حضور مهاجران و فعالیت هایشان در کانادا در تغییر چهره ی این کشور تاثیری به سزا داشته و رنگین کمانی از زبان ها و فرهنگ های مختلف را به وجود آورده است.

شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


حضور مهاجران و فعالیت هایشان در کانادا در تغییر چهره ی این کشور تاثیری به سزا داشته و رنگین کمانی از زبان ها و فرهنگ های مختلف را به وجود آورده است. مهاجران در کانادا، با برخورداری از موهبت آزادی زبان، به نشر فرهنگ و زبان و هنر خود پرداخته اند، و همین امر موجب شده که شورای مطبوعات و رسانه های قومی کانادا National Ethnic Press and Media Council of Canada هر ساله برگزیدگان حوزه های هنر، روزنامه نگاری، فعالیت های مردمی و کوششگران اجتماعی جوامع قومی را به دیده گرفته و مورد تقدیر قرار دهد.


امسال نیز این مراسم دوشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹ در محل پارلمان انتاریو ـ کوئینزپارک ـ در دفتر فرماندار انتاریو برگزار شد و از خدمات ۲۲ تن از برگزیدگان جوامع قومی از ملیت های مختلف توسط آقای دیوید اونلی، نماینده ملکه الیزابت و فرماندار انتاریو، با اهدای لوح تقدیر شد.

وقتی اسامی افراد و شرح کوتاهی از فعالیت های آنان توسط آقای توماس سارس، رئیس شورای مطبوعات و رسانه های قومی کانادا خوانده می شد، به خوبی می شد رنگین کمان ملیت های مختلف را دریافت. از سریلانکا، آلمان، یونان، افغانستان، پاکستان، ایران، اتیوپی، آمریکای جنوبی، چین، بلغارستان، رومانی و …  همه در زیر یک سقف گرد آمده بودند تا به خاطر تلاش هایشان برای ارتقاء جامعه ی خود و جامعه ی بزرگتر یعنی کانادا مورد تقدیر قرار گیرند. در میان آنان شهرام تابع محمدی و بهرام بهرامی از جامعه ی ایرانی دیده می شدند و کریس ماگوای آمریکایی که مسئول سایت نشریه شهروند است و از این طریق به نوعی به جامعه ی ایرانی مربوط می شود، به خاطر بهترین ارائه اینترنتی نشریه ی قومی مورد تقدیر قرار گرفت.


مراسم رسمی با پخش سرود ملی کانادا آغاز شد و سپس عالیجناب دیوید اونلی، طی سخنانی ضمن خوشامد به حاضران، و تبریک به برگزیدگان حضور اقوام را از نقاط قوت کانادا بویژه انتاریو خواند و وجود دموکراسی و آزادی در کانادا را از ضروریات رشد و حفظ هویت فرهنگ های گوناگون و مایه ی استحکام ریشه های جامعه ی چندفرهنگی کانادا دانست.


آقای توماس سارس رئیس شورای مطبوعات و رسانه های قومی کانادا نیز طی سخنانی،  سی و دومین جشن مشارکت جوامع قومی در دموکراسی و بافت جامعه ی چندفرهنگی کانادا را اعلام کرد و با اشاره به افراد برگزیده ی امسال افزود: “امروز ما از مبارزات این افراد برای حقوق بشر، حق برابری فرصت ها و صلح و تفاهم در میان کانادایی ها و در جهان و برای عدالت و احترام برای تمامی انسانها تقدیر می کنیم. با کوشش های برجسته ی این عده، ما تغییر و تحول را در جامعه به ارمغان آورده ایم تا جامعه ی صلح طلب کانادا از سرکوب، بی عدالتی و نفرت دوری کند.”

در ادامه مراسم، لوح های تقدیر به برگزیدگان اهدا شد. این سومین سالی بود که آقای دیوید اونلی میزبان جشن تقدیر از برگزیدگان جوامع قومی بود.


آشنایی با برگزیدگان جامعه ی ایرانی سال ۲۰۰۹


بهرام بهرامی

بهرام بهرامی نویسنده، مترجم، پژوهشگر و عکاس، از کوشندگان با سابقه‌ی ایرانی در تورنتو و از همکاران تحریریه ی شهروند است. بهرامی، دارای تحصیلات عالی در ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات فرانسه است، و با زبان‌های ترکی و زبان کهن “پهلوی” نیز آشنایی کامل دارد.


آقای دیوید اونلی فرماندار انتاریو لوح تقدیر را به بهرام بهرامی اهدا کرد 

در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی در ایران، آثار بهرامی در زمینه‌ی شعر و داستان و مقاله، در مجله‌های متعددی چون نگین، سخن، الفبا، فردوسی، ماهنامه‌ی سینما و تئاتر و Tehran Journal به زبان های فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است.

ترجمه‌های «روزهای خوش» (نمایشنامه از ساموئل بکت)، «گفتگوهای مسینگ کاو»(آثار تئوریک برتولت برشت در زمینه تئاتر)، نمایشنامه‌ی «مادر» (برتولت برشت)، «بهار در اوکراین» (شعرهای یوگنی یوتوشنکو) و نیز یک مجموعه شعر به نام «پیوستگی‌های گسسته» به قلم او در ایران به چاپ رسیده است. در خارج کشور، کتاب Songs of Nowhereland  (ترجمه‌ی شعرهای اسماعیل خویی از مجموعه‌ی «درون دوزخ بیدرکجا») و یک مجموعه شعر به نام «دژیا ئی ری یا»Dozh Yaeer-yaa  از او در کانادا منتشر شده است.


