اعدام دو برادر در اصفهان به اتهام محاربه با خدا!

آخرین لحظه های پیش از اعدام در گفت وگو با مادر محمد و عبدالله فتحی

کمپین بین المللی حقوق بشر- صبح سه شنبه ۲۷ اردبیهشت ماه حکم اعدام دو برادر محمد و عبدالله فتحی شورباریکی اجرا شد. مادر این دو اعدامی با اظهار اینکه بچه هایش بدون رسیدگی به شکایت شان و برآورده شدن آخرین آرزوی زندگی شان که در آغوش کشیدن مادرشان بود اعدام شدند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« همه حرف ما این بود که قبل اعدام به شکایت آنها رسیدگی شود، گفته بودیم که چه عجله ای دارید اینها که دست شما هستند و جایی نمی روند، از ۹ ماه پیش، در دست شما هستند اول به شکایت شان رسیدگی کنید و بعد اعدام شان کنید ولی متاسفانه این کار را نکردند.»

عبدالله و محمد فتحی شورباریکی در اسفند ۸۹ به اتهام سرقت مسلحانه از طلافروشی های کرج همراه با پنج نفر دیگر دستگیر شدند و در دادگاه شعبه ۴ انقلاب اسلامی اصفهان به اتهام سرقت و محاربه به اعدام محکوم شدند که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

برادران فتحی که با هم اعدام شدند

مهوش الاسوندی مادر دو اعدامی با اشاره به اینکه حکم به وکیل ابلاغ نشده بود، گفت: «حکم اعدام به وکیلش اصلا ابلاغ نشد فقط یک روز قبل از زندان با من تماس گرفتند و گفتند فردا صبح بیا که می خواهیم بچه ها را اعدام کنیم و من باورم نمی شد. امروز صبح هم پس از آنکه بچه هایم را دیدم به مسئول بند زندان و معاون زندان گفتم که بالاخره این حکم را به من نشان می دهید تا بفهمم به چه حکمی بچه هایم اعدام می شوند که گفتند حکم هنوز نیامده، دست قاضی است. گفتم به بچه هایم نشان می دهید؟ گفتند حتما. گفتم از کجا بفهمم که نشان دادید، پسرم گفت دیگر بحث نکن مادر، فایده ندارد.»

مهوش الاسوندی مادر دو اعدامی گفت: ساعت ۴ صبح جلوی در زندان بودیم، جمعیت زیادی هم پشت در زندان بود، هر چی در را کوبیدیم در را باز نکردند بعد گفتند راس ساعت ۶ در را باز می کنیم. پس از ورود و بازرسی بدنی وارد حیاط زندان شدم که در آنجا همه جمع بودند از مسئولان زندان تا ۳۰، ۴۰ سرباز مسلح، آنجا پتویی را پهن کردند و گفتند بنشینید تا بچه ها را بیاوریم، یکی یکی آنها را آوردند، اول عبدالله آمد.»

مادر عبدالله فتحی با اظهار اینکه قبل از اعدام آخرین آرزوی پسرش اجرا نشده است، گفت: قبل از اعدام شنیده ام که آخرین آرزوی مجرم پرسیده می شود و بعد اجرایش می کنند، اما پسر من وقتی گفت که دستم را باز کنید تا مادرم را بغل کنم، گفتند قانون به ما این اجازه را نمی دهد. گفتم مادر آخر اینجا همه چیز قانونی است و پر از آدم های قانونمند هستند، اشکال ندارد من تو را بغل می کنم. ولی برایم سخت بود که آخرین آرزوی پسرم که بغل کردن من بود اجرا نشد.

بیژن فتحی، پدر آنها که اکنون در ترکیه به سر می برد با اشاره به فعالیت های سیاسی فرزندانش گفت: من هنوز متوجه نشدم اتهام پسرانم محاربه بود و یا سرقت. آخر آنها که جنگی با نظام و خدا نداشتند.

آقای فتحی در گفت وگو با بی بی سی، با اشاره به اینکه عبدالله ۲۸ ساله و محمد ۲۷ ساله تنها فرزندان پسر او بودند، گفت: “جنازه پسرانم را با آمبولانس به مادرشان تحویل دادند.”

