تغذیه و بهداشت خانواده

کبد عضوی است که مسئولیت دسته بندی و دفع مواد سمی موجود در بدن که ممکن است در اثر متابولیسم مواد غذایی یا سموم محیط زیست در بدن به وجود آمده باشند، به عهده دارد. این سم زدائی بدون وقفه و شب و روز انجام می گیرد و بعضی از غذاها نقش مهمی در این سم زدائی دارند و کبد را یاری می نمایند تا به تدریج مواد زائد و خطرناک را از بدن خارج کند. یکی از مهم ترین و موثرترین غذائی که در سم زدائی کبد نقش دارد و سبب بهزیستی و سلامتی این عضو مهم می گردد لبو یا چغندر است که علاوه بر خاصیت سم زدائی آن حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین ها و فیبر با کیفیت بالا مخصوصا پکتین است که بار سنگین را از دوش کبد در موارد سم زدائی بر می دارد. درضمن کبد دارای مواد دیگری مانند بتانین، بتا لامین، بتاسیانین،و بتائین است که در غذاهای دیگر و به این صورت دیده نمی شود.

 

مطالعات علمی نشان می دهند که خوردن لبوی خام به علت آن همه موادی که در آن موجود است به راحتی می تواند سموم موجود در کبد را از آن خارج نموده و موجب سلامتی این عضو گردد. به عبارت دیگر لبو و ترکیبات آن می توانند تمام بافت های داخل کبد را شستشو داده و سموم موجود در آن را از طریق کیسه صفرا به روده ریخته و از بدن خارج کنند در حالی که برعکس داروهای شیمیائی Cleansing هیچ عوارض جانبی هم تولید نمی نمایند. همان طوری که اشاره گردید برای پاک سازی کبد بهتر است از لبوی خام در رژیم غذائی روزانه مانند سالاد استفاده نمود ولی در عین حال آب لبو و یا لبوی پخته نیز خواص زیادی دارد و می شود از آن استفاده کرد.

 

چگونه ویتامین D از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند

در افراد مسن به تدریج پروتئین بتاآمیلوئید در بافت های مغز به وجود می آید که در نهایت سبب فراموشی و بیماری خسته کننده آلزایمر می گردد. در یک بررسی علمی جدید دانشمندان به این حقیقت پی بردند که ویتامین D می تواند حضور و حرکت نوعی دیگر از پروتئین موجود در مغز را تقویت نماید و عملکرد آمیلوئید را کنترل و خنثی کند و در نتیجه از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری نماید. در یک مطالعه علمی تزریق ویتامین D بر روی موش های آزمایشگاهها که در بافت مغزشان آمیلوئید به وجود آمده بود و آنها را به نوعی عارضه فراموشی دچار نموده بود، توانست عارضه مورد بحث را درمان نموده و علمکرد آمیلوئید را خنثی نماید، زیرا وجود ویتامین D سبب حضور پروتئین در مغز می گردد که می تواند فعالیت های آمیلوئید را متوقف کند و سلامتی و بهزیستی سلولهای مغزی را برگرداند.

 

 رابطه پنهان بین انسولین و بیماری آلزایمر

چندین مطالعه علمی جدید در مورد رابطه بین انسولین و بیماری آلزایمر نشانگر این حقیقت می باشند که عوامل مشترکی بین بیماری قند و بیماری آلزایمر وجود دارند که یکی از آنها چند و چون عملکرد انسولین در بدن است، به عبارت دیگر کم کاری غده لوزالمعده در ترشح انسولین و یا قادر نبودن بدن در متابولیسم و کاربرد انسولین می تواند این دو بیماری خسته کننده را سبب گردد و یا نقش در بروز آنها داشته باشد.

بافت های مغز معمولا گلوکز مورد لزوم خود را در خود ذخیره نمی کند و وابستگی به ترشح IGF-1 و IGF-2 خودش را دارد تا گلوکز مورد نیاز را تامین کند. اگر به طور مدام این عمل انجام نگرفت و کمبود گلوکز خون در مغز ادامه یافت مشکلات پیچیده ای در سلولهای مغز به وجود خواهد آمد و زمینه را برای بروز بیماری آلزایمر مهیا می نماید.

بیماری قند هم به همین صورت و در اثر اختلالات در ترشح انسولین و مصرف آن در بدن بروز می کند. به همین دلیل دانشمندان معتقدند که این بیماری یک علت اصلی را مشترک می باشند و میزان غیرطبیعی بروز بیماری آلزایمر در بیماران مبتلا به بیماری قند خود بیانگر این رابطه است، اگرچه معلوم نیست کدام یک از این بیماریها زودتر از پیگیری بروز می نماید ولی باید قبول کرد که بیماری قند و زمینه ساز بیماری آلزایمر شاید سالها قبل از بروز بیماری و عارضه فراموشی وجود داشته باشد.

