رئیس پلیس تورنتو، ویلیام بلر در مصاحبه اش در روز  ۲۹ جون ۲۰۱۰، تنها چند روز بعد از تظاهرات مردم و آشوب های خیابانی در تورنتو در هنگام برگزاری کنفرانس سران گروه ۲۰ که گرانقیمت ترین کنفرانس تاریخ شد، گفت آنارشیست هایی که ماسک زده بودند، تروریست هستند.  بلر اضافه کرد که اینها برای حمله به  کنفرانس و ارتکاب جنایات و قربانی کردن شهروندان، از “خارج تورنتو” آمده بودند. وی تعدادی چاقو، زنجیر، تیرکمان و اره برقی را به خبرنگاران نشان داد  و گفت که این آلات از این گروه ها به دست آمده است.۱ هر چند ساعاتی نگذشته بود که معلوم شد، این کمان و اره برقی از باربند ماشین گری مک گولا در روز ۲۴ جون در منطقه ای غیر از تظاهرات به همراه وی  ضبط شده است.  گری، به مدت پنج ماه و نیم در زندان بود و ۲۴ مارچ ۲۰۱۱ با وثیقه  تا تشکیل دادگاهش در  ۶ دسامبر آزاد شده است. اشد مجازات برای حمل چنین وسایلی تا ۶ ماه است.۲

در حالی که بیش از۱۰۰۰ نفر توسط نیروهای پلیس دستگیر شده بودند، تنها نیمی از آنها با اتهام رسمی مواجه و تفهیم اتهام شده بودند. این در حالی است که دادستان به دلیل نداشتن مدرک، ۱۰۰ نفر از دستگیرشدگان را که ۹۰ نفر آنان را گروه معترضان مونترالی تشکیل می دادند، در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۰ آزاد کرد.۳

یکی از معدود کسانی که در دادگاه محکوم شد جکی سینگ فعال سیاسی کبکی است که به دلیل اظهار نظرش در  ۲۴ جون ۲۰۱۰ در مورد این که  “مردم باید  این دیوار امنیتی(دان تان) را پایین بیاورند” به اتهام تشویق به اغتشاش محکوم شد. اتهام توطئه چینی جکی سینگ  توسط دادستان، حذف شد. این اتهام علیه ۹۰ مونترالی دیگر هم زده شده بود.۴ سینگ که اتهام همکاری برای ضرر ۵۰۰۰ دلاری را پذیرفته بود، توسط قاضی به همان یک هفته ای که در زندان بود، محکوم شد. سینگ بعد از دادگاه گفت که همچنان از حرفش دفاع می کند و ناراحتی اش این است که چرا مردم،  این دیوار را نشکستند.

پلیس تورنتو در تظاهرات مخالفان نشست جی ۲۰

نکته قابل توجه، سفر دکتر امیر خدیر نماینده مونترال و حوزه انتخابیه سینگ از مونترال به تورنتو و ضامن شدن برای آزادی سینگ تا دادگاه، است. دکتر خدیر در پاسخ منتقدان به ضامن شدن وی از فردی مانند سینگ، اعلام کرد اجازه بدهید دادگاه تصمیم بگیرد. همیشه دادگاه وی را تبرئه کرده است. (نقل به مضمون)

تا روز ۲۰ جون ۲۰۱۱، از ۱۱۰۰ نفر دستگیر شده، و از میان ۳۱۷ نفری که  اتهامشان برداشته نشده بود،  تنها ۲۴ نفر تاکنون محکوم شده اند.۵ در میان دستگیر شدگان تعدادی از جوانان ایرانی تبار هم بودند که یا اتهامی به آنان زده نشد و در مراحل اولیه آزاد شدند و یا در بازداشتگاه موقت بعد از ۲۴ ساعت، آزاد شدند.

شین صلواتی که روز ۲۳ جون در تقاطع جان و فرانت در حالی که سوار تاکسی بوده است و به دو افسر پلیس در کنار دیوار امنیتی گفته بوده است “موفق باشید” ۴۵ دقیقه بازجویی و سپس به بازداشتگاه برده می می شود و در آنجا لخت مورد بازرسی بدنی قرار می گیرد. وی بعد از مدتی از بازداشت، آزاد شده است. او اخیرا ادعای خسارتی ۷۵ هزار دلاری از پلیس تورنتو کرده است . (تورنتو استار، ۲۴ جون ۲۰۱۱)

“خارجی ها” و “آشوبگران”

برای ما که از کشورهایی می آییم که حکومت ها (چه شاه و چه شیخ)، منتقدان و مخالفان را خارجی و آشوبگر می خوانند، از همان ابتدای کنفرانس گروه ۲۰ و دیوار امنیتی و سوءاستفاده از قانون برای دستگیری که توسط کابینه دالتون مک گینتی به پلیس داده شده بود، حرف های رئیس پلیس تورنتو، چندان خوشایند نبود.

