این هفته کانادا سالگرد درگذشت مردی را بزرگ می‌دارد که نامش در تاریخ کوتاه کانادا به عنوان یکی از بزرگترین‌ شخصیت‌های تاریخ این کشور ثبت شده است 


شهروند ۱۲۵۵  پنجشنبه  ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹


 

این هفته کانادا سالگرد درگذشت مردی را بزرگ می‌دارد که نامش در تاریخ کوتاه کانادا به عنوان یکی از بزرگترین‌ شخصیت‌های تاریخ این کشور ثبت شده است: هنری نورمن بتن، پزشک و مبدع پزشکی کانادایی که در میان جنگ داخلی اسپانیا به همراه واحدهای پزشکی کانادا به این کشور رفت و علیه فاشیست‌ها جنگید و پس از شکست آن نبرد در جریان جنگ دوم چین و ژاپن به کمک  چینی ها رفت تا به استقرار سوسیالیسم در آن کشور کمک کند و سرانجام در همان چین در حالی جان سپرد که مورد احترام و بزرگداشت مردم چین در سراسر این کشور پهناور بود. این پزشک مبارز در ضمن در حین سفرش به اسپانیا در سال ۱۹۳۶ اولین سرویس انتقال خون متحرک را ابداع کرد تا جهان پزشکی امروز هم مدیون او باشد.


 

نام نیک بتن تا به حدی است که تمام اقشار مختلف سیاسی کانادا به او احترام می‌گذارند. او تنها کمونیست کانادایی است که مجسمه‌ی بزرگی در یکی از میادین اصلی دارد (در مونتریال) و صورت حکاکی شده‌اش روی سنگ زینت‌بخش ساختمان دانشکده‌ی علوم مجسمه هنری نورمن بتن در مقابل دانشکده پزشکی چین
پزشکیِ دانشگاه تورنتو است. آوازه‌ی او به حدی است که جیم کاریجیانیس، نماینده‌ی لیبرالِ اسکاربورو ـ اجینکورت، به مناسبت فرا رسیدن هفتادمین سالگرد درگذشت او بیانیه‌ای منتشر کرد که نسخه‌ای از آن به دست شهروند رسیده است. در زیر ترجمه‌ی فارسی این بیانیه را می‌خوانید:

"12 نوامبر ۲۰۰۹ هفتادمین سالگرد درگذشت نورمن بتن، پزشک شهیر کانادایی است.

دکتر بتن در سراسر چین به خاطر خدمات پزشکی و انسانی‌اش مورد احترام است.

دکتر بتن در سال ۱۹۳۸ به یانان در استان شانکشیِ چین سفر کرد و در آن‌جا به مبارزه‌ی کمونیست‌های چینی علیه ژاپنی‌ها در جنگ دوم چین و ژاپن پیوست. او به سازماندهی خدمات پزشکی در خطوط جبهه پرداخت. او به اعمال جراحی‌های اضطراری در حال جنگ و انتقال خون پرداخت که در این دومی به استادی رسیده بود؛ بتن زخمی‌های هر دو سوی جنگ را درمان می‌کرد. دکتر بتن پروتکل‌های تعلیمی برای دکترها، پرستارها و کارآموزها برپا ساخت. او در ضمن از مشاوران پزشکی ارتش چین شد.


 

دکتر بتن در سال ۱۹۳۹ هنگام خدمت به ارتش خط هشتم چین در استان تانگ در هبیِ چین از زخمی که هنگام جراحی برداشته بود جان سپرد.

میراث دکتر نورمن بتن در چین شناخته‌ شده است. دکتر بتون از معدود غربی‌هایی است که چین مجسمه‌هایی به او اعطا کرده و دانشکده‌های پزشکی و بیمارستان‌هایی به نامش برپا ساخته است.

در کانادا، خانه‌ی دکتر بتن در گریونهورست نشان "مکان تاریخی ملی" را دارد. دبیرستان‌ها و دانشگاه‌هایی نام او را بر خود دارند؛  از جمله موسسه دکتر نورمن بتن در حوزه‌ی انتخاباتی من (اسکاربورو- اجینکورت) و کالج بتن در دانشگاه یورکِ تورنتو".