دست تنها شاید، اما تنها نه! بلند پروازی شاید، اما خیال پردازی نه!

روز جمعه بیست و هفتم مه، ساسان قهرمان و جمعی از همکارانش، با برگزاری مراسم کوچکی با عنوان «جشن تولد کافه رنسانس آکادمی» رسما برنامه خود را برای ایجاد نخستین نهاد آموزشی ایرانی در تورنتو برای آموزش آکادمیک زبان و ادبیات فارسی و رشته های متنوع هنری اعلام کردند. چند هفته پیش تر نیز،  صفحه ویژه ای برای «کافه رنسانس آکادمی» در «فیس بوک» معرفی شده بود و با توضیح مختصری درباره هدف ها و طرح های این نهاد آموزشی و فرهنگی، از علاقه مندان دعوت شده بود تا در صورت تمایل به آموزش یا گسترش دانش و تجربه های خود در زمینه های ادبی و هنری در این چهارچوب، برای ثبت نام در آموزشگاه «کافه رنسانس آکادمی» از طریق پست الکترونیک  (ای میل) با این نهاد تماس بگیرند. بر مبنای بروشور اطلاعاتی که در اختیار شهروند قرار گرفته است، ‌نخستین دوره کلاس های «کافه رنسانس آکادمی» از نیمه ژوئن آغاز می شود، مدرسان کنونی آن در بخش زبان و ادبیات، ساسان قهرمان و فرشته مولوی، در بخش هنرهای تجسمی، توکا نیستانی و مهدی پوریان، و در بخش هنرهای نمایشی و تصویری، محمود خوشچهره، مصطفی عزیزی، و ساسان قهرمان خواهند بود.  همچنین ابراز امیدواری شده است که این جمع و عناوین آموزشی به زودی گسترش یابد و همکاران دیگری نیز از میان اهل قلم و هنر در جامعه ایرانیان به فهرست مدرسان آن  بپیوندند.  در این مقطع، رشته هایی با عناوین زیر برای آموزش به علاقه مندان ارائه خواهد شد:

عکس از سمکو صالحی ـ طراحی پوستر مهدی پوریان

ـ آیین نگارش و ویرایش زبان فارسی: مبتدی – پیشرفته  / ساسان قهرمان  – فرشته مولوی

ـ ادبیات خلاق: انواع ادبی، شیوه های آفرینش، نقد و تحلیل ادبیات /  ساسان قهرمان

ـ قصه نویسی / ساسان قهرمان – فرشته مولوی

ـ دوره ها و چهره های شاخص در ادبیات فارسی / کهن، میانه، معاصر/ ساسان قهرمان

ـ زبان در سخن ادبی  نثر، شعر، قصه /  فرشته مولوی

ـ نثر مدرن فارسی / ادبیات ناداستانی /  فرشته مولوی

ـ مقاله نویسی / فارسی و انگلیسی /  فرشته مولوی

ـ فیلم نامه نویسی / مصطفی عزیزی

ـ تئوری فیلم  / محمود خوشچهره

ـ بررسی تحلیلی تاریخ سینمای جهان /  محمود خوشچهره

ـ طراحی / توکا نیستانی

ـ طراحی گرافیک / مهدی پوریان

ـ بازیگری و فن بیان – ساسان قهرمان

در این بروشور همچنین وعده داده شده است که به زودی وب سایت رسمی کافه رنسانس آکادمی با اطلاعات کامل در مورد دوره های آموزشی،  جدول رشته ها، مدرسان و برنامه های آتی در دسترس قرار خواهد گرفت. تا آن هنگام، از علاقه مندان دعوت شده است تا از طریق پست الکترونیک موقت کافه رنسانس آکادمی برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت نام، اقدام کنند. همچنین از تمامی دوست داران فرهنگ، ادبیات و هنر دعوت شده است تا با پیشنهادها و هم فکری های خود در هر زمینه مرتبط با برنامه های کنونی یا آتی کافه رنسانس آکادمی، به بهبود و گسترش این نهاد نوپای فرهنگی – آموزشی یاری رسانند.

گردهمایی کافه رنسانس ـ عکس از سمکو صالحی

ساسان قهرمان، نویسنده، بازیگر و ناشر مقیم تورنتو، نویسنده رمان معروف «گسل» است و رمان های «کافه رنسانس» و «به بچه ها نگفتیم»،  سه مجموعه شعر «سبز»، «رنگ» و «هفده روایت مرگ»، مجموعه مقالات «نیم نگاه، مهاجرت فرهنگ- فرهنگ مهاجرت» در زمینه های اجتماعی و فرهنگی، انتشار دوره هایی از نشریه «سپیدار»، سردبیری دوره نخست مجله اینترنتی دوزبانه «گذار، چشم اندازی برای حقوق بشر و دموکراسی در ایران»، بنیانگذاری و مدیریت «نشر افرا»، و کارگردانی و بازی در چندین نمایش، از جمله اجراهای مکرر نقالی «مجلس سهراب کشی» را در کارنامه حضور بیست و چند ساله خود در کانادا دارد. ساسان قهرمان همچنین در اوایل دهه گذشته چند سال به عنوان دبیر زبان و ادبیات فارسی برای دانش آموزان ایرانی در آموزش پرورش منطقه یورک به تدریس مشغول بوده است و در همان دوران، با همکاری چند تن از نویسندگان و هنرمندان،  کتاب درسنامه «زبان ما، از آغاز تا زمان ما» را به عنوان  «پژوهشی در تاریخ و سیر زبان و ادبیات فارسی از پیش از اسلام تا قرن حاضر» برای تدریس در دوره های آموزش زبان و ادبیات فارسی تهیه و منتشر کرده است.

