۷ تا ۱۴ جولای ۲۰۱۱

گزارش کنفرانس مطبوعاتی درباره نقض حقوق بشر در ایران 

به ابتکار «کمیته مستقل ضدسرکوب شهروندان ایرانی» در روز جمعه ۱۷ تیر ۱۳۹۰، یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز مطبوعات خارجی پاریس با حضور لادن برومند (از بنیانگزاران بنیاد برومند و برنده جایزه حقوق بشر لخ والسا)، کریم لاهیجی (رییس جامعه حقوق بشر ایران و نایب رییس جامعه جهانی حقوق بشر) و رضا معینی (مسئول دفتر ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز) و خبرنگارانی فرانسوی و ایرانی از مطبوعات و رادیو تلویزیون برگزار شد. تریبون با عکس هایی از زندانیان سیاسی و عقیدتی و جانباختگان راه آزادی ایران پوشیده شده بود. پرونده ای در زمینه نقض حقوق بشر که برای این کنفرانس مطبوعاتی تهیه شده بود در ابتدای ورود روزنامه نگاران در اختیارشان قرار می گرفت.

ابتدا بهمن امینی، عضو کمیته مستقل ضد سرکوب، به شرایط اسفبار حقوق بشر و پایمال کردن آزادی‌ها در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت با توجه به شرایط بحرانی منطقه و جنبش انقلابی در کشورهای عرب، به سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران کمتر توجه می شود. او تاکید کرد که مسئله ایران مسئله اساسی منطقه است و رسیدن به دمکراسی و حکومت مردمی در ایران مهمترین نقش را در سرنوشت منطقه بازی خواهد کرد و یادآور شد که وظیفه ایرانیان آزاده، نهادهای دمکراتیک و نیروهای سیاسی است که در زمینه حقوق بشر، از طریق رسانه های جمعی، افکار عمومی را در جریان آنچه که در ایران می گذرد قرار دهند و گفت این کنفرانس مطبوعاتی با همین هدف برگزار می شود.

لادن برومند که گرداننده جلسه بود نیز در سخنان کوتاهی بر اهمیت وضعیت ایران در دگرگونی‌های منطقه و لزوم توجه به آنچه که در ایران می گذرد،  تاکید کرد و از تلاش‌های بنیاد برومند در ثبت و مستند کردن نقض سیستماتیک حقوق بشر به وسیله جمهوری اسلامی گفت. او در دو زمینه مشخص اعدام و مجازات های وحشیانه مثل قطع دست، قطع پا و سنگسار، با استناد به پرونده ای که در همین زمینه و به تقاضای کمیته مستقل ضد سرکوب برای کنفرانس مطبوعاتی تهیه کرده بود و بر روی صفحه تلویزیون های سالن منعکس می شد، توضیح داد و گفت تنها در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ خشونت دولتی با حکم قضایی و یا بدون حکم، ۴۱۷۵ نفر را از حق حیات محروم کرده و کشته است.

کریم لاهیجی با اشاره به مرگ هاله سحابی و هدا صابر، از وخیم تر شدن هرچه بیشتر وضعیت حقوق بشر در ایران سخن گفت. او تاکید کرد که نقض سیستماتیک حقوق بشر از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی و از همان اعدام های پشت بام مدرسه رفاه آغاز شد. او به نمونه های نسرین ستوده و محمد علی دادخواه وکلای شجاعی که تنها جرمشان پذیرفتن دفاع از متهمان سیاسی است اشاره کرد و گفت آنها را به ۱۱ سال و ۹ سال زندان محکوم کردند تا دیگر هیچ وکیلی جرئت نکند دفاع از زندانیان سیاسی را به عهده بگیرد. قوه قضائیه را بخشی از ماشین سرکوب جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد مسئول مستقیم تمام جنایت‌ها در جمهوری اسلامی شخص علی خامنه ای است.

لاهیجی در ادامه از اهمیت تلاش های نهادهای دموکراتیک مثل جامعه جهانی حقوق بشر و … یاد کرد و قرار گرفتن اسم مسئولان سرکوب مردم ایران در لیست سیاه دولت‌های دموکراتیک و محدویت برای مسافرت و یا معاملات بانکی آنها و تعیین آقای احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را به مقدار زیادی حاصل تلاش های این نهادها دانست.

