شهروند ـ فرح طاهری: شنبه ۱۸ جون ۲۰۱۱، برنامه ای در میدان مل لستمن برگزار شد که قرار است شروعی باشد برای جشنواره ای با عنوان “طعم ایران” در سال های آینده.

ما که در تورنتو زندگی می کنیم با انواع و اقسام جشنواره های غذا و فرهنگ آشنا هستیم: از ایتالیایی ها گرفته در منطقه “ایتالیای کوچک” تا یونانی ها در منطقه ی دنفورت تا لهستانی ها و ترک ها و دیگر ملیت ها، که هر یک به بهانه ی ساعاتی جمع شدن در کنار هم، روزی را قرار گذاشته اند و در آن روز در منطقه ی خاص خودشان دکه های اغذیه فروشی و رقص و موسیقی را برپا می کنند.

بنیاد فرهنگی فروردین هم امسال با چنین طرحی پا به میدان گذاشت و چند هزار ایرانی را روز شنبه در میدان مل لستمن جمع کرد ولی از دکه های غذا جز یکی دو دکه، خبری نبود و عوض آن همش موسیقی بود و رقص.

از سعید سلطانپور یکی از اعضای بنیاد فروردین درباره ی چگونگی شکل گیری طرح این جشنواره پرسیدم. سلطانپور گفت: طرح این جشنواره از خانم حاجی قاضی بود که سال گذشته قرار بود در ریچموندهیل برگزار کنیم ولی در عمل به بن بست خوردیم. برای اینکه در بخشی از خیابان بتوانیم فستیوال را برگزار کنیم، باید مجوزهای گوناگون می گرفتیم و پول زیادی، حدود صد هزار دلار، پرداخت می کردیم. باید اجازه ی ساکنان آن منطقه را می گرفتیم و یک عضو شورای شهر هم پشتمان باشد که اینها از توان ما خارج بود. برای تجمع در پارک هم برایمان محدودیت هایی تعیین کردند که عملا نمی توانستیم انجام دهیم، به همین خاطر طرح به امسال کشیده شد و به مل لستمن که منطقه ی ایرانی نشین است. چون سال اول است، بسیاری از غرفه های اغذیه استقبال نکردند و نگران بودند که چقدر جمعیت می آید. همچنین برای افرادی که خودشان می خواستند میز داشته باشند و غذا بفروشند، شهرداری اجازه نداد که غذاهای خانگی بدون گواهی بهداشت ارائه شود و عملا به دو غرفه ختم شد.

این جشن از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شده بود ولی به گفته ی سلطان پور، ایرانی ها زیاد تمایلی به زیر آفتاب ایستادن ندارند، برای همین تا بعدازظهر به صورت پراکنده در میدان حضور داشتند و پس از آن بود که در محوطه ی اصلی جمع شدند.

برگزارکنندگان این جشن می گویند، حدود سه هزار نفر از این برنامه استقبال کرده اند. سلطانپور این را یک موفقیت خواند و گفت همینقدر که یک لبخند بر لب این سه هزار تن آمد، موفقیت است.

در برگزاری این برنامه بنیاد فروردین با Ten TV همکاری داشت. این تلویزیون هزینه ی کنسرت خواننده، شهاب، را که از آمریکا آمده بود، تقبل کرده بود.

سلطانپور در پاسخ به این پرسش که چرا با دیگر کانون ها و نهادهای ایرانی مشترکا چنین برنامه هایی را اجرا نمی کنید، گفت: ما به هر انجمن و نهادی که میز خواسته بود مجانی میز داده بودیم مثل تیرگان، تورنتو ایرانینز، مهر کوثر و …

سلطانپور در پاسخ به اینکه برگزاری جشن درآمدی هم داشت، گفت: یکی از دغدغه های ما مسائل مالی بود. ولی در کل دو هزار دلار ضرر کردیم. باید ۳۱۰۰دلار به شهرداری می دادیم که فقط ۱۱۰۰ دلار برای سکوریتی بود.

سلطانپور منابع تأمین مالی جشن را حمایت مالی تعدادی از صاحبان کسب و کار و همچنین کمک های خود اعضای بنیاد عنوان کرد.

سلطانپور با اشاره به اینکه شهرداری با ارسال نامه ی تبریک از این برنامه ابراز رضایت کرده است، گفت: ما سال بعد ترجیح می دهیم که زودتر برای گرفتن اسپانسر اقدام کنیم و با غرفه های غذای ایرانی وارد مذاکره شویم و قیمت نازل تر بدهیم تا بیایند.

همراهان سعید سلطانپور در بنیاد فروردین، دکتر ظهوری، جمشید باقرزاده، هادی کفشداران، سعید فتوت، علی محمدی و شهرزاد محمدخانی (مجری) به همراه تن تی وی این جشن را برگزار کردند.