آقای فتحی حکم اعدام فرزندانش را “مخدوش” توصیف کرد و گفت: “نسبت به صادر کنندگان این حکم اعلام جرم می کنم، این حکم ایرادات زیادی داشت، در کیفرخواست و نهایتا حکم دادگاه مشخصات فردی یکی از پسرانم به غلط قید شده بود و در حالیکه سه سال از تاهل پسر من می گذشت، قاضی پرونده او را مجرد ذکر کرده بود”.

پدر برادران فتحی گفت: “من و برادر همسرم از فعالان سیاسی هستیم و در ابتدا دو پسرم به ارتباط با دایی خود متهم شده بودند که از زندانیان دهه ۶۰ بوده و در حال حاضر در آمریکا به سر می برد.”

او ادامه داد: “در ابتدا همه هفت نفر را به جرم سرقت مسلحانه به محاربه متهم کردند، اما اتهام محاربه در مورد پنج نفر از آنها منتفی شد”.

 

افزایش کودک آزاری در ایران

بی بی سی ـ نیکی محجوب: “آثار کبودی، سوختگی و شکستگی بر بدن کودک مشهود است، پرونده کودک آزاری تشکیل شود.”

این جمله ای است که در پرونده تعدادی از کودکان در بیمارستان های ایران نوشته می شود و موضوع نگران کننده این است که در سال‌های اخیر تعداد این پرونده ها رو به افزایش بوده است.

پرونده های هانیه هشت ساله، نیما چهار ساله و باربد سه ساله تازه ترین موارد گزارش شده از کودک آزاری در ایران هستند که هر سه به دلیل شدت جراحت به بیمارستان منتقل شده اند.

وضعیت باربد سه ساله که ظاهرا پدرش به دلیل اعتیاد به شیشه او را با بنزین سوزانده، به حدی وخیم است که پزشکان امید چندانی به بهبود او ندارند.

قاضی پرونده موارد اخیر کودک آزاری به بیمارستانی که این کودکان در آن بستری هستند، اجازه مصاحبه و انتشار اطلاعات در مورد آنها را نداده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده، نیما چهار ساله تنها بعد از ۱۰ روز درمان در بیمارستان مفید تهران به پدرش تحویل داده شد.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با اعلام این خبر به خبرگزاری ایسنا گفت: “بر اساس قانون، پدر هر زمان بخواهد می تواند با مراجعه به دستگاه قضایی زمینه بازگرداندن فرزندش را فراهم کند”.

این در حالی است که در صورت اثبات کودک آزاری توسط قاضی پرونده، کودک تحویل والدین نمی شود و در اختیار بهزیستی قرار می گیرد.

آقای اقلیما گفت که وضعیت جسمی نیما (که دچار سوختگی در نقاط مختلف بدن از جمله آلت تناسلی و نیز کبودی شدید دو چشم بود) جای تردید در عدم صلاحیت والدین او باقی نمی گذارد.

مشکلات قانونی در مورد پدیده کودک آزاری از مسائلی است که کارشناسان بارها به آن اشاره کرده اند و از مقامات ایران خواسته اند که خلاءهای قانونی را برطرف کنند.

ایران به کنوانسیون حقوق کودک و اصلاحیه آن پیوسته، اما بخش هایی از مواد این کنوانسیون را نپذیرفته و همین امر باعث خلاءهای قانونی شده است.

با توجه به اینکه آمار نشان می دهند که مردان اکثر موارد کودک آزاری را در ایران مرتکب می شوند، معافیت های قانونی قصاص در مورد پدر از جمله نقایص قانونی در این زمینه تلقی شده است.

به اعتقاد صاحبنظران، مجازات های کودک آزاری بازدارنده نیست، اما مقامات ایرانی این نظر را رد می کنند.

بر اساس نظرسنجی های انجام شده، ۵۰ درصد والدین ایرانی معتقدند که تنبیه برای کودک لازم است و ۴۰ درصد از والدین به تنبیه بدنی گرایش دارند.