رضا معینی با گرامی داشتِ یاد زهرا کاظمی خبرنگار عکاسی که هشت سال پیش در زیر شکنجه در اوین کشته شد آغاز کرد. سپس برای نشان ‌دادن شدت سرکوب مطبوعات و روزنامه نگاران در جمهوری اسلامی گفت در سال‌های اخیر بیش از دویست روزنامه نگار و وب‌نگار دستگیر شدند، ۱۷۵ نفر آنها محاکمه و به حبس هایی از یک تا ۲۰ سال محکوم شدند و هم اکنون ۳۶ و یا به روایتی ۴۰ روزنامه نگار و وب نگار در زندان هستند. برخی از این روزنامه نگاران برای سال های طولانی از شغل روزنامه نگاری هم محروم شده اند. او اضافه کرد تعدادی از روزنامه نگاران که با پرداخت وثیقه های سنگین از آزادی مشروط برخوردار شده اند  همواره در فضای ترس و وحشت و تلفن های تهدیدآمیز بازجوها به سر می برند.

پس از سخنان رضا معینی، با همکاری رضا جعفریان (عکاس – روزنامه نگار تبعیدی) ارتباط با ایران برقرار شد و خانم صابر، خواهر جانباخته راه آزادی هدا صابر، چگونگی شروع اعتصاب غذای اعتراضی هدا و ادامه آن تا مرگ ـ قتل او بر اثر ضرب و شتم در بهداری زندان و تاخیر و تعلل در معالجه پس از وخیم شدن حالش، صحبت کرد و گفت به خانواده از وخیم شدن حال هدا و انتقال او به بیمارستان هیچ خبری ندادند و آنها از طریق رسانه ها در جریان این فاجعه قرار گرفتند. او تاکید کرد که شکایت همسر و فرزندان هدا صابر برای رسیدگی به آنچه که این فاجعه را ممکن ساخت در جریان است. خانم صابر گفت پس از آنچه که بر سر هاله سحابی و هدا صابر آمد، خانواده ها به شدت نگران عزیزان زندانی خود  هستند.

در پایان، آقایان لاهیجی و معینی به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند. 

 

پایان اعتصاب غذا و انتقال شاهرخ زمانی به زندان تبریز  

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ شاهرخ زمانی، از اعضای هیات بازگشائی سندیکای کارگران نقاش، بعد از گذراندن ۳۴ روز انفرادی، روز چهارشنبه از اداره اطلاعات تبریز به زندان تبریز منتقل شد. شاهرخ زمانی، که بعد از گذشت یک هفته از بازداشت، برای اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود، دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از انتقال به زندان تبریز، با درخواست دیگر زندانیان، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گفته خانواده این فعال کارگری، وی از نظر وضعیت جسمی و روحی، در شرایط بدی قرار داشته و نیاز به مداوا و رسیدگی پزشکی دارد. در حال حاضر هیچ اتهامی به شاهرخ زمانی تفهیم نشده است.

شاهرخ زمانی، شب ۱۸ خرداد، در مسیر تهران به تبریز، بازداشت شده بود. وی تا این لحظه، بدون دلیل در بازداشت به سر می برد.

 

نامه عیسی سحرخیز خطاب به احمد شهید:

مرگ خاموش ما را تدارک دیده اند

 کلمه ـ در آستانۀ تصمیم نهایی گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل برای سفر به ایران، عیسی سحرخیز، زندانی سیاسی و از فعالان مطبوعاتیِ محبوس در زندان رجایی شهر، طی نامه ای به این مقام بین المللی اظهار داشت “از شما انتظار دارم که هر چه سریع تر جهت مسافرت به ایران اقدام نمایید و در این مهم، تاخیری نداشته باشید. چنانچه حاکمیت از ورود شما به کشور و ملاقات با زندانیان سیاسی ممانعت به عمل آورد، خود به تنهایی طشت رسوایی حاکمیتی خواهد بود که همه چیزش بر دروغ بنا شده است.”

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر احمد شهید

با سلام، اینجانب عیسی سحرخیز، از زندانیان سیاسی بازداشت شده در پی کودتای انتخاباتی سال ۲۰۰۹، که با گذشت نیمی از دوران محکومیت، اجازه برخورداری یک روزه نیز از حق قانونی خود در استفاده از مرخصی، حتی جهت درمان پزشکی خویش نداشته ام، می باشم.

جناب آقای احمد شهید! شنیدن خبر انتخاب شما به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، سبب دلگرمی من و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی شده است، چرا که امید داریم شما بتوانید اوضاع اسف بار زندان های جمهوری اسلامی را به جهانیان منعکس نمایید و ندای مظلومیت من و هم بندانم را به جهانیان برسانید.

جناب آقای احمد شهید!

