چهارشنبه اول جولای مثل هر سال بسیاری از ساکنان تورونتو روز ملی کانادا را در مرکز فرهنگی ـ هنری هاربر فرانت جشن گرفتند.  


شهروند ۱۲۳۷  پنجشنبه ۹ جولای  ۲۰۰۹


 

چهارشنبه اول جولای مثل هر سال بسیاری از ساکنان تورونتو روز ملی کانادا را در مرکز فرهنگی ـ هنری هاربر فرانت جشن گرفتند. جنب و جوش و شادمانی که از برپایی رقص های ملیت های مختلف، اجرای انواع موسیقی زنده همراه با غرفه های تفریحی برای کودکان و همچنین غرفه های متنوع غذا ایجاد شده بود به فضای ساحلی هاربرفرانت حال و هوایی دیگر داده بود.


 

 به مناسبت روز کانادا، امسال برای اولین بار سازمان عفو بین الملل(Amnesty International) در کانادا با برپایی فستیوال "دهکده جهانی پناهندگان" در این مرکز کاری مبتکرانه ارائه داد. بدین معنی که روز ملی کانادا را با یک هدف انسان دوستانه ی  فرهنگی ـ حقوق بشری جشن گرفت که در این کار نمایندگان هشت کشور پناهنده خیز با میزبانی این سازمان در غرفه های جداگانه به معرفی فرهنگ و هنر کشور خود پرداختند و در عین حال بازدیدکنندگان را در جریان مشکلات جامعه ی خود قرار دادند. ملیت های شرکت کننده ساکن کانادا شامل نمایندگانی از عراق، سومالی، افغانستان، اریتره، کلمبیا، ال سالوادور و همچنین تامیل های سریلانکا و آذربایجانی های ایران بودند. نمایندگی آذربایجانی ها را "انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان" (آداپ) به عهده گرفته بود و غرفه خود را که متشکل از قسمت های متنوع بود به نمایش عکس های تعدادی از مشاهیر ملی و بناهای تاریخی، لباس های سنتی، فرش، گلیم و سازهای آذربایجانی همچنین مجسمه های زیبایی از هنرمند مجسمه ساز آقای روحی تونا اختصاص داده بود.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان همچنین بروشورهایی تهیه کرده بود که حاوی نقشه هایی از مناطق دیدنی آذربایجان و توضیحاتی در مورد زبان ترکی و ممنوعیت آموزش آن در ایران بود که نسخه های آن به طور وسیعی در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت.

همچنین دو کمپین جمع آوری امضا تدارک دیده شده بود که اولی فراخوانی بود که از مقامات دولت ایران می خواست که آموزش زبان ترکی آذربایجانی در ایران آزاد شود تا مردم آذربایجان از حق تحصیل به زبان مادری برخوردار باشند و در کمپین دوم امضاکنندگان از دولت کانادا تقاضا کردند که "آداپ" را که همواره فعالان حقوق زبانی آذربایجان را که از طرف دولت ایران مورد تعقیب، حبس و شکنجه قرار می گیرند حمایت می کند، یاری کنند.

دهکده جهانی پناهندگان با آواز ترکی گروه کودکان و رقص گروه آراز به کار خود پایان داد.

اهمیت بارز این فستیوال برای آذربایجانی های ایران، معرفی فرهنگ و زبان آذربایجانی ها به بازدیدکنندگان بود که بسیاری از آنان از وجود چنین ملتی در داخل ایران و پایمالی حقوقشان توسط دولت ایران کاملا بی اطلاع بودند.

علیرضا جوانبخت قولونجو، به عنوان نماینده ی آداپ در تورنتو که مسئولیت اجرا و هماهنگی این برنامه را به عهده داشت از حضور استادان، محققان و هنرمندان در این برنامه تشکر کرد.

عکس های بیشتر این مراسم را در گالری عکس شهروند ببینید.