از میان مشکلات متعددی که همیشه در مقابل تازه‌واردانِ مهاجر به کانادا وجود دارد نیاز به راه یافتن به بازار کار کشور مقصد را می‌توان مهمترین دانست.


شهروند ۱۲۴۴  پنجشنبه ۲۷ آگوست  ۲۰۰۹


 

شهروند:  از میان مشکلات متعددی که همیشه در مقابل تازه‌واردانِ مهاجر به کانادا وجود دارد نیاز به راه یافتن به بازار کار کشور مقصد را می‌توان مهمترین دانست.

مهمترین مانع در سر این راه هم معمولا تفاوت نوع مدارکِ اثبات مهارت در آمریکای شمالی و بقیه‌ی جهان است. از این رو برنامه‌هایی که بین سابقه‌ی مهاجران در کشورهای خودشان و بازار کار در کانادا پل بزنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. هدف از این برنامه‌ها نه آموزش مهارت به مهاجران که آموزش این است که چگونه با استفاده از مهارت‌هایی که قبلا کسب کرده‌اند از پس آزمون‌های رشته‌ی خود در کانادا عبور کنند.

هفته‌ی گذشته وزارت شهروندی و مهاجرتِ انتاریو اعلام کرد که دولت استانی انتاریو با سرمایه‌گذاری ۵.۲ میلیون دلاری سه پروژه‌ی جدیدِ این چنینی را در دانشگاه یورک افتتاح کرده است. این پروژه‌ها در زمینه‌های مدیریت مالی و کسب و کارها، فن‌آوری اطلاعات و پرستاری هستند. مهاجرانی که در کشورهای مبدا در یکی از این سه زمینه فعال بوده‌اند می‌توانند با شرکت در این برنامه‌ها در دانشگاه یورک مدارک لازم برای ورود به بازار کار کانادا را پیدا کنند.

دولت لیبرالِ دالتون مک‌گینتی در شش سالی که از حکومتش می‌گذرد برنامه‌های مشابهی برای مهاجران تامین کرده است از جمله برنامه‌‌ای برای داروسازان در دانشگاه تورنتو و آپتومتری در دانشگاه واترلو.