آنچه امروز در زندان های جمهوری اسلامی میرود، جنایت علیه بشریت است و چیزی کمتر از اقدامات ضد انسانی استالین در اردوگاه های کار اجباری سیبری ندارد. این اقدامات مختص زندانیان سیاسی نیست، و شرایط زندگی زندانیان عادی نیز کم از فاجعه ندارد. حتما مرگ ناگوار هدی صابر، زندانی اعتصاب غذا کرده، در اثر ضرب و شتم زندان بانان را شنیده اید و قبل تر نیز از جزییات مرگ محسن دگمه چی خبردار شده اید. حتما مختصری از جزییات پرونده پزشکی اینجانب نیز آگاهی دارید و خود مطلع هستید که حتی اجازه بستری شدن بنده و مداوا در یک بیمارستان را نمی دهند. پس به ذکر جزییات نخواهم پرداخت. اما هدف از نگارش این سطور آن بوده که به شما گوشزد نمایم که اوضاع آن چنان نابسامان است که هر آن می توان انتظار وقوع رویدادهای دلخراش دیگری را داشت. چرا که امروز بر من و دیگر هم بندانم آشکار و بدیهی است که استراتژی این نظام، کشتن بی صدا و تدریجی زندانیان معترض است. آن ها عامدانه تصمیم دارند که ما را نابود کنند و مرگ خاموش ما را تدارک دیده اند، چون از زنده بودن ما، حتی در پشت این دیوارها و میله ها می ترسند.
اما شما به حکم انسانیت، و به حکم مسئولیتی که بر شما تفویض شده است، تعهد دارید که هر آنچه در توان دارید، بکار ببندید، تا سریع تر افکار عمومی دنیا را نسبت به اقدامات شنیعی که در پشت این دیوارها می گذرد خبردار کنید. امیدوارم که متوجه ارزش پربهای زمان در این مورد باشید و بدانید که هرگونه تاخیر در این اقدام، محصولی جز مرگ دیگر زندانیان سیاسی نخواهد داشت… لذا از شما انتظار دارم که هر چه سریع تر جهت مسافرت به ایران اقدام نمایید و در این مهم، تاخیری نداشته باشید. چنانچه حاکمیت از ورود شما به کشور و ملاقات با زندانیان سیاسی ممانعت به عمل آورد، خود به تنهایی طشت رسوایی حاکمیتی خواهد بود که همه چیزش بر دروغ بنا شده است.

عیسی سحرخیز /تیر ۱۳۹۰ / رجایی شهر

 

پگاه آهنگرانی بازیگر سینمای ایران بازداشت شد

 العربیه ـ پگاه آهنگرانی بازیگر جوان سینمای ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است.

منابع مطلع روز چهارشنبه ۱۳جولای ۲۰۱۱ درگفتگو با العربیه نت به نقل از خانواده آهنگرانی گفتند که این بازیگر سینما سه روز است در بازداشت به سر می برد. بنا بر اخبار رسیده در این مدت پگاه آهنگرانی با خانواده خود تماسی نگرفته و از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

هنوز در مورد اتهامات احتمالی این بازیگر خبری منتشر نشده است. پگاه آهنگرانی بازیگر و فرزند منیژه حکمت از کارگردانان ایرانی و جمشید آهنگرانی کارگردان فیلم های “جوانمرد” و “شبیخون” است.

او در دوره انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش ایران در ستاد میرحسین موسوی نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری فعال بوده است.

پگاه آهنگرانی در روزهای پس از انتخابات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

پیش از این اعلام شده بود پگاه آهنگرانی قصد دارد جام جهانی فوتبال زنان را برای شبکه خبری دویچه وله آلمان پوشش دهد.

آهنگرانی پیش از این جشنواره فیلم برلین را برای این شبکه پوشش داده بود.

مریم مجد عکاس مطبوعات ایران که برای عکاسی از جام جهانی فوتبال زنان عازم آلمان بود ژوئن گذشته در فرودگاه تهران بازداشت شده بود.

 

قرارگاه عمار، مسئول مقابله با اعتراضات آینده

جرس: بنا به گزارش منابع خبری، رییس و نایب‌رییس شورای مرکزی قرارگاه موسوم به «عمار» انتخاب شدند، که در جریان آن، مهدی طائب به‎ عنوان رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار و علیرضا پناهیان به‎عنوان نایب رئیس آن و همچنین مهدی ماندگاری نیز به‎عنوان مسئول ستاد قرارگاه انتخاب شدند.

علیرضا پناهیان، از حامیان دولت، در همین زمینه طی سخنانی مدعی شد “بعد از فتنه سال ۸۸ و تأکیدات متعدد رهبری مبنی بر لزوم مقابله با فتنه‌های آینده طی جلسات متعدد و مختلفی با حضور عناصر برجسته فرهنگی و سیاسی که نقش برجسته‌ای در مقابله با فتنه ۸۸ داشتند به این جمع‌بندی رسیدیم که لازم است فعالیت متفرقه دوستان کنار یکدیگر هماهنگ شود.”

