فرح طاهری

محل جدید بنیاد پریا تقریبا تکمیل شده، ولی هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است، اما به دلیل حضور مهسا وحدت در تورنتو، مسئولان بنیاد، این فرصت را غنیمت دانستند و افتتاح غیررسمی بنیاد را با هنرنمایی او اعلام داشتند.

مهسا وحدت که برای اجرای کنسرتی با سام مک کلین به تورنتو آمده بود، روز یکشنبه ۲۶ جون ۲۰۱۱ با همراهی نغمه فرهمند(تنبک) و ارژنگ سیفی زاده (تار) با آوای مخملین خود، محل جدید بنیاد پریا را افتتاح کرد.

نغمه فرهمند، مهسا وحدت، ارژنگ سیفی زاده

مهندس احمد تبریزی، ضمن خوشامد به حاضران گفت: با اینکه نه سالن آماده بود و نه ساختمان و نه سیستم صدا، ولی به دلیل حضور خانم وحدت در تورنتو، این برنامه را سریع ترتیب دادیم.

رئیس بنیاد پریا با اشاره به مکان جدید پریا گفت: یازده سال طول کشیده تا بنیاد پریا به اینجا رسیده. بیشتر از ۲۰۰، ۳۰۰ نفر از دوستان ایرانی ما و بیزنس های ایرانی و کانادایی با همت مالی و وقت خودشان کمک کرده اند تا به اینجا برسیم و ادامه اش نیز به همیاری فکری و مالی شما نیاز دارد.

رئیس بنیاد پریا تأکید کرد، بازسازی ساختمان ده ماه طول کشیده. حامی عمده مالی ما گروه لیبرتی و آقای مهندس درویش بوده.

او از مهندس مجیدی و مهندس مرتضوی برای خدماتشان در بازسازی ساختمان بنیاد سپاسگزاری کرد. همچنین از سعید سلطانپور که در ده ماه گذشته با نیت حمایتگرانه با دیگر همکارانش با فعالیت شبانه روزی و بدون تعطیلی به کار بازسازی محل پرداخته، قدردانی کرد.   

آقای تبریزی افزود: خانم وحدت گفتند که برای اولین بار به تورنتو آمده اند، من هم به ایشان گفتم که (کامیونیتی ایرانی) هیچ شهری به اندازه تورنتو در مسائل فرهنگی و اجتماعی فعال نیست و امیدواریم بیشتر ایشان را در تورنتو ببینیم.

مهسا وحدت در گفت وگو با حسن زرهی

در پایان بخش دوم، پس از اجرای برنامه توسط مهسا وحدت و همکارانش، آقای حسن زرهی سردبیر شهروند، بخش پرسش و پاسخ با مهسا وحدت را برعهده گرفت.

او در آغاز به کنسرت شب پیش مهسا وحدت با سام مک کلین اشاره کرد و آن را آنقدر ستود که در میانه گفت وگو، حاضران در سالن سراغ این سی دی را می گرفتند تا هرچه زودتر بخرند و ببینند چه بوده که اینهمه از آن می گویند. و البته من هم با اینکه چند ترانه ی آن را در یوتیوب دیده بودم، مشتاق شدم ببینم بقیه اش چه بوده و راهی خرید آن شدم.

زرهی گفت: خانم وحدت، پنج شش ساله بوده که انقلاب شد، می شود گفت بچه ی انقلاب است. و این یک نمونه ای از نسل جوانانی ست که دارند چهره ی جهانی پیدا می کنند، که نه تنها مورد اقبال ما ایرانی ها هستندکه جهان به آنها توجه دارد.

او همچنین به تفاوت های دو کنسرت مهسا وحدت اشاره کرد که نشان از توانایی های گونه گون این هنرمند داشت.

زرهی افزود: کار خوب حتما دیده می شود. “فری میوز”سازمانی است که در جهت اشاعه و حفظ حق آزادی بیان برای موسیقی‌دانان و آهنگسازان در جهان فعالیت می‌کند. خانم وحدت هم جایزه ی این سازمان را گرفته و هم در سال ۱۳۸۶ سفیر این سازمان معرفی شد.