عصاره ریشه گزنه و درمان التهاب پروستات

در یک بررسی علمی بر روی دو دسته از بیمارانی که به عارضه التهاب پروستات یا BPH دچار بودند معلوم شده که عصاره ریشه گزنه اثری قوی تر و موثرتر از داروهای شیمیایی موجود در بازار برای تخفیف عارضه BPH دارد. معمولا در این گونه موارد به بیمار داروهایی را تجویز می کنند که قدرت عملکرد هورمون آندروژن یا هورمون جنسی مردانه را کاهش دهند.

جالب این که عصاره ریشه گزنه به وضوح و به راحتی می تواند در چند و چون فعالیت های هورمون مورد بحث دخالت نموده و سبب تخفیف التهاب غده پروستات شود. اگر چه هنوز ترکیبات کامل عصاره ریشه گزنه به خوبی شناسایی نشده، ولی این مژده را به پژوهشگران و مردانی که در خطر بروز سرطان پروستات قرار دارند، میدهد که به زودی با استفاده از عصاره ریشه گزنه می توان از بروز و پیشرفت التهاب غده پروستات که اگر درمان نگردد در نهایت سبب بروز سرطان پروستات می گردد جلوگیری نمود.

 

آنتی اکسیدان های تخم مرغ و جلوگیری از بیماریهای قلبی و سرطان

تخم مرغ یکی از غذاهای کاملی است که حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین با کیفیت بالا، املاح و ویتامین ها و کلسترول است که در کودکان و افراد سالمند نقش مهمی در رشد و سلامت دارد. متاسفانه به هر دلیلی درصد بالایی از مردم به علت عارضه بالا بودن کلسترول خون و یا ندانستن خواص این غذا،  به طور کلی از مصرف آن دوری می کنند.

درضمن مردم فکر می کنند که فقط سبزیجات و میوه جات حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند و نمی دانند که غذاهایی مانند تخم مرغ هم می توانند آنتی اکسیدان داشته باشند. نتایج یک بررسی جدید که در ژورنال علمی Food Chemistry به چاپ رسیده نشان می دهد که یک تخم مرغ مخصوصا زرده آن دو برابر یک عدد سیب آنتی اکسیدان دارد. پژوهشگران دانشگاه آلبرتا در کانادا با مطالعه زرده تخم مرغ مرغ هایی که از گندم و ذرت تغذیه کرده بودند، معلوم ساختند که دو اسید امینه تریپتوفان و تیروزین که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، زیاد و چشمگیر است.

با وجودی که عقیده بر این است که تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول می باشد و برای سلامتی دستگاه گردش خون توصیه نمی گردد ولی ثابت شده که Peptides تخم مرغ می تواند سبب تخفیف فشار خون بالا شود.

افرادی که مشکل کلسترول بالای خون ندارند می توانند از تخم مرغ و فراورده های آن استفاده نمایند. در ضمن افرادی که از این نظر مشکلی دارند نباید به کلی از مصرف تخم مرغ دوری کنند. اگر به خاطر کلسترول از مصرف زرده تخم مرغ محروم هستند ولی می توانند از سفیده آن در رژیم غذایی روزانه استفاده نموده و از همه مواهب آن بهره گیرند.

آمار سخن می گوید

هر ساله در دنیا حدود ۳۰۰ هزار نوجوان دچار تصادفات اتومبیل  می شوند. فقط در آمریکا هر ساله ۵ هزار نفر نوجوان در اثر تصادفات اتومبیل جانشان را از دست می دهند که عبارت است از حدود ۱۴ نفر در روز که رقمی است بزرگ.

 

بهتر است  باور کنید  

هر روز در مغز یک انسان حدود ۷۰ هزار نوع فکر و تخیل از گذشته و حال و آینده تظاهر می کند که در لحظات بسیار کوتاه و سریع ظاهر و محو می شوند.

پاسخ به سئوالات خوانندگان شهروند:

شما بارها اشاره کرده اید که گیلاس و آلبالو با وجود داشتن فروکتوز(قند میوه) باز در تقلیل و سوخت و ساز قند خون موثر می باشند. آیا دلیل علمی آن مشخص گردیده است؟

در شاخه و برگ و ساقه و میوه اکثر گیاهان ماده ای به نام Anthocyanins وجود دارد که از دسته فلونوئیدها بوده( تا به حال حدود ۱۰ نوع از آنها شناسائی شده اند) و در ترشح انسولین غده پانکرای یا لوزالمعده نقش دارد. رنگ دانه های موجود در بعضی از میوه هایی مانند توت فرنگی و انگور یاقوتی و توت های پررنگ که موادی بی بو و تقریبا بی طعم هستند در حقیقت حاوی مقدار زیادی از ماده مورد بحث می باشند و در ترشح انسولین نقش دارند که در نهایت سبب بالا رفتن متابولیسم یا سوخت و ساز قند خود می گردد. 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com