از ۲۱ آگوست ۲۰۰۹ مناطقی از یونان نزدیک به پایتخت دچار آتش سوزی بزرگی شده که با وزش تندبادهایی سریعا گسترش یافته است.


شهروند ۱۲۴۴  پنجشنبه ۲۷ آگوست  ۲۰۰۹


 

شهروند: از ۲۱ آگوست ۲۰۰۹ مناطقی از یونان نزدیک به پایتخت دچار آتش سوزی بزرگی شده که با وزش تندبادهایی سریعا گسترش یافته است. حال پس از گذشت چند روز از این آتش سوزی بیش از هفتاد نقطه ی یونان در آتش می سوزد و گرچه تلفات جانی به بار نیاورده ولی از مناطقی که زمانی سرسبز و جنگلی بوده جز تل خاکستری برجای نمانده است. آتش سوزی پیشین یونان در سال ۲۰۰۷ هفتاد نفر را کشت و شش درصد پوشش درختی یونان را از بین برد.

جیم کاریجیانیس، نماینده ی یونانی تبار مجلس فدرال کانادا در این خصوص بیانیه ای صادر کرده که ترجمه ی آن را در زیر می خوانید:

دو سال پیش شاهد بودم که آتش بخش‌های عظیمی از یونان، محل تولدم، را نابود کرد. امروز دوباره با نگرانی بسیار شاهدم که سرزمین تولدم در آتش می‌سوزد. فکر و ذکر من با کسانی است که خانواده و دوستانشان و خانه و زندگی‌شان را از دست داده‌اند.

امروز صبح که، سر راهم به کنفرانسی در قبرس، در یونان به زمین نشستم ابری از دود و مه بر فراز آتن و آتش‌هایی سوزان در دوردست را دیدم. بلافاصله به والدینم که در حومه‌ غربی آتن در محله‌ آتیکی در نزدیکی پانتلی تعطیلات خود را می‌گذرانند تلفن کردم. خانه‌ی والدین من در دو کیلومتری آتش است و به آن‌ها گفته شده که اگر آتش نزدیک‌تر بیاید باید آماده‌ی تخلیه باشند.

در فرودگاه مشغول صحبت با یونانی‌ها و بازدیدکنندگان از یونان شدم. مردم نگران امنیت خود و امنیت اقوام و دوستانشان بودند. به مردم گفته شده به آتن بازنگردند. به کسانی که هنوز در آتن هستند پیشنهاد شده تحرک‌های خود را کاهش دهند و مواظب خانه‌ها و محله هاشان باشند.

دو سال قبل وقتی یونان خواستار کمک بین‌المللی شد، کانادا که خیلی دیر کمکش را پیشنهاد کرده بود خواهان دریافت غرامت به ازای فراهم کردن یاری و کمک شده بود. و البته که یونان این پیشنهاد را رد کرد.

بیش از ۸۰ آتش در یونان می‌سوزد و یونان از اتحادیه‌ی اروپا تقاضای کمک برای آتش‌نشانی کرده که در حال اعزام است.

در صورت ادامه‌ی این آتش‌ها من از دولت کانادا می‌خواهم خدمه و تجهیزات آتش‌نشانی را برای کمک به مردم یونان در این لحظه‌ نیازمندی اعزام کند. هارپر و وزیرانش نباید جامعه‌ کانادایی یونانی و هزاران کانادایی که تعطیلات خود را در یونان می‌گذرانند تنها بگذارد. هارپر و دولتش نباید به ازای ارائه‌ کمک بسیار موردنیازِ آتش‌نشانی و انسانی درخواست پول کنند.

دولت هارپر نباید باز هم شهروندانش در خارج کشور را رها کند.