تغذیه و بهداشت خانواده

 طب مدرن با استفاده از تجربیات طب سنتی چند مطالعه جدید بر روی عسل و اثرات آن در درمان عفونت های پوستی و سوختگی جلدی به عمل آورده که نتایج آنها جالب است. عسل حاوی مقداری از مواد طبیعی ضد باکتری و قارچ و ویروس است. به همین جهت در عسل خالص هیچ عامل عفونت زائی نمی تواند رشد کند و آن را فاسد نماید. خواص آنتی اکسیدانی عسل از این نظر مقام مخصوصی به آن می دهد که در کنار مواد ضد عفونت زا با قدرتی بی نظیر عملکرد دارد.

پژوهشگران دانشگاه نیوزلند مخلوط سیر و عسل را برای درمان سوختگی و زخم پوست به کار برده اند و نتیجه گرفته اند که از هر داروی موجود در بازار در درمان و ترمیم بافت ها موثرتر است و در ضمن اجازه نمی دهد عوامل عفونت زا زخم های مورد بحث را کهنه تر نمایند. دانشمندان دانشگاه ایالت Penn گزارش می کنند که عسل بهترین و موثرترین داروی سرفه شبانه و بی خوابی به علت آن است.

عسل خاصیت ضدباکتری و قارچ دارد

در کودکان مصرف عسل سبب بالا رفتن وزن بدن آنها شده و در هضم غذا موثر می باشد. در ضمن ترکیبات عسل در رژیم غذایی از بروز کم خونی در کودکان جلوگیری نموده و سیستم ایمنی آنها را تقویت می نماید و موجب لطافت و سلامت پوست می شود. عسل ملین بی ضرریست که از بروز یبوست جلوگیری می کند. این غذای طبیعی در بیمارانی که به بیماری هپاتیت A دچار هستند کمک می کند تا به عوارض خطرناک کبدی دچار نگردند زیرا قند موجود در عسل دوست سلول های کبدی بوده و در سلامتی و عملکرد صحیح آنها نقش دارد. در افراد مبتلا به سرطان که مجبور به شیمی درمانی هستند عسل می تواند از عوارض شیمی درمانی جلوگیری نماید و از درگیری بدن با عوارض و بیماری های جانبی پیشگیری کند.

زیاده روی در مصرف عسل برای آن دسته ای که به بیماری قند دچار هستند مشکلاتی به وجود می آورد و از خوراندن عسل به نوزادان کمتر از ۱۲ ماه باید خودداری کرد زیرا امکان آلرژی و یا مسمومیت مخصوصی در آنها زیاد خواهد بود.

مصرف عسل به همراه موم طبیعی آن توصیه می گردد زیرا موم مورد بحث در تمیز کردن دستگاه گوارش نقش مهم خواهد داشت.

برای اولین بار رحم مادر در بدن دخترش پیوند شد

جراحان و دانشمندان کشور سوئد برای اولین بار در تاریخ پزشکی دو عمل جراحی جالب انجام دادند و فصل جدیدی در دنیای پزشکی خلق نمودند. برای آماده شدن چنین عملی گروه بزرگی از جراحان و پزشکان سال ها روی حیوانات تمرین و تجربه کرده بودند.

در هر دو مورد دو مادری که تقریباً مسن بودند رحم هایشان را به دختران خود اهدا کردند، زیرا یکی از این دخترها به علت سرطان، رحمش را از دست داده بود و دختر دومی از بدو تولد فاقد رحم بود. این دو عمل جراحی و پیوند رحم با موفقیت انجام گرفته و پزشکان امیدوارند که آنها بتوانند باردار شده و با استفاده از رحم مادرانشان جنین را پرورش داده و صاحب فرزند شوند.

همان طوری که اشاره شد این اولین باری است که چنین عملی بر روی انسان انجام می گیرد که اگر موفقیت آمیز باشد تحولی در دنیای پزشکی به وجود می آورد و میلیون ها نفر که آرزوی داشتن فرزند دارند به آرزویشان می رسند. باید صبر کرد و منتظر نتایج این پیوندها شد.

باکتری های دهان و سرطان لوزالمعده

سرطان لوزالمعده یا پانکراس یکی از سرطان هایی است که به علت تشخیص دیررس و غیرقابل درمان بودن آن خطرناک بوده و هر ساله فقط در آمریکا حدود ۴۰ هزار نفر به خاطر این سرطان جانشان را از دست می دهند. عوامل زیادی در بروز و پیشرفت این سرطان نقش دارند و گروه ما در مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه مونترال سال ها بر روی این سرطان تحقیقات کرده و ده ها مقالات علمی در مورد رابطه آن با روش های زندگی و تغذیه و غیره انتشار داده است که مهمترین آنها رابطه مصرف نمک زیاد با این بیماری و پیشگیری آن توسط غذاهای طبیعی مانند سبزی و میوه و حتی قهوه کافئین دار می باشند.

اخیراً نتایج یک بررسی بسیار بزرگ که پژوهشگران ۱۰ کشور دنیا در آن شرکت داشتند و حدود نیم میلیون نفر مطالعه و پیگیری شده اند معلوم نموده که بعضی از باکتری های موجود در دهان می توانند امکان بروز این سرطان را افزایش دهند. از بین عوامل مورد بحث Porphyromonan Gingivalis از مهمترین آنها بوده که در دراز مدت سبب ضعف سیستم ایمنی بدن شده و زمینه را برای بروز سرطان لوزالمعده آماده می نماید. بارها در این صفحه در مورد رابطه عوامل عفونت زا و بسیاری از سرطان ها مطالبی به چاپ رسیده. درصد بالایی از بعضی از سرطان ها به علت عفونت های بدن به وجود می آیند و این اولین باری است که دانشمندان رابطه باکتری های دهان را با سرطان پانکراس شناسایی کرده اند.

بهتر است باور کنید

دانشمندان ژاپنی گزارش کرده اند که انجیر حاوی مقدار قابل ملاحظه ای از مواد Benzaldehyde است که در کوچک کردن غدد سرطانی و در نتیجه در از بین بردن آنها نقش موثر دارد. به عبارت دیگر ترکیبات موجود در انجیر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد که خود در مبارزه با عوامل بیماری زا مهم می باشد.

آیا می دانستید….

ـ حدود دوسوم وزن بدن را آب تشکیل می دهد. ۹۲ درصد از وزن خون، ۷۵ درصد از وزن مغز و ۷۵ درصد از بافت ماهیچه ها را آب تشکیل می دهد.

ـ در موقع حرف زدن ۷۲ نوع ماهیچه با هم همکاری می کنند تا شخص بتواند صحبت کند.

ـ به طور متوسط هر شخصی در طول عمر خود حدود ۴۰ پوند از سلول های بافت پوششی بدنش را از دست می دهد و دوباره این سلول ها ترمیم می گردد.

ـ به طور متوسط خون در رگ های بدن انسان مسافتی تقریبی ۶۰ هزار مایل را در روز می پیماید.

ـ امکان مبتلا شدن به سکته قلبی در مردانی که فعالیت بدنی ندارند دو برابر افرادی است که به نوعی ورزش عادت دارند.

به دوستان بگویید…

مصرف زیاد غذاهای از پیش تهیه شده مثل غذاهای سرخ شده در روغن، تهیه شده در حرارت بالا، افزاینده های غذایی و شکر زیاد سبب بدخلقی شده و بر عکس غذاهای طبیعی مانند سبزی و میوه و ماهی موجب خوش خلقی می شوند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com