود و وارد بدن شده مشکلاتی را به وجود می آورد.   

آمار سخن می گوید

از نظر چاقی و زیادی وزن آمریکا در صدر جدول کشورهای دنیا قرار دارد و حدود ۳۱ درصد از مردم آن به عارضه ی چاقی دچار هستند. کشور مکزیک با ۲۴ درصد و انگلستان با ۲۳ درصد جمعیت چاق به ترتیب در ردیف دوم و سوم قرار دارند. در این میان کشور کانادا رقم یازدهم را به خود اختصاص داده (۱۴درصد) و کشور نروژ با رقمی حدود ۸ درصد کمترین رقم افراد چاق در بین ۲۶ کشوری که آمار معتبری در این مورد دارند، دارا می باشد.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com

 

معرفی یک سایت مفید

به اطلاع خوانندگان عزیز شهروند می رسانیم، دکتر قدیریان و تیم همکارانشان سایتی جهت اطلاع رسانی و آگاهی دهی درخصوص بیماری سرطان راه اندازی کرده اند با آدرس www.cancerriskinfo.com .

با مراجعه به این سایت می توانید از میزان درخطر بودن خود برای ابتلا به انواع سرطان آگاه شوید. همچنین در بخش تماس با ما، کلیه پرسش هایتان را می توانید از تیم متخصص سایت بپرسید. شعاری که بر پیشانی سایت نقش بسته این گفته ی حکیمانه ی بقراط است: بگذار غذا دارویتان و دارو غذایتان باشد.