وی اظهار داشت: جمع‌بندی این جلسات در نهایت به پایه‌گذاری مجموعه‌ای به نام قرارگاه عمار (مرکز راهبردی جبهه اهل ولاء) ختم شد و در سال گذشته همزمان با دهه فجر با حضور ۷۰ نفر از چهره‌های شاخص و فعال فرهنگی و مسئولان مؤسسات فرهنگی در تهران و برخی از مراکز استان‌ها اولین مجمع عمومی قرارگاه برگزار شد و اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.

پناهیان گفت:‌”بر اساس اساسنامه مصوب، مهمترین وظایف قرارگاه عمار عبارت است از پیگیری مطالبات رهبری، هماهنگ ساختن نیروهای فعال انقلاب اسلامی، نظارت و نقد عملکرد نهادها، رصد فعالیت‌های جبهه معارض، شناسایی دست‌های پیدا و پنهان دشمنان و عامل داخلی آنها، بصیرت‌افزایی در صحنه عمل تحولات داخلی.”

لازم به یادآوری است در جریان برگزاری مجمع عمومی قرارگاه موسوم به عمار که اواخر سال گذشته برگزار شد، پانزده نفر از اعضای شورای مرکزی این تشکل حامی دولت انتخاب شدند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

علیرضا پناهیان ـ مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها ، مهدی طائب ـ فعال حوزه و دانشگاه، سعید قاسمی ـ مدیر مؤسسه فرهنگی میثاق، محمدمهدی ماندگاری ـ رئیس هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی سیره شهدا، مهدی کوچک‌زاده ـ نماینده مجلس، حمید رسایی ـ نماینده مجلس و مدیرمسئول هفته‌نامه ۹ دی، نادر طالب‌‌زاده ـ نویسنده و کارگردان و مجری برنامه راز، حسین یکتا ـ دبیر سابق ستاد راهیان نور کشور، حسن عباسی ـ رئیس مؤسس بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز، علی ثمری ـ فعال فرهنگی و خطیب مجالس هیأت رزمندگان، سعید حدادیان ـ فعال فرهنگی و مداحل اهل بیت،  حسین‌الله کرم ـ عضو سابق انصار حزب الله، روانبخش ـ دبیرسیاسی نشریه پرتو سخن، وحید جلیلی ـ سردبیر ماهنامه راه، حسین روشن ـ فعال فرهنگی و مطبوعاتی.

 

خطر سنگسار بر بالای سر سکینه محمدی

به گزارش کمیته بین المللی علیه سنگسار، طبق اخباری که از وضعیت سکینه و وکیل او هوتن یک هفته قبل رسیده،  سکینه کماکان در زندان مرکزی تبریز است و او و خانواده اش و از جمله فرزندش سجاد اجازه هیچ گونه تماس با رسانه های بین المللی را ندارند. حکومت اسلامی ایران با دستگیر کردن سجاد و تحت فشار گذاشتن سکینه و سجاد آنها را وادار کرد در یک فیلم ساختگی بازی کنند و هر دو اقرار کنند که سکینه در قتل همسرش دست داشته است. این بازی در فیلم با دادن قول آزادی سکینه و سجاد همراه بوده و این دو فکر می کردند که بعد از بازی در فیلم پرس تی وی، آزاد خواهند شد که چنین نشد. خبری که از زندان به ما رسید، مبنی بر اقدام  سکینه به خودکشی کردن تحت این فشارها بود. جمهوری اسلامی ایران به این خبر عکس العمل نشان داد و یک ماه قبل دادستان عمومی و انقلاب  تبریز موسی خلیل اللهی در رسانه  نصر نیوز  گفت سکینه به طور مرتب با اعضای خانواده خود ملاقات دارد و در صحت و سلامت کامل بسر میبرد و پرونده او هم هیچ تغییری نکرده است و سیر قانونی خود را طی میکند! واقعیت اینست که سکینه از طرف حکومت اسلامی ایران به گروگان گرفته شده است. حکومت اسلامی ایران می خواهد با خوابیدن سر و صداها، سکینه را “مجازات” کند. خطر سنگسار کماکان بر بالای سر سکینه است.

هوتن کیان وکیل سکینه که به چهار سال و نیم زندان محکوم شده است ۲۰ کیلو وزن کم کرده است. هوتن بیماری قند و فشار خون بالایی دارد. در آغاز گفتند که هوتن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرده اند. سپس اعلام کردند که او را به دلیل داشتن دو شناسنامه و فعالیت های چپگرایانه به اعدام محکوم کرده اند و بعد از اینکه هوتن نامه ای به بیرون زندان فرستاد و از همگان درخواست کرد به او کمک کنند، اعتراضات گسترده ای به این حکم شد و آخرین خبر که یک هفته قبل به ما رسیده اینست که در دادگاه نهایی در زندان تبریز هوتن را به چهار سال و نیم زندان محکوم کرده اند.