پلیس ها از چند ماه قبل با تمامی کامیونیتی ها تماس هایی گرفته بودند. در یکی از این تماس ها، در ملاقاتی که با دو تن از افسران پلیس داشتم، و نظر من را در مورد تظاهرات و امکان درگیری ها پرسیدند، به صراحت گفتم که با هزینه شدن یک میلیارد دلار، هارپر نیاز به یک درگیری دارد تا این هزینه ها موجه جلوه کند، به اضافه این که شنیده هایی هم داریم که حکایت از تماس پلیس و یا امنیتی ها با بخشی هایی از آنارشیست ها برای تشویق آنان به درگیری در روز مراسم است. یکی از پلیس ها گفت، جدی فکر می کنی ما (پلیس) این کار را بکنیم. گفتم تجربه انقلاب ایران، دنبال کردن حوادث دیگر کشورها، نشان می دهد که در دنیای سیاست وقتی پای پول میلیاردی هم در میان باشد، امکان همه چیز وجود دارد.

در مراسم افتتاحیه، هارپر سخنانش را با این شروع کرد که “آشوبگران، نشان دادند که ما به درستی هزینه کرده ایم”.

 فریب افکار عمومی

یک سال گذشته است، پلیس تورنتو گزارش ۷۰ صفحه ای را که خودش تهیه کرده است، روز ۲۴ جون منتشر کرده است. در این گزارش نوشته است که پلیس غافلگیر شده بود بخصوص از گروه ماسک داران که تعدادی مغازه را تخریب کردند و ۳ ماشین پلیس را آتش زدند. دیوید مک نالی، استاد علوم سیاسی دانشگاه یورک می گوید “این جوک است” بایستی تمام سیستم پلیس زیر نظارت قرار بگیرد.۶  

 از سوی دیگر ، بازرس کل انتاریو در حسابرسی سالانه اش در ۷ دسامبر ۲۰۱۰ “قانون مخفی دولت لیبرال برای دستگیری در جریان گروه ۲۰” را غیر قانونی خواند.۷

این موضوع نشان می دهد که سیاستمداران همه جای دنیا، سعی می کنند قدرت را به هر شکلی در دست داشته باشند و مردم را از واقعیات آگاه نکنند.

از سوی دیگر نقش رسانه ها به عنوان ناظر دمکراسی و حقوق مردم، در کشورهای دموکرات و تفاوت آن با کشورهای استبدادی نظیر ایران، نیز پررنگ تر می شود، زیرا این رسانه ها هستند که سیاست های ضد مردمی  را افشا کرده و دولتها را وادار به عقب نشینی می کنند. البته دولت لیبرال مک گینتی سعی کرد آقای آندره مارین (بازرس کل) را که حزبی نیست، از کار برکنار کند (یعنی قراردادش را دوباره  تمدید نکند)،  ولی زیر فشار احزاب مخالف و رسانه ها مجبور شد که قرارداد مارین را تمدید بکند.

 

در این میان، “سازمان شکایت از پلیس” که زیر نظر پلیس انجام وظیفه می کند، شکایت هایی مبنی بر ضرب و جرح افراد توسط افراد پلیس بر علیه شهروندانی که حتی در تظاهرات نبودند و یا نظاره گر بودند،  دریافت کرده بود. این سازمان اعلام کرد که نمی تواند پلیس ها را شناسایی کند. نکته قابل تأسف این بود که رئیس پلیس هم اعلام می کرد که امکان شناسایی آنها نیست. تا این که تورنتو استار عکس های افسرانی را چاپ کرد که توسط مردم شناسایی شدند. متأسفانه از بین افسرانی که دستگیرشدگان را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند، تنها یک افسر به نام بابک عندلیب گورتانی، تاکنون به اتهام ضرب و شتم متهم شده است.۸

ویلیام بلر- رئیس پلیس تورنتو، چه در جریان کنفرانس و چه بعد از آن، همواره سعی کرده است که حقایق  پشت پرده معلوم نشود. او به همراه دولت انتاریو و دولت هارپر از تشکیل کمیسیون حقیقت یاب، طفره می روند. 