این در حالی است که ماده دوم قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱ می گوید: “هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب صدمه جسمانی، روانی و اخلاقی به آنها شود و سلامت جسم و روان آنان را به مخاطره بیندازد”، ممنوع و از مصادیق کودک آزاری است.

کارشناسان دلایل مختلفی را در خصوص بروز این پدیده مطرح می کنند، یکی از این موارد مشکلات اقتصادی است. فشار مالی بر والدین موجب می شود که کودکان نخستین وسیله تخلیه خشونت های تحمیل شده از سوی جامعه به والدینشان باشد.

نیما کودک ۴ ساله که مورد آزار پدرش قرار گرفته بود

اعتیاد هم در بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از عمده ترین عوامل کودک آزاری در ایران محسوب می شود. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، بیش از دو میلیون مصرف کننده مواد اعتیادآور در ایران وجود دارد که از این تعداد ۶۰ درصد مرد هستند.

کارشناسان همچنین معتقدند که فقر فرهنگی هم به اندازه فقر اقتصادی در کودک آزاری موثر است.

یکی از این کارشناسان که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی فارسی گفت: “پدر و مادری که نسل ها در خانواده خود مورد تنبیه بدنی قرار گرفته اند را نمی توان تنها با این جمله که اگر فرزندتان را تنبیه کنید، مرتکب کودک آزاری شده اید، از این کار بازداشت. این والدین نیاز به آموزش دارند و بسیاری از آنها باید پیش از بچه دار شدن توسط مراکز مختلف در مورد نحوه ارتباط با کودک آموزش ببینند”.

در همین حال کارشناسان تاکید دارند که باید مسئله “تنبیه” کودکان را از موضوع کودک آزاری جدا دانست. این کارشناسان معتقدند که تنبیه، کودک را متوجه می کند که باید رفتارش را اصلاح کند، اما متاسفانه پدران و مادران به بهانه تنبیه فرزند او را در معرض هر گونه آسیب روحی و روانی قرار می دهند.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده در مورد کودک آزاری، ۶۶ درصد کودک آزاری ها از سوی مردان اعمال می شود و دختران بیش از پسران در معرض کودک آزاری قرار دارند. همچنین ۲۵ درصد از کودک آزاری ها در خانواده هایی روی می دهد که در آنها طلاق اتفاق افتاده است.

 

هما (دروثی) پروز آزاد شد

هما (دروثی) پروز، خبرنگار شبکه الجزیره پس از سه هفته بی‌خبری از وی سرانجام آزاد شد.

او در مصاحبه با بی بی سی، از وضعیت زندان در سوریه و تهران گفت. در زندان های سوریه او شاهد شکنجه و کتک زدن زندانیان بوده، ولی از وضعیت زندان در ایران راضی بوده و می گوید که اتاقش تمیز بوده و روزی دو بار برای هواخوری می رفته و با او به احترام رفتار شده است.

شبکه الجزیره پیش از این خبر داده بود که هما (دروثی) پروز در روز ۲۹ آپریل و در بدو ورود به فرودگاه بین ‌المللی دمشق توسط نیروهای امنیتی سوریه بازداشت گردید و سپس به ایران تحویل داده شد.

 

بازداشت فاطمه تمیمی وکیل پایه یک دادگستری

رهانا ـ در ادامه برخورد با وکلای دادگستری فاطمه تمیمی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز بازداشت شد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» هنوز علت بازداشت این وکیل دادگستری مشخص نیست. ماموران بازداشت کننده بدون دستور قضایی و برخلاف قانون تمیمی را بازداشت کرده‌اند.

فاطمه تمیمی در چند پرونده قضایی، نسبت به نحوه دادرسی در پرونده‌های خود اعتراض کرده بود، ولی نه تنها خواسته های قانونی این وکیل دادگستری محقق نگردید بلکه در نهایت وی بازداشت شد.

 

 

آمریکا بانک صنعت و معدن ایران را تحریم کرد

بی بی سی: وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه افزایش فشارها بر ایران، بانک صنعت و معدن این کشور را تحریم کرده است.