نامه ی مجید توکلی به مناسب سالگرد ۱۸ تیر

 خبرگزاری هرانا ـ مجید توکلی دانشجوی در بند پلی تکنیک تهران به مناسب سالگرد ۱۸ تیر ماه (حمله به کوی دانشگاه در سال ۷۸) نامه ای را در زندان نگاشته است. در نامه مجید توکلی که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته از جمله آمده است:

یازدهمین ۱۸ تیرمان رسید و دردمان درمان نشده، یازدهمین ۱۸ تیرمان رسید و شمع هایمان همچنان می سوزند، آنگاه که آزادی ها در خطر فتنه قتل های زنجیره ای توطئه توقیف روزنامه ها قرار گرفت؛ دانشجویان چون همیشه در خط مقدم استبداد ستیزی ایستادند، اما افسوس که دست جنایت در کوی دانشگاه فجایع چنان به بار آورد.

خیانت به تاریخ آزادی خواهی و مبارزات ملی پایانی بر دموکراسی و رسیدن به بن بست این جمهوری بود، دانشگاه میدان تاخت و تاز سر سپردگان و خشونت طلبان شد که نه تنها حرمت دانشگاه را شکستند که حریم اتاق امن دانشجو را با شکستن درب ها هتک کردند.

۱۸ تیر را به خون سرخ کردند و به دود سیاه نمودند تا آنگاه که آتش به خاکستر نشست تا ماه ها و سالها آن دردها نرود تاریخ ۷۸ متوقف نماند و ۱۸ تیر نمادی از مظلومیت آزادی خواهی استبداد ستیزی دانشجویان برای همیشه ی همیشه دانشگاه شد، اما پس از گذشت ۱۰ سال هنوز کینه استبداد از بزرگی ۱۸ تیر باقی مانده بود و قصه پر درد ۱۸ تیرها در سال ۸۸ خشونت عریان حاکمیت را به تجاوز و قتل یاران دبستانی مان رساند تا شکنجه گاه کهریزک سندی برای بزرگترین جنایت این سال های تلخ باشد.

۱۸ تیر جاودانه ماند و در گذر از سالها و در دهمین سال عزم تغییر به تولد جنبش سبز رسید … بامداد ۲۵ خرداد ۸۸ برای کوی دانشگاه تکراری بود اینبار گلوله های ساچمه ای به آن همه سلاح های سرد و گرم افزوده شده بود اگر ۱۸ تیر معرف شجاعت و صداقت تاریخ ایستادگی دانشگاه بود خرداد ۸۸ و اعتراضات پس از آن نماینده شجاعت و خشونت گریزی تاریخ آزادی خواهی برای رسوایی بیداد و استبداد گردید.

با رهبری که تصمیم گیر اصلی مسائل پس از انتخابات بود از فاجعه کوی دانشگاه یاد کرد اما افسوس که چون فاجعه کهریزک فراموش شد و نمایشی بیش نبود سخنان احساسی و تشدید رفتارهای غیر عقلانی انجامید مسئولیت پذیری در محاق رفت…

… جنبش دانشجویی امروز راه گذشته خود را با سرعت بیشتری می پیماید، آگاهی بخش است و با شجاعت به پیش می رود، جامعه اش را می شناسد و روشنفکرانش را درمی یابد، پشتوانه روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی است، نفی خشونت رواداری را به فرهنگ جامعه پیوند زده است. این روزها رهبران سبز را تنها نمی گذارد و فرصت ها را غنیمت می شمارد. حال دانشجویان می خواهند منظم تر و هم دل تر فعالیت کنند. به تجربه های گذشته احترام بگذارند و ثبت کنند و در اختیار دیگران قرار دهند تا مزایای فعالیت تشکیلاتی خود را نشان دهد. امروز جنبش دانشجویی از تاکتیک زدگی می پرهیزد تا مبادا سرانجام بازی در فضای سخت و پر هزینه ی امروز به پشت و پا زدن به ارزش ها و پشت کردن به دوستان بیانجامد، مراقب است تاکتیک ها خالی از تصمیم اصلی و استراتژی نباشد تا پیروزی نزدیک تر گردد و این بخش کوچکی از آنچه هست که می بینیم.

امروز خوشحالیم که در زندان نیز صدای رسا و بیدار دانشگاه را می شنویم که دوستانمان امید را زنده نگه داشته اند ندای آزادی خواهی ترانه استبداد ستیزی را فریاد می کنند.

… یازدهمین ۱۸ تیرمان را سپری می کنیم و اینک تنها نیستیم در بی شماریمان رنگ سبز را برگزیده ایم و راه سبزمان سراسر امید است و با امید گام برمی داریم… می دانیم دانشجوئیم و می خواهیم شرف و عزتمان را حفظ کنیم.