بهرام بهرامی از سال ۱۹۸۵ ساکن تورنتو شده، و در این مدت مقالات متعددی از او در هفته نامه‌های سایبان، شهروند، سپیدار و مهرایران، و نیز وب‌سایت «واژه» در تورنتو، و «بررسی کتاب» در آمریکا، «بایا» در ایران، «ادبیات و فرهنگ» در آلمان، و چند نشریه‌ی دیگر به چاپ رسیده است. بهرام بهرامی مدتی نیز سردبیر ماهنامه‌ی «مهر ایران» در تورونتو بود.

بهرام بهرامی در حال حاضر مسئولیت صفحات شعر و قصه ی شهروند را برعهده دارد.


شهرام تابع‌محمدى


آقای دیوید اونلی فرماندار انتاریو لوح تقدیر را به شهرام تابع محمدی اهدا کرد

دکتر شهرام تابع‌محمدى از قدیمى‌ترین همکاران شهروند است که بیشتر در زمینه سینما و گاه در زمینه‌هاى دیگر هنر و سیاست مطلب مى‌نویسد. شهرام از نوجوانى با بازى در برنامه‌هاى کودکان در تلویزیون با هنر آشنا شد. تعداد زیادى تئاترهاى تلویزیونى و صحنه‌اى کارنامه ی این دورانش‏ را تشکیل مى‌دهد. او دو فیلم مستند هشت میلیمترى هم ساخت با نام‌هاى «با بلوچ» و «طبس‏، بهشت کویر». در سال‌هاى آخر اقامتش‏ در ایران برنامه تلویزیونى «فانوس‏ پندار» را در رابطه با هنر سینما و همین‌طور سریال کمدى «ظهور و سقوط اکوان دیو» را تولید کرد. به ‌دنبال ورود به کانادا، شهرام در بسیارى فعالیت‌هاى اجتماعى و فرهنگى جامعه ایرانى شرکت کرد و بعضى را خود بنیاد گذاشت که دعوت از نویسندگان و شعراى داخل و خارج کشور، تئاتر، و نمایش‏ فیلم از این جمله‌اند. تقریبا هم‌زمان با شروع کار شهروند، شهرام هم همکارى‌اش‏ را با این هفته‌نامه آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد. در عین حال بسیارى از نوشته‌هاى او در بخش‏ فارسى بى‌بى‌سى، نشریات فرهنگى اروپا، و چند روزنامه و مجله داخل کشور مثل جامعه، توس‏، شرق، و مجله فیلم چاپ شده‌اند.

 

شهرام تابع‌محمدى از سال ۲۰۰۱ جشنواره ی سینماى دیاسپورا را بنیاد نهاد که ترویج فرهنگ‌هاى مهاجر را مد نظر دارد. این جشنواره امسال، در نهمین سال برگزارى‌اش‏ وسعت پیدا کرد و با همکارى دو جشنواره ی دیگر موفق شد برنامه‌هاى دیگرى در زمینه عکاسى، ادبیات، و موسیقى را به نمایش‏ فیلم اضافه کند.


در کنار فعالیت‌هاى فرهنگى، دکتر تابع‌محمدى به پژوهش‏هاى علمى نیز اشتغال دارد. او در سال ۱۹۹۴ دکترایش‏ را در مهندسى شیمى با تخصص‏ پالایش‏ دریافت کرد و دو سال بعد دوره ی فوق دکترایش‏ را در زمینه بازیافت فرآورده‌هاى پتروشیمى به ‌پایان رساند. او هم‌اکنون در وزارت محیط زیست به ‌عنوان پژوهشگر علمى و در دانشگاه ویندزور به ‌عنوان استاد مهندسى محیط زیست مشغول به‌کار است. دکتر تابع‌محمدى با دانشگاه آتاوا و نیز دانشگاه صنعتى شریف در داخل ایران نیز همکارى پژوهشى دارد و چند دانشجو در رده‌هاى فوق لیسانس‏، دکترا، و فوق دکترا را سرپرستى مى‌کند. او بیش‏ از شصت مقاله در ژورنال‌هاى علمى دنیا در زمینه‌هاى پالایش‏ و محیط زیست منتشر کرده است. علاوه بر این، دکتر تابع‌محمدى به ‌عنوان مشاور علمى با بنیاد پژوهش‏ بر روآقای دیوید اونلی فرماندار انتاریو لوح تقدیر را به کریستوفر ماگوای اهدا کردى آب Water Research Foundation در آمریکا که بزرگترین و معتبرترین مرکز پژوهشى در این زمینه در دنیا است همکارى مى‌کند.


کریستوفر اسکات ماگوای

Christopher Scott Magaoay


کریستوفر اسکات، که ما در شهروند او را کریس می نامیم، از طراحان برگزیده و صاحب جایزه ی وب سایت است که تخصص او بویژه در خلق استراتژی های جدید وب برای قدرت بخشیدن به کامیونیتی هاست.  کریستوفر تجربه ی زیادی در زمینه ی طراحی وب سایت های چندزبانه دارد و در این راه تلاش دارد که نه تنها وب سایت که شبکه ای اطراف آن وب سایت به وجود آورد و آن را هرچه محبوب تر و پربیننده تر جلوه دهد. کریستوفر، به خاطر اعتقادات انسانی اش، پس از پایان تحصیلات و اخذ فوق لیسانس در رشته ی “علوم بازاریابی اینترنت”، خود را وقف این تعهد کرد تا راهی پیدا کند که عموم مردم به تکنولوژی اینترنت به صورت رایگان دسترسی یابند. وب سایت کریس به آدرس

www.rubberduckmedia.ca  اهداف او را در حوزه ی اینترنت و مردمی کردن آن به خوبی نشان می دهد.


شهروند به همکاران برگزیده اش صمیمانه تبریک می گوید و به همکاری با آنان مفتخر است.