بلر که توانسته بود، صداهایی را که  خواهان تشکیل کمیسیون مستقل بودند و نیز  صداهایی را که خواهان استعفای وی بودند با استفاده از مرگ یک پلیس تورنتو که در تصادف با یک ماشین برف روبی دزدیده شده، به نفع خود و تبرئه پلیس تورنتو خاموش کند، بعد از گذشت یک سال و بایگانی شدن پرونده های بسیاری از دستگیرشدگان، در دادگاه، دوباره در برابر سئوالات بدون پاسخ قرار گرفته است. در نظرسنجی جدید، ۵۴% از مردم معتقدند اعمال پلیس، عادلانه نبوده است در حالی که این رقم در سال۲۰۱۰، ۲۳% بوده است.۹ این در حالی است که روز شنبه ی گذشته ۱۱۰۰ نفر سالگرد دستگیری ها  را در راه پیمایی مسالمت آمیزی، برگزار کردند.

چگونه می توان به کارایی پلیس تورنتو، اعتماد کرد وقتی که ۵۰ نفر ماسک دار جوان، بدون اسلحه های گرم می توانند ۱۹ هزار نیروی پلیس و امنیتی را که در آماده باش کامل، به مدت دو روز، در شهر تورنتو، به سر می بردند، غافلگیر کنند؟ گزارشاتی اخیراً منتشر شده  است که پلیس از چندین ماه قبل از نشست سران گروه ۸ و گروه ۲۰، به عنوان فعال سیاسی در بین گروه های ضدجنگ، ضد جهانی شدن و آنارشیستها  نفوذ کرده بوده است و در مواردی آنها را به تحرکاتی هم تشویق می کرده است.۱۰

۱ـ به راستی اگر تروریست های آموزش دیده و واقعی، بخواهند دست به عملیات بزنند، آیا پلیس تورنتو که چند هزار نیرو بیشتر ندارد، آمادگی آن را دارد؟ آیا  آنها واقعیت هایی را از مردم تورنتو و کانادا پنهان می کنند؟ 

۲- چگونه پلیس از شناسایی نیروهای خودی در میدان عملیاتی عاجز است؟ آیا تعمدی در کار است؟ آیا کارآیی لازم وجود ندارد؟ در این صورت چگونه می توان به چنین تشکیلات پلیس اعتماد کرد؟

۳- سروش یداللهی، جوان ۲۶ ساله ایرانی تبار که بعد از فارغ التحصیلی به استخدام نیروگاه اتمی پیکرینگ درآمده بود و دارای ایده های نوینی در این زمینه بود، با شلیک یک گلوله در ۷ ژانویه ۲۰۰۴ در پارکینگ  سنتینیال کالج (اسکاربورو) در ماشین خودش به قتل می رسد. چند سال قبل، از بلر در مورد عدم دستگیری قاتل سروش سئوال کردم. وی پرونده را به کاراگاه پرونده رجوع داد، که خانم کاراگاه هم چیزی برای گفتن نداشت. قتلی بدون رد پا که حرفه ای به نظر می آید. آیا پیدا نکردن سرنخ در قتل سروش یدالهی در ظرف ۷ سال، دلیلی دیگر بر عدم کفایت رئیس پلیس تورنتو نیست؟۱۱   

 

برای ما ایرانی کانادایی ها که مارگزیده هستیم و از ریسمان سیاه و سفید می ترسیم، اعتمادسازی توسط پلیس امری است ضروری. تاکنون کامیونیتی ما، حمایت های زیادی از پلیس تورنتو و رئیس آن کرده است که به نظر می آید یک طرفه باشد و از آن سو، حمایتی عملی دیده نشده است.  

رئیس پلیسی که حقایق را نگوید، برای کامیونیتی ما و نسل مهاجر، خاطرات خوبی را زنده نمی کند.

 

زیرنویس:

۱ـ  سی تی وی نیوز- ۲۹ ژوئن ۲۰۱۰

۲- سی بی سی ۲۴ مارچ –  Gary McCullough

۳-Dozens of G20 accused have charges dropped

Charges withdrawn for 90 Quebecers Thursday, October 14, 2010 |

CBC News

۴ـ سی تی وی، ۲۱ جون ۲۰۱۱

۵ـ سی تی نیوز، ۲۰ جون ۲۰۱۱

۶- Critics push for full G20 inquiry- Toronto star June 24-2011

۷- Ombudsman charges G20 secret law was ‘illegal’ Dec 7 -2010

 ۸ـ تورنتو  استار، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۰

۹-New poll finds ‘monumental shift’ in public perception of Toronto police because of G20 actions_ Toronto Star June 25-2011

۱۰- G20/G8 summit opponents infiltrated by police

By Dave Seglins, CBC News 

۱۱- http://www.torontopolice.on.ca/homicide/case/46