مقام های آمریکایی در بیانیه روز سه شنبه خود گفته اند که این بانک برای دور زدن تحریم ها به دولت ایران کمک می کند.

خزانه داری ایالات متحده بانک صنعت و معدن را به ارائه خدمات مالی به بانک ملت و یک بانک به ثبت رسیده در آلمان بنام “بانک هماهنگ کننده معاملات ایرانی ـ اروپایی” که در فهرست تحریم های اروپا و آمریکا قرار دارند، متهم کرده است.

به گفته این وزارتخانه، بانک های ایرانی تحریم شده از سوی اتحادیه اروپا، به ویژه بانک ملت و صادرات، از بانک صنعت و معدن به عنوان واسطه برای انتقال وجوه استفاده می کنند.

اتحادیه اروپا در جولای سال ۲۰۱۰ و در پی تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران، ۱۸ بانک ایرانی را تحریم کرد. با احتساب بانک صنعت و معدن، آمریکا تاکنون ۲۱ بانک ایرانی را تحریم کرده است.

 

اهدای نشان سلطنتی بریتانیا به محمود خیامی

بی بی سی: بریتانیا از شخصیتی تقدیر کرد که عده‌ای او را پدر صنعت خودروسازی ایران می‌نامند. هرچند محمود خیامی، که به همراه برادرش، احمد، سال‌ها پیش شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو) را بنیان نهاد، در میان بریتانیایی‌ها به فعالیت‌های بشر‌دوستانه‌اش شهره است. فعالیت‌هایی در حوزه فرهنگی و آموزشی که که برایش نشان افتخاری از طرف ملکه بریتانیا به همراه داشت.

محمود خیامی

نشان سلطنتی سی بی ای، از عالیترین نشان‌های لیاقت در بریتانیاست و به پاس خدمات اجتماعی و نظامی به افراد داده می‌شود.

نگاه محمود خیامی به جوانان و تلاش او برای ایجاد تسهیلات و امکانات آموزشی و تحصیلی برای آن‌ها مثال‌زدنی است.

دبستان و دبیرستانهای محمودیه در مشهد و نقاط مختلف خراسان، مراکز آموزشی هستند که از طرف آقای خیامی اهدا شده‌اند. راه اندازی “بنیاد خیامی” به منظور تلاش برای گفتگوی ادیان از جمله اقدامات فرهنگی آقای خیامی در بریتانیاست

محمود خیامی در یریتانیا هم کارهای فرهنگی بسیاری انجام داده از جمله آن‌ها تاسیس دانشکده‌هایی در شفیلد انگلستان و راه اندازی “بنیاد خیامی” به منظور تلاش برای گفتگوی ادیان است. او بانک صنعت و معدن در ایران را تاسیس کرد و چندین و چند کارخانه در نقاط مختلف ایران راه انداخت.

اما مهم‌ترین اقدام او برپایی شرکت خودروسازی ایران ناسیونال بود. شرکتی که نه تنها اساس و شالوده صنعت خودروسازی ایران بر آن بنا نهاده شد که در ادامه راه، نمادی شد بر صنعت تولید در ایران.

 

دستگیری متهمان جدید فیلم “ظهور نزدیک است”

بی بی سی: عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از دستگیری متهمانی جدید در ارتباط با پرونده توزیع فیلم “ظهور نزدیک است” خبر داد.

سایت الف نزدیک به احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، با خبر دادن از دستگیری “یکی دیگر از نزدیکان مشایی” در ارتباط با تولید سی‌دی ظهور نزدیک است، وی را “[کاظم] کیاپاشا مسئول ارشد نهاد ریاست‌جمهوری” معرفی کرده است.

سایت الف کیاپاشا را از “دوستان ۲۰ ساله رئیس دفتر رئیس جمهوری” معرفی کرده که در زمان تصدی مسئولیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان ایرانگردی و جهانگردی توسط اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رسمی وی بوده است.

