آرش عزیزی ـ جان برد،‌ وزیر امور خارجه‌ی کانادا،‌ در اولین ماموریت جدی خود هفته‌ی پیش وارد کشور لیبی شد و ضمن بازدید از مناطق تحت کنترلِ شورشیان در این کشور با رئیس دولتِ موقت در بنغازی، پایتخت شورشیان، دیدار کرد.

به گزارش کندین پرس از بنغازی، برد، که همین چند هفته پیش توسط نخست‌وزیر به سمت خود منصوب شده است، می‌گوید در دیدار با رهبران شورشیان در بنغازی از نظر سیاسی “غافلگیر” شده و از نظر شخصی “تکان” خورده. او که سفرش در روز دوشنبه، برای دلایل امنیتی مخفی نگاه داشته بود، گفته شورشیان را بسیار متعهد به دموکراسی و دارای قابلیت‌های متعدد می‌داند. او در ضمن از برنامه‌های دولت موقت برای تصویب قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات جدید و حرکت به سوی دموکراسی در یک سال پس از سقوط قذافی، تقدیر کرد.

وزیر خارجه‌ی دولت محافظه‌کار البته بلافاصله اضافه کرد که این به معنی آسان بودن روند انتقال پس از سرنگونی قذافی نیست. او گفت: “چشم‌انداز ما لیبیِ قوی و مرفه است که در آزادی و صلح با همسایگانش زندگی کند.” اما “فکر نمی‌کنیم بعد از قذافی، توماس جفرسون بیاید.”‌ که اشاره‌ای است به سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده و از پدران بنیانگذار نظام این کشور.

سفر برد در حالی از راه می‌رسد که جنگ داخلی بین نیروهای شورشی مورد حمایت غرب و دولت دیکتاتوری معمر قذافی پس از گذشت چهار ماه به بن بست خورده است و بسیاری اکنون این مساله را مطرح می‌کنند که آیا بمباران این کشور توسط سازمان ناتو، که به درخواست شورشیان و با تایید شورای امنیتِ سازمان ملل انجام شده و کانادا نیز در آن شرکت دارد، مفید بوده است یا خیر.

کانادا اخیرا به جمعی از کشورهای عرب و اروپایی پیوست که “شورای موقت ملی”‌ را به عنوان نماینده‌ی مشروع مردم لیبی پذیرفته‌اند.

برد نصف روز را در بنغازی گذراند که کیلومترها با جبهه‌های نبرد شورشیان و سرهنگ قذافی فاصله دارد. او دیداری ۳۰ دقیقه‌ای با محمود جبریل،‌ رهبر ائتلاف شورشیان، داشت و آن‌گاه با سایر اعضای شورا نیز دیدار کرد. برد نامه‌ای از نخست‌وزیر هارپر تقدیم جبریل کرد و او را رسماً به کانادا دعوت کرد.

این اولین ماموریت جدی برد در سمت جدید او است. ماه او پیش او به نمایندگی کانادا حضوری کوتاه در اجلاس نشست گروه ۸ در فرانسه نیز داشت.

وزیر خارجه پس از لیبی عازم سیسیلیِ ایتالیا شد تا از نیروهای کانادایی مستقر در این جزیره که به بمباران لیبی کمک می‌کنند، دیدار کند. او طبق سنت نیروی هوایی یکی از بمب‌هایی که قرار است روی لیبی انداخته شود امضا کرد و نوشت: “لیبیِ آزاد. دموکراسی.”