اگر چه «کافه رنسانس آکادمی» اکنون در قالب یک نهاد آموزشی با کلاس ها و دوره های منظم آموزشی و مدرسان متعدد فعالیت خود را آغاز کرده است، اما این نخستین بار نیست که جامعه ایرانیان تورنتو و جوانان علاقه مند به ادبیات، با این نام آشنا می شوند. سه سال پیش نیز ساسان قهرمان، در ادامه فعالیت چندین ساله «باشگاه ادبی واژه»، این بار با همکاری دانش آموز پیشین و دوست و همکار کنونی اش، نویسنده و شاعر جوان فواد اویسی، برای نزدیک به یک سال و نیم، نشست های ماهانه ای را تحت عنوان «کلوپ ادبی کافه رنسانس»‌اداره می کردند و در جلساتی چند ساعته با حضور جوانان علاقه مند به آفرینش های ادبی و تنی چند از نویسندگان و شاعران و پژوهشگران عرصه ادبیات و هنر، از جمله بهرام بهرامی، محمود خوشچهره و عبدالرضا مقدم، به ارائه و نقد و بررسی آثار یکدیگر می پرداختند.

ساسان قهرمان در «جشن تولد کافه رنسانس آکادمی» چند دقیقه نیز سخن گفت، و با سپاس و خوشآمدگویی به حاضران، گفته های خود را با خواندن پاراگراف کوتاهی از رمان «گسل»، با اشاره به بخشی که یکی از شخصیت های رمان، در گفت وگویی با دوست و معشوق خود در همین زمینه سخن می گوید، چنین آغاز کرد: «بیهوده نبوده آن همه افت و خیز، آن همه تلاش و تکاپو. چیزهایی در ذهن و جان ما رسوب کرده و جا گرفته که برای ما و تاریخ زندگی مردم ما منحصر به فرد است، یگانه است. فکرش را بکن، الآن ما همه جای دنیا هستیم. از آمریکا گرفته تا استرالیا و اروپا، حتی ژاپن. چه چیزها که می توانیم بگیریم، چه چیزها که بدهیم. مگر شاخه های اصلی و عمده فرهنگ بشر در جهان چطور پا گرفته و زائیده شده؟ از آسمان که نیفتاده. گیرم که در زندگی ما زلزله ای آمده، زمین دو پاره شده، گسسته! در عین حال دری هم باز شده. حالا می شود گرفت و نشست؟ همه گسستگی را می بینند، اما گسل را نه! این فاصله، این گسل را ما پر می کنیم، این گسل خود ماییم! این همه را باید گفت و این گره را باید گشود.»