کاظم کیاپاشا در شهریور ماه گذشته با حکم اسفندیار رحیم مشایی طی به عنوان سرپرست هسته گزینش نهاد ریاست جمهوری منصوب شده بود.

پیشتر تعدادی از رسانه های محافظه کار ایران، از دستگیری عباس امیری فر امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری به علت دست داشتن در توزیع فیلم ظهور نزدیک است خبر داده بودند.

سایت الف در خبر امروز خود، یکی از دیگر مسئولان نزدیک به دولت را که تحت تعقیب قضایی قرار گرفته، فردی به نام “حسین .ن” معرفی کرده که به ادعای این سایت، نقشی مهم در هدایت فعالیت های رسانه ای حامیان دولت بر عهده داشته و “سال ها پیش به اتهام هتاکی به سید حسن خمینی و آیت الله هاشمی و آیت الله جوادی آملی مورد پیگرد قرار گرفته است”.

در همین ارتباط، ده روز پیش وب‌سایت جوان آنلاین نزدیک به سپاه پاسداران نیز مدعی شده بود که “لیدر رسانه‌ای تیم احمدی‌نژاد” فردی به نام “حسن نوبختیان” است که تحت تعقیب ماموران امنیتی قرار دارد.

 

اجرای حکم قصاص اسیدپاشی به تعویق افتاد

بی بی سی: مقامات ایران حکم قصاص مردی را که به دلیل پاسخ منفی یک دختر برای ازدواج، به صورت او اسید پاشیده بود، به زمان دیگری موکول کردند.

براساس رای دادگاه، مجید موحدی که شش سال پیش به صورت آمنه بهرامی اسید پاشیده بود، قرار بود روز شنبه پس از بیهوشی با چکاندن اسید در چشمانش نابینا شود. آمنه بهرامی برای او تقاضای قصاص کرده است و می گوید که او هم باید به همین وضعیت (از دست دادن بینایی) گرفتار شود.

آمنه بهرامی پس از اسیدپاشی نه تنها زیبایی اش که چشم هایش را از دست داد

اما آمنه بهرامی به بی بی سی فارسی گفت که روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ساعاتی پیش از زمان اجرای حکم ابتدا از طریق خبرگزاری های ایرانی مطلع شده است که اجرای حکم قصاص به تعویق افتاده و قاضی پرونده نیز در تماسی تلفنی به او گفته است که گفتگوی او با رسانه های خارجی علت متوقف شدن اجرای حکم قصاص شده است.

خانم بهرامی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی تایید کرد که برای صرفنظر کردن از اجرای حکم قصاص، تقاضای دو میلیون یورو کرده اما عزیز موحدی، پدر مجید موحدی به بخش فارسی بی بی سی گفت که چنین پولی ندارد، اما حاضر است سند خانه اش را به نام خانم بهرامی کند.

سازمان های مدافع حقوق بشر از ایران خواسته اند که جلوی اجرای چنین حکمی را بگیرد.

آمنه بهرامی تا کنون چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

 

 

آمریکا بشار اسد را تحریم کرد

دولت باراک اوباما بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، شش مقام ارشد حکومت وی و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان سوری تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز طی فرمانی جداگانه، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و محسن چیذری که او را فرمانده ستاد عملیاتی و آموزشی نیروی قدس معرفی کرده، به اتهام کمک به سرکوب ها در سوریه تحریم کرده است.

تحلیلگران می گویند تحریم رئیس جمهوری سوریه از سوی واشنگتن، بیانگر اتخاذ سیاستی سختگیرانه تر از سوی دولت اوباما علیه حکومت سوریه است.

رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه با صدور فرمانی دستور مسدود شدن دارایی های احتمالی این افراد را در کشورش صادر کرده است.

نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران است که پیش تر نیز به اتهام فعالیت های تروریستی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود.

 

نیروهای اسرائیل به سوی معترضان در مرز لبنان و سوریه آتش گشودند

بی بی سی: نیروهای اسرائیلی در گذرگاه های مرزی این کشور با اراضی فلسطینی، سوریه و لبنان با معترضان درگیر شده و به سوی آنها آتش گشوده اند.