 

انفجار “مهمات توقیف شده ایران” در پایگاه دریایی قبرس 

بی بی سی: در پی انفجار مهمات در یک پایگاه دریایی در قبرس تعداد زیادی کشته و زخمی شدند. مهمات منفجره شده از جمله محموله غیرقانونی یک کشتی باری به مقصد ایران بوده است. این انفجار نیروگاه اصلی برق قبرس را از کار انداخته است. 

در اثر انفجار شدیدی در یک پایگاه دریایی در قبرس دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند. به گفته مقامات رسمی ده‌ها تن نیز در این حادثه مجروح شده‌اند. به گفته خبرگزاری رسمی قبرس یک نیروگاه مهم برق نیز آسیب دیده است. در اثر این انفجار مهیب به پایگاه دریایی، ساختمان‌های تجاری و منازل مسکونی نیز آسیب رسیده است.

انفجار از کانتینرهایی شروع شده که حاوی مهمات مصادره شده‌ی ایران بوده اند. به گفته سخنگوی پلیس قبرس در ساعت ۶ (بوقت محلی) بامداد دوشنبه (۲۰ تیر/ ۱۱ ژوئیه) دو کانتینر محتوی مواد منفجره و مهمات در پایگاه دریایی “ماری” در نزدیکی منطقه “زیگی” دچار حریق شدند. در این پایگاه دریایی حدود ۹۸ کانتینر مهمات انبار شده بودند.

به گفته رادیو رسمی قبرس علت آتش‌سوزی و انفجارهای پیاپی هنوز روشن نیست. این مهمات و مواد منفجره در بازرسی ماموران انتظامی قبرس از یک کشتی باری در سال ۲۰۰۹ کشف و سپس توقیف شده بودند. این کشتی سلاح و مهمات از سوریه به ایران حمل می‌کرده است.

 تلویزیون دولتی قبرس اعلام کرد که برخی منازل روستایی تخریب شده‌اند و تعداد زیادی از روستاییان نیز مجروح شده‌اند. یک مقام رسمی قبرس اعلام کرد که نیروگاه برق نیز بر اثر «موج انفجار به شدت آسیب دیده و کار آن متوقف شده است.»

ترور برادر رئیس جمهور افغانستان

 

بی بی سی: هزاران نفر در شهر قندهار در مراسم به خاکسپاری احمد ولی کرزای، برادر کوچک حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان شرکت کرده اند.

احمد ولی کرزای، روز گذشته در منزلش به دست رئیس محافظان خود کشته شد.

گفته می شود، سردار محمد که مدت های طولانی رئیس محافظان احمد ولی کرزای بوده، هم قبیله و هم ولایتی آقای کرزای نیز می باشد.

طالبان مسئولیت کشتن احمد ولی کرزای را به دوش گرفته و گفته اند که سردار محمد از دیر زمانی با آنها همکاری داشته است، اما تحلیلگران، نسبت به همکاری رئیس محافظان امنیتی کرزای با طالبان تردید دارند.

برادر کوچک رئیس جمهوری افغانستان، رئیس شورای ولایتی قندهار و از چهره های مطرح سیاسی در افغانستان بود و علاوه بر این از جایگاه مهم قومی در جنوب افغانستان برخوردار بود.او با اتهامات گسترده ای در مورد دست داشتن در قاچاق مواد مخدر و فساد روبرو بود، اما این اتهامات را همواره رد می کرد.با وجود این اتهامات، گفته می شد که آمریکا روابط نزدیکی با احمد ولی کرزی داشته است.

یک دیپلمات آمریکایی پس از کشته شدن کرزای به بی بی سی گفت: “با وجود همه ی نگرانی ها در مورد احمد ولی کرزای، او کسی بود که آمریکا می توانست با او یک جا کار کند.”

 

فشارها بر مرداک از بریتانیا به آمریکا گسترش یافت

 

بی بی سی: مشاجرات سیاسی در بریتانیا بر سر شنود پیام‌های تلفنی توسط شرکت رسانه‌ای روپرت مرداک اکنون به آمریکا و شرکت رسانه‌ای مادر در این کشور گسترش یافته است.

این شرکت که نامش نیوز کورپریشن (News Corporation) است در آمریکا صاحب شبکه‌های تلویزیونی فاکس نیوز و نشریه وال استریت ژورنال است.

جی راکرفلر، رییس کمیته تجاری مجلس سنای آمریکا می‌گوید از مقامات مسئول خواسته است تا احتمال نقض قوانین آمریکا توسط خبرنگاران شرکت نیوز کورپریشن را بررسی کنند.

در تازه‌ترین تحول در این زمینه، تام کرون، مدیر بخش حقوقی شرکت نیوز اینترنشنال، زیر مجموعه نیوز کورپوریشن در بریتانیا، از سمت خود استعفا داده است.