قهرمان سپس گفت: «پیش از آن که نام این رمان را «گسل» بگذارم، قرار بود اسمش «در رهگذار باد» باشد. این عبارت را از مصرعی از یک غزل حافظ گرفته بودم: «در رهگذار باد نگهبان لاله ام». شخصیت مرکزی این رمان زن جوانی است به نام آذر که با دختر کوچکش، لاله، در آلمان زندگی می کند. در انتخاب آن اسم، اشاره ام به تلاش و رنج های آذر بود و لاله  و حال و آینده این دو. اما بعد دیدم این اسم پاسخگوی حس و باور من و فضای این رمان نیست. زیرا اگر به تصویری که حافظ ساخته است توجه کنیم، در رهگذار باد، نگهبان لاله بودن، یعنی گلی با آن ظرافت و لطافت، تلاشی رنجبار و عبث به نظر می رسد، و این، باور و خواست من نبود. اکنون نیز بحث همین است. در این مسیر، از «در رهگذار باد نگهبان لاله بودن»، به شناخت خود از این «گسل» رسیده ام، و به «کافه رنسانس». قهرمان در ادامه به انتشار رمان دوم خود، «کافه رنسانس» اشاره کرد و افزود: «بیش از ۱۵ سال پس از آن روزها، امروز نیز  «این گسل ماییم، و این گسل را ما پر می کنیم. از نسل من که از نزدیک به سه دهه پیش اینجاست، تا جوانانی که امروز دومین دهه عمر و نخستین آفرینش های خود را تجربه می کنند، این «گسل» را ماییم که پر می کنیم، با همراهی ها، آموخته ها، آفرینش ها، و با برقرار کردن پیوندی هر چه وسیع تر و محکم تر میان این همه.»  قهرمان سپس به توضیحی کلی و مختصر درباره  اهداف و برنامه های «کافه رنسانس آکادمی پرداخت، و از جمله گفت: «‌امشب، شاهد «تولد» چیزی هستیم که با وجود کوچکی آن و دست های خالی ما، با وجود آن که هنوز در قدم های ابتدایی خود است، آینده ای روشن و بزرگ خواهد داشت. این گرد هم آیی و دیدار را جشن «تولد» نامیدیم، و این عنوان دو معنای اصلی را در خود دارد، این که این نهاد آموزشی و فرهنگی تازه دارد متولد می شود، هنوز بسیار نوپاست و با امکاناتی بسیار محدود نخستین قدم های خود را بر می دارد، و دوم این که مانند هر «تولد» دیگری، هر «نوزایی» و «رنسانس» دیگری، آینده ای گسترده و بی حصار می تواند در برابرش باشد. ما هنوز حتی محل مستقل خود را نداریم و برای  نخستین دوره  آموزشی سه ماهه در این تابستان، از امکانات دبیرستان آلفا و کتابخانه نورث یورک استفاده می کنیم، هنوز بسیاری از امور اداری و فنی، از جمله وب سایت و وبلاگ کاملا آماده نیست، و در واقع، به انرژی و آموخته های خود و حمایت شما متکی هستیم. سرمایه واقعی ما، اعتبار و دانش همکارانم، از جمله فرشته مولوی، مصطفی عزیزی، توکا نیستانی، محمود خوشچهره و مهدی پوریان  و نیز دوست و همکارم نیاز سلیمی است، انرژی ای که از شوق و یاری و همراهی شما می گیریم، و امکانات گسترده ای که در نظام آموزشی و اداری کانادا وجود دارد.»

قهرمان همچنین با اشاره به عناوین دوره های آموزشی کنونی، افزود: «کافه رنسانس آکادمی، نهادی غیرانتفاعی خواهد بود، و در دوره های  آتی از سال آینده با امکان صدور مدرک رسمی تحصیلی قابل پذیرش در نهادهای آموزشی از جانب آموزش و پرورش کانادا، این اعتبار را نیز  در کنار اعتبار آموزش در محضر این مدرسان و همکاران آینده خواهد داشت و خواهد کوشید تا فعالیت خود را با تکیه به این امکانات، هر چه گسترده تر سازد. آینده ای که من و همکارانم می بینیم، آینده نهادی نیرومند است برای آموزش آکادمیک ادبیات و هنر، برگزاری سمینارها با بهره وری از حضور استادانی چون جعفر والی، رضا براهنی و دیگر استادان و هنرمندان، گشایش کتابخانه، برگزاری کارگاه های عملی در زمینه های هنری، پذیرش دانشجویان و اهدای بورس تحصیلی و …،

ساسان قهرمان در پی این توضیحات خود تاکید کرد: «توجه داشته باشید که این امکانات واقعی است و وجود دارد، و با یاری و حمایت شما و جامعه، می تواند به دست آید. خواستن و تلاش برای پدید آوردن این آینده، بلندپروازی شاید، یا حتما، اما خیال پردازی نیست، این امکانات در این کشور، در نظام اداری و آموزشی این کشور ، و در جامعه ما وجود دارد، و هدف ما از ایجاد این نهاد، برقرار کردن پیوند میان این امکانات و جامعه است.

 او سپس بار دیگر از طرف خود و همکارانش از جمع شرکت کنندگان در «جشن تولد کافه رنسانس آکادمی» سپاسگزاری کرد و تاکید کرد که انتظار یاری و حمایت از آنان، نه تنها درخواستی صمیمانه، بلکه به باور او، وظیفه ای است فرهنگی و اجتماعی بر دوش تک تک علاقه مندان به اعتلای فرهنگ، هنر، ادبیات، و اعتبار جامعه.

قرار است نخستین دوره کلاس های «کافه رنسانس آکادمی» از هفته دوم جون، با همکاری دبیرستان آلفا (یانگ شمالی) و کتابخانه نورث یورک آغاز شود. کلاس ها در روزهای  دوشنبه تا جمعه هر هفته، ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ عصر برگزار خواهند شد. دوره های آموزشی کنونی به صورت جلسات دو ساعته، هفته ای یک روز به مدت ده تا دوازده هفته تنظیم شده است. شهریه هردوره دو ماه و نیمه یا سه ماهه، معادل ۳۰۰ تا ۳۶۰ دلار است. مهلت ثبت نام برای دوره  نخست، تا روز جمعه دهم جون است و علاقه مندان می توانند طی تماس از طریق ای میل در رشته مورد علاقه خود ثبت نام کنند.

caferenaissanceacademy@gmail.com

۴۱۶-۸۴۴-۹۴۱۴