یافته های علمی و شایعات مختلف درباره تخم مرغ و نقش آن در بالا بردن کلسترول خون و بروز بیماری های مزمن مانند بیماری قلب و عروق دستخوش برخورد نظریه جدیدی در این باره گردیده و دانشمندان دانشگاه آیوا در آمریکا معتقدند که زرده تخم مرغ نه تنها ضرر و زیانی برای قلب و عروق ندارد،

بلکه سبب بهزیستی و سلامتی آن می گردد. این گروه معتقدند که زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کولین است که نقش مهم در تقلیل التهاب بدن دارد و در نتیجه سبب کاهش بروز بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی، آلزایمر، بیماری قند، پوکی استخوان و غیره می گردد. طبق آمار ارائه داده شده توسط همین گروه تحقیقاتی بیشتر از ۹۰ درصد مردم آمریکا کمبود کولین دارند که ارزانترین و راحت ترین روش تأمین آن مصرف تخم مرغ است.

 خاصیت سم زدائی ذغال چوب یا CHARCOAL

 نوعی ذغال چوب که ترکیبات اصلی آن از کربن درست شده و بشر از سه هزار سال قبل از آن برای سم زدائی بدن استفاده می کرده اخیراً مورد نظر پژوهشگران قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۸ تصادفاً آب رودخانه Songhua در چین به مواد شیمیائی Benzeneآلوده گردید که در حقیقت آب آشامیدنی بیشتر از ۱۰ میلیون نفر را در شهر Harbin    تأمین می کرد. پژوهشگران چینی با توجه به سابقه نقش ذغال مخصوص چوب، آب مورد بحث را از صافی ذغال گذراندند و توانستند آب رودخانه  را سم زدائی کرده و جان میلیون ها نفر را نجات دهند. 

در حال حاضر می توان Activated Charcoal را از داروخانه ها تهیه و با مشورت پزشک برای درمان بعضی از بیماری ها مخصوصاً بیماری های سوءتغذیه از آن استفاده کرد. ترکیبات این ذغال در بدن می تواند موادی مثل حشره کش ها و سموم موجود در پلاستیک ها و مواد شیمیائی موجود در محیط زیست را که به همراه غذا و نوشابه ها و غیره وارد بدن می گردند، جذب نموده یا عملکرد آنها را مختل نماید و در نهایت سبب سم زدائی بدن گردد.

 

غذاهای مضر برای بیماری روده حساس یا IBS

افرادی که به عارضه یا بیماری روده حساس دچار هستند باید توجه داشته باشند که غذاهای زیر موجب افزایش عوارض و پیشرفت بیماری می گردد. در این صورت یا باید از آنها دوری کرد و یا این که در مصرف آنها نهایت توجه را نمود.

ـ پروتئین گندم و جو (گلوتن)

ـ لبنیات

ـ گوشت قرمز

ـ الکل و سیگار

ـ غذاهای سرخ شده در روغن و در حرارت بالا

ـ مرکبات

ـ قندهای مصنوعی

ـ شکلات و غذاهای کافئین دار

ـ غذاهای سنگین و پرچرب

ـ نوشابه های گازدار

ضمناً مصرف سبزی و میوه به همراه خواب کافی و دوری از استرس در بهبودی این بیماری خسته کننده نقش دارد.

 

نقش براکلی در درمان سرطان

براکلی یکی از سبزیجاتی است که تحقیقات زیادی بر روی آن انجام گرفته و به سبزی ضد سرطان معروف است. در یکی دو دهه گذشته چند بررسی علمی ثابت کرده که مصرف براکلی نه تنها از بروز بسیاری از سرطان ها مخصوصاً سرطان های دستگاه گوارش جلوگیری می نماید، بلکه در موقع درمان سرطان نیز نقش مهمی دارد. این بار پژوهشگران دانشگاه ایلینویز ثابت کرده اند که اگر براکلی با مقداری از جوانه آن مخلوط و مصرف گردد اثرش از نظر جلوگیری و درمان سرطان ها دو برابر خواهد بود. این گروه معتقدند که مصرف هفته ای سه بار براکلی می تواند با قدرتی غیر قابل باور با بروز و رشد سلول های سرطانی مبارزه نماید. ترکیبات موجود در براکلی و جوانه های آن مخصوصاً Sulforaphane  در کنار بعضی از آنزیم ها خواص ضد التهاب داشته و در از بین بردن سلول های سرطانی نقش دارند. پختن براکلی آنهم در درجه حرارت بالا و طولانی حدود ۹۰ درصد از خواص ضد سرطانی آن را از بین می برد. نوع خام و یا بخارپز براکلی تأثیر بیشتری در این مورد خواهد داشت.

 

حشره کش ها قدرت تولید مثل راکاهش می دهند

Organochloride موجود در حشره کش ها که در بسیاری از کشورهای دنیا برای به دست آوردن میوه و سبزی به ظاهر سالم تر استفاده می گردد می تواند سبب تقلیل قدرت تولیدمثل شود. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه گرانادا منتشر کرده اند. در یک بررسی علمی بر روی ۲۸۰ نفر دانشجوی مرد ۱۸ تا ۲۳ ساله در اسپانیا معلوم گردیده که حشره کش ها نقش مهمی در تقلیل کمیت و کیفیت اسپرماتوزوئید داشته و در نهایت قدرت باروری را کاهش می دهند.

پژوهشگران این بررسی به طور کلی ۱۸ نوع ماده شمیائی موجود در حشره کش ها را در خون این افراد شناسائی و سنجیده اند که از طریق غذاها و محیط زیست وارد بدن آنها گردیده. به طور متوسط هر جوانی که در این پروژه تحقیقاتی شرکت داشته ۱۱ نوع از ۱۸ نوع ماده شیمیائی مورد بحث در خونش دیده شده که رقمی است بزرگ و نه تنها در قدرت تولید مثل اثر نامطلوبی خواهد داشت، بلکه در دراز مدت سبب صدمه DNA سلولها شده و بیماری هائی مثل سرطان و آلزایمر و پارکینسون و غیره را به وجود می آورد.

دوری از مصرف حشره کش ها در محیط منزل و شستن میوه و سبزی می تواند تا حدودی امکان آلودگی به مواد شیمیائی حشره کش ها را کاهش دهد ولی در اکثر مواقع سموم حشره کش ها با ترکیبات نفت مخلوط می باشند که شستن سبزی و میوه هم نمی تواند مفید واقع شود. در چنین مواردی مصرف مقدار لازم و کافی آنتی اکسیدان ها تا حدودی از صدمه DNA توسط رادیکال های آزاد موجود در بدن که توسط سموم و الکل و سیگار و غیره به وجود می آیند، جلوگیری می نمایند.

 

بهتر است باور کنید

 مصری ها انگور را از هفت هزار سال قبل می شناختند و از آن در تغذیه و پیش گیری و درمان بیماری ها استفاده می کردند.  انواع درخت انگور که در برابر هوای سرد مقاوم هستند توسط رومیان تربیت و کشت شده و به تدریج در سراسر دنیا انتشار یافته. در حال حاضر حدود ۶۰ نوع انگور در سراسر دنیا وجود دارند و زمینی به وسعت ۲۵ میلیون هکتار زیر کشت انگور قرار دارد.

کالیفرنیا از نظر تولید کشمش در دنیا در ردیف اول قرار دارد و کشورهای ترکیه و ایتالیا به ترتیب دومین و سومین مقام را از این نظر به خود اختصاص داده اند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com