طی هفته‌های اخیر رسوایی مربوط به شنود پیام‌های تلفنی برخی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در بریتانیا و حتی برخی از شهروندان عادی این کشور توسط روزنامه‌های وابسته به روپرت مرداک، غول رسانه‌ای جهان، به جنجال بزرگی در فضای سیاسی بریتانیا تبدیل شده است.

خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی به متروی لندن از جمله دیگر قربانیان شنود پیام‌های تلفنی توسط خبرنگاران روزنامه نیوز آو د ورلد، وابسته به روپرت مرداک هستند.

شرکت رسانه‌ای روپرت مرداک صاحب زیر مجموعه‌هایی در سه قاره جهان است. این شرکت در کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، هند، نیوزیلند و استرالیا در قالب شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه مشغول به فعالیت رسانه‌ای است.

بسیاری از تحلیلگران رسانه‌ها در جهان، از قدرت تاثیرگذاری شرکت‌های رسانه‌های وابسته آقای مرداک در صحنه سیاسی کشورهای میزبان سخن گفته‌اند و بسیاری از سیاستمداران بریتانیایی در گذشته تلاش کرده‌اند حمایت این رسانه‌ها را جلب کنند.

جاناتان مارکوس، گزارشگر امور سیاسی در بی بی سی می‌گوید در آمریکا که پایگاه اصلی این شرکت است، سبک محافظه‌کارانه، جانبدارانه و گستاخانه‌ای که در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز و دیگر رسانه‌های وابسته به آقای مرداک به چشم می‌خورد، حتی طرز تفکر مردم این کشور در مورد اخبار را تغییر داده است.

اکنون با قوت گرفتن تلاش‌هایی در آمریکا برای انجام تحقیقات در مورد احتمال بروز تخلفات توسط رسانه های وابسته به آقای مرداک، به نظر می‌رسد احتمال آسیب رسیدن به وجهه این شرکت عظیم رسانه ای در سراسر جهان بیش از پیش قوت گرفته است.

به گزارش سی بی سی، روپرت مرداک از خرید شبکه تلویزیونی ماهواره ای “بی اسکای بی” منصرف شده است.

 

 

انفجار سه بمب، مومبای هند را لرزاند

بی بی سی: گزارش ها از مومبای (بمبئی) در هند حاکی ازانفجار سه بمب در این شهر است. هر سه این انفجارها در یکی ازشلوغ ترین مناطق این شهر اتفاق افتاده است. پلیس می‌گوید براثر این حادثه دست کم هفده نفر کشته و ۸۱ نفر مجروح شدند. یکی از این بمب ها در منطقه‌ بازار زاوری، دیگری در منطقه تجاری اپرا هاوس (خانه اپرا) و بمب سوم در منطقه دادر در مرکز شهر منفجر شده است. منابعی در پلیس گفته‌اند که بمب‌ها دست ساز بوده است.

مطبوعات هند به نقل از مقامات این کشور گفته‌اند که این انفجارها، حملات تروریستی بوده است. بعد از حمله ده نفر به هتلی در این شهر در سال ۲۰۰۸ که به کشته شدن ۱۶۶ نفر انجامید، این بدترین حمله‌ای است که تا کنون در این شهر رخ داده است.

برخی گزارش‌ها حاکی‌ است این بمب‌گذاری‌ها در روز تولد محمد اجمل امیر قاصب، تنها بازمانده گروهی که در حمله سال ۲۰۰۸ شرکت داشتند، رخ داده است. اما خبرنگار بی بی سی می‌گوید که براساس اسناد دادگاه تولد او در ماه سپتامبر بوده است.

 

هشدار اوباما و بیانیه شورای امنیت علیه سوریه

 رادیو آلمان: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه روز سه شنبه خود در بیانیه‌ای حمله هواداران دولت سوریه به سفارتخانه‌های فرانسه و آمریکا را به‌شدت محکوم کردند. رئیس جمهور آمریکا گفت در این مورد اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

شورای امنیت در بیانیه روز سه‌شنبه (۱۲ ژوئیه / ۲۱ تیر) خود از دولت سوریه خواسته است که مطابق تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون وین، امنیت دیپلمات‌های خارجی را تامین کند. مجلس سوریه، معاهده‌ی وین که مربوط به «مصونیت مکان‌های دیپلماتیک» و کارکنان آنهاست را به تصویب رسانده و متعهد شده است که امنیت کارکنان و ساختمان‌های وابسته به دولت‌های خارجی در کشورش را حفظ کند. 

پس از تصویب بیانیه شورای امنیت علیه دولت سوریه، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که درباره هرگونه اقدام علیه سفارت ایالات متحده در دمشق به دولت بشار اسد هشدار داده است.

