مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، جمهوری اسلامی را «عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه» خواند و تاکید کرد که به زودی تمامی تحریم‌‌های سازمان ملل علیه ایران بار دیگر به اجرا درخواهد آمد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۰ شهریور در گفت‌وگو با وینس کولنیز و مری والتر از ایستگاه رادیویی «دبلیو‌ام‌ای‌ال» در مورد اهمیت توافق اسرائیل و امارات متحده عربی در رو.یارویی با ایران در خاورمیانه گفت: «واکنش ایرانی‌ها به اعلام توافق اسرائیل و امارات را دیدید. [رهبران رژیم ایران] آنها را تهدید کردند، قلدری کردند، و گفتند تمامی برج‌های شیشه‌‌ای امارات را خراب می‌کنند.»

آقای پمپئو افزود: «این جمهوری اسلامی ایران است که موجب بی‌ثباتی در خاورمیانه است.»

وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «پرزیدنت ترامپ از همان ابتدای کار خود بر این موضوع تمرکز کرد. چه خروج از توافق هسته‌ای مضحک برجام، چه حمله‌ای که علیه قاسم سلیمانی انجام شد، و تمامی کارهایی که ما برای بازدارندگی اعمال کرده و به رژیم در ایران فشار آوردیم، به نفع کشورهای خاورمیانه است.»

مایک پمپئو با اشاره به انقضای قریب‌الوقوع تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: «توافق هسته‌ای به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد که از حدود یک ماه و نیم، یا شش هفته دیگر، به خرید و فروش اسلحه بپردازند. این کار دیوانگی بود. این کار ناامن است. این کار بی‌ثبات‌کننده است. یکی از کشورهایی که علاقه دارد به ایران سلاح بفروشد، چین است. … من اطمینان دارم چینی‌ها هم برخی سیستم‌ها را از ایران خواهند خرید. ما باید از وقوع این جلوگیری کنیم، و جهان باید بداند چنان‌چه چین تصمیم بگیرد که تحریم‌هایی را که ما علیه ایران اعمال کرده‌ایم نقض کند، ما همه را پاسخگو خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود:‌ «ما به شکل برابر و مساوی، کشورهایی که تحریم‌های ایران را نقض کنند پاسخگو می‌کنیم و … پس از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل – که انتظار داریم تا چند هفته دیگر اجرایی شود – تمامی تحریم‌‌ها علیه ایران بازمی‌گردد، و ما فرصتی را که چین ممکن است برای ایجاد یک هدف مشترک با ایران داشته باشد، کاهش می‌دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ششم شهریور در پیامی در توئیتر نوشته بود: «ایالات متحده هفته گذشته و پس از ناکامی شورای امنیت در انجام ماموریتش برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، روند ۳۰ روزه بازگشت تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کرد.»

صدای امریکا