“AXA” was sold to “INTACT”

خبر خرید شرکت بیمه آکسا بخش کانادا توسط شرکت بیمه اینتکت همه دست اندرکاران بیمه ای را متعجب ساخت. این معامله بیمه ای معادل ۲.۶ بیلیون دلار در هفته گذشته تحقق یافت و باعث شد که شرکت بیمه اینتکت سهم خود را در بازار بیمه کانادا از حدود ۱۱درصد به ۱۶.۵ درصد ارتقاء دهد.

مهمترین مناطقی که شرکت بیمه آکسا در آنجا فعالیت داشت بریتیش کلمبیا/ انتاریو و کبک بود. اگر بخواهیم شاخص ترین امتیاز این نقل و انتقال بیمه ای را بدانیم بایستی گفت که شبکه فروش شرکت بیمه اینتکت دارای ۱۸۰۰ شرکت بروکری بیمه بوده که با ادغام اخیر این توانایی بالقوه افزایشی چشمگیر داشته است و بجز ۱۳۰۰ شرکت بروکری که به وی اضافه شده حدود ۲۷۰۰ شرکت مستقل مشاور بیمه نیز از آکسا خود را به اینتکت منتقل کردند.

در شرایط حاضر ۲۰۰ شرکت بیمه ای در کانادا در حال ارائه خدمات بیمه به مشتریان خود هستند که حدود ۲۵ شرکت سهمی بیشتر از ۷۵ درصد بازار را در اختیار دارند از این رو حذف یک شرکت بیمه خوب و مطرح اگر برای سهامداران جدیدش در اینتکت بسیار خوب است، ولی برای شرکت های بروکری بیمه که یک سرویس ده را از دست داده اند زیاد خوشایند نیست.

 

البته این معادله وقتی کامل خواهد شد که منافع خریداران بیمه را هم در آن بررسی کنیم.

از آنجا که شرکت بیمه آکسا فرانسوی بوده در ایالت کبک بسیار خوب فعالیت داشته و می توان گفت که در راس و در رقابت تنگاتنگ با “دوژاردین” بوده است، اما در انتاریو  این قضیه شکل دیگری خواهد داشت به این معنی که با یافته های اطلاعاتی و فن بیمه گری شرکت خریداری شده جدید / شرکت بیمه اینتکت دارد خود را حاضر می کند که به ارائه نرخ های بهتر در بخش های بیمه های بیزینس و اتومبیل اقدام کند و اگر هدف اکثریت شرکت های بیمه در سال گذشته و حتی سال آتی افزایش نرخ ها برای جبران ضررهای سال های قبلی است ولی شرکت بیمه اینتکت هدفش اقلاً برای امسال و سال آتی نه تنها تثبیت قیمت ها است، بلکه می خواهد برای خود سهم بیشتری از بازار را هم دست و پا کند.

با این نظریه به جواب از پیش تعیین شده خود دست پیدا کرده و درمی یابیم که این نقل و انتقال برای خریداران بیمه بسیار خوب و درخشان است.

در بخشنامه ای که در ۳۱ می ۲۰۱۱ از طرف رئیس هیات مدیره اینتکت آقای چارز بریندامور برای همه شرکت های بروکری جدید و قدیم ارسال شد نوشته شده بود که سالی سراسر از موفقیت برای مشتریان بیمه ای خواهیم داشت که به تبع آن همه از هر نظر منتفع خواهند شد.

بایستی صبور بود و این ادعا را در سال ۲۰۱۱ شاهد بود.

 

 

* فرهاد فرسادی کارشناس ارشد و بروکر انواع بیمه در کانادا است.

farsadi@cirmco.com