آرش عزیزی ـ گرت استایلز،‌ افسر پلیس منطقه‌ی یورک،‌ صبح سه‌شنبه‌ی این هفته در حادثه‌ای فجیع جان باخت.

حوالی ساعت ۵ صبح بود که استایلز با بی‌سیم به مرکز از مشکلاتش خبر داد:‌ “یک ماشین ون افتاده رو کمرم. نمی‌دونم. چند نفرم تو ماشین هستند. نمی‌دونم حال اونا چطوره.” تا وقتی کمکی از راه برسد دیگر دیر شد بود و نام این افسر پلیس به فهرست کشته‌شدگان پلیس در هنگام انجام وظیفه اضافه شد.

 

به گفته‌ی پلیس، استایلز خودروی ونی را که می‌رفت حامل پیام مرگش باشد ۱۰ دقیقه قبل،‌ حدود ساعت ۴:۵۰ صبح در بزرگراه ۴۸، جنوب تقاطع هرالد رود، در شهر ایست گوئیلیمبری متوقف کرده بود. چهار نفر زیر سن قانونی سرنشین‌های خودرو بودند. استایلز با بررسی سریع پلاک ماشین متوجه شد که راننده‌ی ۱۵ ساله صاحب خودرو نیست و گواهینامه ندارد. تورنتو استار از قول یکی از منابع خود در پلیس نوشته که این خودرو،‌ مسروقه نیز بوده است.

همین که استایلز به سمت ماشین رفت و دستش را داخل برد تا کلید را از روی سوئیچ بردارد،‌ راننده سرعت گرفت تا بگریزد. استایلز ۳۰۰ متر دنبال ماشین کشیده شد تا این‌که ماشین برگشت و او زیر ون گیر آمد.

راننده‌ی ۱۵ ساله نیز با مصدومیت‌های جدی عازم بیمارستان کودکان بیمار در تورنتو شده است. حداقل یک نفر از سرنشین‌ها دستگیر شده است. به گفته‌ی پلیس سایر سرنشین‌ها نیز در حال همکاری با پلیس هستند.

چند روز تا تولد

افسرِ جان‌باخته تنها ۳۲ سال داشت و هفت سال بود که در شهرِ نیومارکت در پلیس استانی خدمت می‌کرد. همین روز یکشنبه جشن تولد ۳۳ سالگی او می‌بود.

همسرش، ملیسا، که او نیز در بخش غیرمسلح کارمند پلیس منطقه‌ی یورک است و کودکانشان (مردیت، دختر ۲ و نیم ساله و نولان، پسر نه هفته‌ای) از او باقی مانده‌اند.

چند ساعت پس از اعلام خبر، دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، با انتشار بیانیه‌ای مرگ استایلز را “فقدانی برای همه” دانست و از فداکاری‌های نیروی پلیس تمجید کرد.

این دومین افسر پلیس منطقه‌ی یورک است که در چهار سال اخیر در حادثه‌ای اینچنینی جان می‌بازد. در ۲ اگوست ۲۰۰۷، رابرت پلانکت بود که هنگام تلاش برای توقف خودرویی مسروقه به درختی در شهرِ مارکهام دوخته شد. راننده، ندیم جیوای ۲۳ ساله، اخیرا متهم به قتل غیرمستقیم تشخیص داده شد.

در طول دو قرن گذشته ۹ افسر پلیس در آن‌چه امروز منطقه‌ی یورک نامیده می‌شود هنگام انجام وظیفه کشته شده‌اند. اولین آن‌ها جان فیسک از شهر کینگ بود که در سال ۱۸۰۴ کشته شد. و آخرین، همین پلیس جوانِ نگون‌بخت که این هفته نامش به تاریخ اضافه شد.