در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند خبردار شدیم که دیوید کاپلان، وزیر بهداشت انتاریو، یک روز پیش از انتشار گزارشی که افتضاحات مالی نهاد …

شهروند ۱۲۵۱  پنجشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹


 

در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند خبردار شدیم که دیوید کاپلان، وزیر بهداشت انتاریو، یک روز پیش از انتشار گزارشی که افتضاحات مالی نهاد بهداشت الکترونیکی را برملا می‌کند، استعفا کرده است.


علت استعفای کاپلان گزارش بازرس کلِ استانی است که قرار است جزئیات ۱ میلیارد دلاری که دولت انتاریو در ۱۰ سال گذشته خرج الکترونیکی کردن داده‌های بهداشتی استان کرده است، منتشر کند. پیش از این، گزارش‌های متعدد نشان داده است که خرج‌های آژانس بهداشت الکترونیکی (eHealth) که همه از جیب مردم و مالیات‌هایشان پرداخت شده‌ است تا حدود زیادی بیهوده بوده است. دولت مک‌گینتی قبلا در ماه جون  مدیر کل این نهاد، سارا کرامر را اخراج کرده بود و مدیر آژانس، آلن هادسون، نیز پس از مطرح شدن ماجرا در رسانه‌ها استعفا کرد، اما افتضاح اکنون تا حدی بالا گرفته که خود وزیر بهداشت استانی مجبور به استعفا می‌شود. احزاب اپوزیسیون در انتاریو مدت‌ها از مک‌گینتی سئوال می‌کردند که چطور روسای آژانس اخراج می‌شوند، اما کاپلان همچنان در کابینه است. مک‌گینتی در تمام طول تابستان به دفاع از وزیرش مشغول بود.

بعضی هزینه‌هایی که گزارش‌ها قبلا از لای اسناد آژانس بیرون کشیده‌اند از این قرارند:

ـ مشاوری که روزی ۲۷۰۰ دلار حقوق می‌گیرد، چای و کیک به قیمت ۳.۲۶ دلار را هم به حساب مردم نوش جان کرده است.

ـ مشاوری که ساعتی ۳۰۰ دلار حقوق می‌گیرد، پولی اضافه دریافت کرده و این به خاطر خواندن مقاله‌ای بوده که  مشاوری دیگر، و همسرِ خود ایشان، به او داده است.

ـ دو مشاور در سمت نایب‌رئیس مدام به خرج مردم از آلبرتا به انتاریو رفت و برگشت می‌کردند (با هواپیما).

ـ مشاوران برای تماشای برنامه‌ی "اجندا" (The Agenda) در تلویزیون انتاریو پول گرفته‌اند.

گزارش ۵۰ صفحه‌ای بازرس کل استان، جیم مک‌کارتر، قرار است جزئیات بیشتری را برملا کند.


 

برخورد اپوزیسیون


 

دو حزب اپوزیسیون در کوئینزپارک با برخوردی شدید به دولت دالتون مک‌گینتی حمله کردند. این دو حزب مدت‌هاست که از لیبرال‌ها می‌خواهند، کاپلان را اخراج کنند.

تیم هوداک، رهبر حزب محافظه‌کار پیشرو، در مورد استعفای کاپلان به رسانه‌ها گفته است: "به نظر من این موضوع حقایقی را درباره ی دالتون مک‌گینتی (پس از شش سال نخست‌وزیری) به شما می‌گوید". کریستین الیوت، منتقد بهداشتِ حزب، از این گفته است که این افتضاح نشان از این است که نمی‌شود به دولت لیبرالِ مک‌گینتی اعتماد کرد.

حزب نیودموکرات، به رهبری آندریا هروات، نیز بارها خواهان استعفای کاپلان شده بود.

با این استعفا باید منتظر باشیم ببینیم چه کسی از تیم مک‌گینتی جای کاپلان را می‌گیرد. انتظار می‌‌رود شاهد تغییرات وسیع کابینه‌ای درون لیبرال‌ها باشیم بخصوص به این علت که احتمالا جرج اسمیترمن، معاون نخست‌وزیر و وزیر انرژی و زیرساخت، نیز برای شرکت در انتخابات شهرداری تورنتو به زودی از سمت خود کناره‌گیری می کند.

افتضاحات وزارت بهداشت را باید به افتضاحات مالی سایر نهادها همچون شرکت قمار و بخت‌آزمایی استانی اضافه کرد و این می‌تواند بر انتخابات استانی که حدود دو سال دیگر برگزار می‌شود، تاثیرات بسیاری بگذارد.