همه می‌دانند که ایرانی‌ها آدم‌های مهمان‌های نوازی هستند. ولی تصورش را بکنید آدم در مجلسی باشد و تمام جمع را برای شام به خانه دعوت کند،  


شهروند ۱۲۵۴  پنجشنبه  ۵ نوامبر ۲۰۰۹


 

همه می‌دانند که ایرانی‌ها آدم‌های مهمان‌های نوازی هستند. ولی تصورش را بکنید آدم در مجلسی باشد و تمام جمع را برای شام به خانه دعوت کند، اما در خانه فقط چند پیمانه برنج و ۱ کیلو گوشت و کمی روغن باشد.


 

این دقیقاً همین اتفاقی است که هفته‌ی گذشته در کانادا افتاد. اول وزارت بهداشت (در سطح فدرال و استانی) مدام از مردم خواهش می‌کرد که هشدارهای بدبین‌ها را جدی نگیرند و برای زدن واکسن آنفولانزای خوکی (که به لطف لابی فروشندگان گوشت خوک اسم عجیب و غریب H1N1 را گرفته) به درمانگاه‌ها مراجعه کنند. تا این‌که واکسن‌ها رسید و مردم مراجعه کردند و صفوف طولانی و واکسن‌های کم باعث شد وزارتخانه عذر مردم را بخواهد و اعلام کند تنها کسانی که در خطر جدی هستند در این مرحله می‌توانند واکسن را دریافت کنند.


 

مهری خانم ۶۱ سال دارد و حسابی نگران است که این آنفولانزا را گرفته باشد. او که ساعت‌ها است در محوطه‌ی ساختمان سابق شهرداری نورت یورک در صفی طولانی ایستاده و منتظر دریافت واکسن است، در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "بچه‌ها گفتند من بیایم و من هم آمدم اما اگر هم مرضی نداشتم از این همه سرپا ایستادن و برخورد با مردم دیگر گرفتم".


 

هفته‌ی گذشته هفته‌ای از بحران ملی برای وزارت بهداشت فدرال و وزارت بهداشت انتاریو بود. لئونا اکلوقاق، وزیر بهداشت دولت هارپر، خود اعتراف کرد که نمی‌دانست با چنین وضعی روبرو می‌شود. دب ماتیوز، وزیر استانی بهداشت، نیز قول داده اوضاع بهتر شود. احزاب مخالف عملکرد دولت‌های فدرال و استانی را زیر ضرب گرفتند، اما اگر این عمل سیاسی قابل انتظاری باشد، واقعیت دیگری هست که از عمق بحران خبر می‌دهد.


 

شیلا فریزر، بازرس کل کانادا، در گزارشی که منتشر کرده است اعلام کرده دولت محافظه‌کار نشان داده به هیچ وجه آماده برخورد با شیوع بیماری‌ها و وضعیت‌های اضطراری ملی نیست. ضرر سیاسی احزاب حاکم فدرال و استانی از این بحران بهداشتی هنوز به طور کامل روشن نشده است.


 

در هفته‌ی جاری همچنان تنها به وضع کسانی که در خطر جدی قرار دارند رسیدگی می‌شود: افراد با بیماری‌های مزمن، زنان حامله‌ی بیش از ۲۰ هفته، تمام کودکان زیر پنج سال، افرادی که در مناطق دور و متروک زندگی می‌کنند، پرستاران و سایر کارگران امور خدمات درمانی، کسانی که با افراد مظنون به داشتن ویروس در تماسند.


 

یکی از مقامات وزارت بهداشت انتاریو که به شرط عدم افشای نامش با شهروند مصاحبه کرد می‌گوید: "همه می‌دانند که چه افتضاحی بالا آوردیم. همه می‌ترسند که مردم چه واکنشی نشان دهند. اما هفته‌ی دیگر اوضاع بهتر می‌شود".

سخنگویان رسمی دولت استانی انتاریو نیز می‌گویند این هفته وضع بهتر خواهد شد چرا که گروهی از پرستاران بازنشسته نیز به کمک فراخوانده می‌شوند و بیش از ۳۰ مرکز جدید معاینه‌ی آنفولانزا گشایش می‌یابد که مردم می‌‌توانند کمک پزشکی بگیرند و بیش از ۶۰ کلینیک‌ واکسیناسیون تا ۲.۲ میلیون انتاریویی (که در معرض خطر جدی هستند) تا پایان هفته بتوانند واکسینه شوند. دکتر آرلن کینگ، افسر ارشد نظامی انتاریو، در کنفرانس خبری روز دوشنبه می‌گوید:"الان دیگر آماده‌باش تمام هستیم".

اولین مرکز جدید معاینه‌ی آنفولانزای در منطقه‌ی تورنتوی بزرگ نیز همین هفته در منطقه‌ی یورک (شهرِ وان) افتتاح شد. این مرکز در شماره ۹۴۰۱ خیابان جین (تقاطع جین و رادرفورد) واقع است و از دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱ تا ۷ بعدازظهر، جمعه‌ها از ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر و آخرهفته‌ها از ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر به مردم خدمات ارائه می‌کند.