سردبیر شهروند در ادامه گفت: یکی از ویژگی های موسیقی شما هم به لحاظ اجرایی، هم به لحاظ موسیقیایی و هم به لحاظ فضا و تناژ و عاطفه و علاقه ای که شما هم به کار، هم به شعر و به موسیقی نشان می دهید و به هنرپذیر منتقلش می کنید، نوعی آشنایی زدایی از آن نوع موسیقی و شعری است که ما با آن آشناییم. می گویم این غزل را که فلانی که من هم خیلی دوستش دارم، خوانده است (شما هم امشب نمونه هایی شنیدید) پس چرا اینقدر زیباتر شده، چقدر این نوع آشناتر شده به نفع غزل، به نفع موسیقی، به نفع اجرا، به نفع صدا، به نفع اثرگذاری. خواهش می کنم به این آشنایی زدایی که در ما اینهمه اثر می گذارد اشاره کنید. 

اریک هیلستاد شاعر انگلیسی آلبوم بوی خوش وصل به روی صحنه آمد و به پرسش های حاضران پاسخ داد

مهسا وحدت در پاسخ از افراد تاثیرگذار در بیان موسیقیایی اش گفت: کسی که در بیان موسیقیایی من تاثیر گذاشته خواهرم مرجان است. ما با هم شروع کردیم. بعد از انقلاب دسترسی به موسیقی کم بود. ما گرامافون داشتیم، اما وقتی مجبور شدیم خانه را ترک کنیم گرامافون را نزد یکی از اقوام گذاشتیم و چهار سالی که من آن را ندیدم خیلی دلم برایش تنگ شد با آن گرامافون آهنگ های مرضیه و دلکش و … را گوش می کردیم. در مدت دوری از گرامافون، هر موسیقی که به دستم می رسید گوش می کردم حتی موسیقی های انقلابی که اصلا اعتقادی ندارم بهشون ولی برام جالب بود. یکی از موسیقی هایی که دوست داشتم آفتابکاران جنگل بود.

او از خاطرات خودش از خرید اولین پیانو، کلاس آواز و آشنایی بیشتر با دنیای موسیقی گفت و اینکه ورود به دنیای موسیقی باعث شد که در ایران بماند و دنیایی جدا برای خود بسازد.

مهسا گفت، من از صدای مرجان الهام گرفته ام . او جرأت بیشتری در موسیقی داره و من این جرأت ها را از او گرفته ام.

مهسا، از همسرش هم تأثیر گرفته است. می گوید، او هم سلیقه ی خاصی در موسیقی دارد یک حالت مینی مالیستی، و زندگی که با هم شروع کردیم محصولش همین موسیقی است که می بینید.

مهسا وحدت آشنایی با افراد مختلف در حوزه ی موسیقی را بر کار خود تاثیرگذار خواند مانند آشنایی با سم مک کلین و افزود، برایم همیشه مهم بوده که موسیقی از دل برآید، و این برایم مهمتر از تکنیک بوده است.

مهسا در پاسخ به چگونگی تولد آلبوم جدیدش “بوی خوش وصل” (در مهرماه ۱۳۸۸) گفت، آهنگ ها همزمان با سرودن شعر توسط شاعران متولد می شد.

گفتنی ست اشعار فارسی آلبوم جدید مهسا، از نقاش و شاعر معاصر محمدابراهیم جعفری است و اشعار انگلیسی نیز از شاعر و ناشر موسیقی اریک هیلستاد. اریک هیلستاد که برای کنسرت شب پیش مهسا به تورنتو آمده بود و در این برنامه هم حضور داشت، روی صحنه آمد و دقایقی با جمع سخن گفت.

در پایان مهسا با اشاره به اینکه با خانم فرهمند و آقای سیفی زاده امروز ساعت ۵ بعدازظهر آشنا شده و تمرین کرده اند، از توانایی آنها تعریف و سپاسگزاری کرد.