باراک اوباما در مصاحبه با تلویزیون سی بی اس گفت دولتش به سوریه این پیام را داده که «کسی نمی‌تواند به سفارت ما کاری داشته باشد و ما برای دفاع از آن هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهیم داد.»

اوباما با تکرار سخنان وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد که دولت سوریه در نزد افکار عمومی این کشور مشروعیت را از دست داده است. وی وعده داد که دولت آمریکا سعی خواهد کرد از طریق فشارهای بین‌المللی، تغییرات واقعی در سوریه صورت پذیرد.

در پی دیدار سفیران آمریکا و فرانسه از شهر حما، از شهرهای نا‌آرام سوریه، روز دوشنبه ۱۱ جولای (۲۰ تیر ماه) هواداران دولت به سفارتخانه‌های این دو کشور حمله کردند. همچنین منزل مسکونی رابرت فورد، سفیر آمریکا در دمشق نیز مورد حمله تظاهرکنندگان خشمگین قرار گرفت. در این حملات سه کارمند سفارت فرانسه مجروح و به سفارتخانه‌های این دو کشور نیز خسارت‌هایی وارد شده است.

سفرای آمریکا و فرانسه هدف از سفر خود به شهر حما را اعلام همبستگی با معترضان در مقابل سرکوب‌های شدید حکومت سوریه اعلام کردند. سوریه این اقدام را نشانه‌ی دست داشتن دولت‌های غربی در نا‌آرامی‌های این کشور خوانده است.

پیش از بیانیه شورای امنیت، هیلاری کلینتون، روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) گفت که از دید دولت آمریکا، بشار اسد «مشروعیت خود را از دست داده است.»

اعلام جرم علیه جورج بوش

رادیو آلمان: سازمان “دیده‌بان حقوق بشر” از باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، درخواست کرد که دستور تحقیق جنایی درباره جورج بوش و همکاران بلندپایه‌ی او را صادر کند.

کنت راث، مدیر اجرایی این سازمان مدافع حقوق بشر در نامه خود به رئیس جمهور نوشته است: «برای بازپرسی از دیک چنی، معاون پیشین رئیس جمهور، دانالد رامزفلد، وزیر دفاع پیشین و جورج تنت، رئیس پیشین سازمان سیا، دلایل کافی وجود دارد.»

 سازمان “دیده‌بان حقوق بشر” در گزارشی ۱۰۷ صفحه‌ای، افراد یادشده را به خاطر بدرفتاری با زندانیان و شکنجه آنها مقصر دانسته است. آنها همچنین به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده‌اند.

 آقای راث عقیده دارد: وقتی آمریکا در مناطقی مانند دارفور، سری‌لانکا و لیبی، از اجرای حق و عدالت، دفاع می‌کند، نباید از تعقیب متهمان در سرزمین خود جلوگیری کند. این امر به حیثیت امریکا لطمه خواهد زد و دیگران را به ارتکاب جنایت ترغیب و تشویق خواهد کرد. 

 به عقیده “دیده‌بان حقوق بشر” پس از حملات تروریستی توسط شبکه “القاعده” در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دستگاه حاکمیت امریکا در دستگیری و بازجویی از زندانیانی که در عملیات نظامی خارج از امریکا دستگیر شده بودند، به روش‌ها و سیاست‌هایی دست زد که با نظام حقوقی و موازین انسانی مغایر بودند.

به نظر این سازمان، به ویژه پس از حمله به افغانستان، مقامات امریکایی در بازداشتگاه‌هایی مانند گوانتانامو، به اذیت و آزار زندانیان پرداختند و مقامات عالیرتبه برخی از شکنجه‌های مخوف را توجیه کردند و مناسب دانستند.

برای نمونه روش القای حس غرق شدن، استفاده از زندان‌های مخفی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و انتقال زندانیان به سایر کشورها برای شکنجه و اجبار به اعتراف.

جورج بوش و دستیاران اصلی او از اقدامات خود دفاع کرده و گفته‌اند که این اقدامات قانونی بوده و مانع از حملات بیشتر به ایالات متحده شده است. بوش شخصا دستور استفاده از تکنیک القای حس غرق شدن در جریان بازجویی از متهمان را داده بود.

سازمان ملل متحد اعمال این روش در بازجویی را شکنجه می‌داند و اعترافات متهم را در زیر این شرایط نامعتبر دانسته است.

 پیش از این هم درخواست‌هایی برای انجام تحقیقات جنایی علیه رئیس جمهور سابق آمریکا در باره ادعاهای مربوط به صدور دستور شکنجه صورت گرفته بود. دولت باراک اوباما تحقیقاتی را درباره مرگ افراد در زندان‌های سیا و سایر “فعالیت های بدون مجوز” آغاز کرده است.