گزارش های تائید نشده حاکی است که حداقل دوازده نفر کشته و دهها تن مجروح شده اند.

به گفته منابع پزشکی بر اثر تیراندازی سربازان اسرائیلی به سوی گروهی از معترضان فلسطینی در نزدیکی گذرگاه مرزی “ارز” در غزه حداقل ۴۵ نفر مجروح شده اند.

تظاهرات فلسطینیان به مناسبت شصت و سومین سالگرد تاسیس اسرائیل برگزار شد، روزی که فلسطینی ها آن را “یوم النکبه” (روز نکبت) می خوانند.

در جریان درگیری های سال ۱۹۴۸- که نهایتا منجر به تاسیس اسرائیل شد – صدها هزار فلسطینی یا از محل زندگی خود گریختند یا وادار به ترک آن شدند.

سرنوشت پناهندگان ۱۹۴۸ و فرزندان و نوادگان آنها، که در اردوگاه ها و شهرک های پراکنده در منطقه خاورمیانه زندگی می کنند، همچنان یکی از بغرنج ترین نکات در گفتگوهای صلح به شمار می رود.

در همین حال مقامات نظامی لبنان گفته اند که در مرز این کشور با اسرائیل هم تیراندازی هایی رخ داده که بر اثر آن حداقل ۱۰ نفر مجروح شده اند.

هزاران هوادار فلسطینیان به گفته مقام های اسرائیلی وارد بلندی های جولان شدند.

ارتش اسرائیل، سوریه را متهم کرده که برای منحرف کردن اذهان عمومی از سرکوب معترضان در داخل، این ناآرامی ها در مرز را سازماندهی کرده است. سوریه نیز در مقابل، اقدام اسرائیل را به شدت محکوم کرده است.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است، در اشغال خود دارد.

اسرائیل و سوریه به صورت رسمی در حال جنگ به سر می برند و اسرائیل از سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را که متعلق به سوریه است در اشغال خود دارد.

 

اقدام یک زن سعودی برای رفع ممنوعیت رانندگی زنان

بی بی سی: یک زن در عربستان سعودی در مخالفت با ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور، پشت فرمان اتومبیل نشست. او از هفته پیش در شهر جده رانندگی می‌کند.

نجلا که ۴۵ سال دارد می گوید که تظاهرات مردم در شهرهای دیگر خاورمیانه، الهام بخش او بوده است. او به بی بی بی گفت: “دیگر بس است. من حق دارم که رانندگی کنم.”

خانم حریری دارای گواهینامه رانندگی از کشورهای مصر و لبنان است. او این گواهینامه ها را در سال هایی که در این کشورها زندگی می کرد، گرفته است. او در عین حال یک گواهینامه بین المللی هم دارد، که از آن برای رانندگی در اروپا استفاده می کند.

“هیچ قانونی علیه رانندگی زنان وجود ندارد، این عرف جامعه است که به زنان اجازه رانندگی نمی دهد.”

نجلا حریری، که دارای پنج فرزند است، می گوید که از حمایت شوهرش نیز برای این اقدام برخوردار است. نجلا اضافه می کند که دخترانش و دوستان آنها هم به او افتخار می کنند. اگرچه نجلا می داند که یکی از همین روزها ماموران پلیس جلوی او را خواهند گرفت.

او می گوید: “در این جامعه، من کمی شجاع هستم. ترس ندارم.”

تظاهرات مسیحیان مصر به خشونت کشیده شد

بی بی سی: مقام‌های مصری می گویند حداقل هفت نفر در تظاهرات مسیحیان مصر در مرکز قاهره زخمی شده اند.

این تظاهرات در برابر ساختمان تلویزیون دولتی مصر برگزار شد، اما در ساعات شب به سوی آنها تیراندازی شد و گروهی بمب های بنزینی به سوی تظاهرکنندگان پرتاب کردند و خودروها را آتش زدند.

مسیحیان مصر در اعتراض به حمله اخیر به دو کلیسا که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد، دست به تظاهرات زده بودند.

از زمان سرنگونی حکومت حسنی مبارک، درگیری های فرقه ای در مصر شدت گرفته است.

بنابر گزارشها، تظاهرکنندگان هنگامی مورد حمله قرار گرفتند که از عبور یک خودرو از منطقه تجمع جلوگیری کردند. سپس گروهی صد نفره به تظاهرکنندگان حمله کردند.

پلیس مصر گفته است دو نفر از تظاهرکنندگان بر اثر شلیک گلوله زخمی شده اند.

به علت شدت درگیری ها، ارتش مجبور به دخالت شد تا نظم وآرامش را برگرداند. نیروهای امنیتی در قاهره توانسته اند یکی از تیراندازان را بازداشت کنند و او در حال حاضر تحت بازجویی است.

خبرگزاری دولتی مصر گفته است پلیس درصدد است تا سایر عوامل این حمله را شناسایی کند و انگیزه اصلی حمله را بیابد.

مسیحیان که حدود ۱۰ درصد جمعیت مصر را تشکیل می دهند، از آزار و تبعیض شکایت دارند.

 

آمریکا: استراوس کان دیگر نمی‌تواند رئیس صندوق بین‌المللی پول باشد

بی بی سی: به دنبال بازداشت دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین‌المللی پول در ارتباط با اتهاماتی درباره سوءاستفاده جنسی، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که آقای استراوس کان “دیگر در جایگاهی نیست که بتواند ریاست صندوق بین‌المللی پول را در دست داشته باشد.”

تیموتی گایتنر گفته است که هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول باید یک رئیس موقت برای این صندوق انتخاب کند.

یک زن مستخدم هتل مجلل سوفیتل در نیویورک مدعی است که دومینیک استراوس کان، روز شنبه، ۱۴ می و زمانی که این زن برای نظافت وارد اتاقش شده بود، در صدد برآمد به او تجاوز کند.

استراوس کان که روز شنبه دستگیر شد، اتهاماتی را که در این باره علیه‌اش مطرح شده‌اند، رد می‌کند.

او در حال حاضر در زندان جزیره رایکرز نیویورک تحت بازداشت است و به خاطر جلوگیری از اقدام احتمالی به خودکشی تحت مراقبت ویژه قرار دارد. از نگهبانان این زندان خواسته شده است تا هر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه یکبار به او سر بزنند.

دومینیک استراوس کان که ۶۲ سال دارد و متاهل است، نامزد پیشتاز و برنده احتمالی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۲ میلادی به شمار می‌رفت.

او با هفت مورد اتهام روبه‌رو است و ممکن است در حکم احتمالی دادگاه، تا ۲۵ سال زندان برایش در نظر گرفته شود.

وزیر دارایی آمریکا گفت: “مشخصا او الان در جایگاهی نیست که بتواند رئیس صندوق بین‌المللی پول باشد.”

این اولین باری است که یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا علنا درباره نتایج اتهامات مطرح علیه آقای استراوس کان اظهار نظر می‌کند.

 

کشف اجساد سربریده در گواتمالا

بی بی سی: اجساد سر بریده شده ۲۷ نفر در ناحیه مرزی گواتمالا و مکزیک کشف شده است.

واحدهایی از ارتش گواتمالا به این ناحیه اعزام شده اند تا از فرار عوامل این واقعه جلوگیری کنند. دو نفر از قربانیان زن هستند. اجساد این افراد در استان پتن، در ۵۰۰ کیلومتری شمال شهر گواتمالاسیتی، پایتخت کشف شده است.

گواتمالا و مکزیک عملیات شناسایی هوایی و زمینی را برای دستگیری قاتلان آغاز کرده اند.

پلیس گواتمالا می گوید که این افراد احتمالا در رقابت های خونین باندهای قاچاق مواد مخدر بر سر قلمروی فعالیت، کشته شده اند. مقامات تحقیق درباره دخالت داشتن باند زتاس که در مکزیک فعال است در این کشتار را آغاز کرده اند.

شمال گواتمالا یکی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد مخدر از آمریکای لاتین به ایالات متحده است.