مهدی ملاحسنی، دبیر کمیته روابط قومی حزب نیودموکرات انتاریو،  هفته‌ی پیش اعلام کرد کاندیدای نامزدی حزب نیودموکرات در حوزه‌ی ویلودیل در انتخابات فدرال آینده است.  

شهروند ۱۲۵۵  پنجشنبه  ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹


 

مهدی ملاحسنی، دبیر کمیته روابط قومی حزب نیودموکرات انتاریو،  هفته‌ی پیش اعلام کرد کاندیدای نامزدی حزب نیودموکرات در حوزه‌ی ویلودیل در انتخابات فدرال آینده است. انجمن حوزه‌ی انتخاباتی نیودموکرات‌ها در ویلودیل ۲۶ نوامبر جلسه‌ی انتخاب نامزد خود در انتخابات پیش رو را برگزار می‌کند. ملاحسنی، که در حزب استانی از جایگاه خوبی برخوردار است و عضو کمیته اجرایی آن است، شانس خوبی برای کسب نامزدی حزبش دارد، بخصوص که بجز او هنوز کسی اعلام کاندیداتوری نکرده است. آنتونی پروتزا، عضو مشهور شورای شهر تورنتو، مهمان ویژه‌ی جلسه‌ی مذکور است که برای دفاع از مهدی به این جلسه می‌رود. مایکل پرو، از نمایندگان نیودموکرات تورنتو در مجلس انتاریو، نیز سخنران مهمان است که انجمن حوزه‌ او را به این جلسه دعوت کرده است.


ملاحسنی بنیانگذار و صاحب شرکتی به نام Envented است که در کار تبلیغات و طراحی برای سیاستمدارها است. او در وقایع چند ماه گذشته در جامعه‌ی ایرانی هم فعال بود و از فعالان شناخته‌شده‌ی گروه دوچرخه‌سواران برای حقوق بشر در ایران (CHRI) به حساب می‌آید. مهدی که سال‌ها سابقه‌ی دوچرخه‌سواری و فعالیت سیاسی مربوط به آن را داشت در اولین هفته‌های پس از اوج گیری جنبش انقلابی در ایران، حرکت دوچرخه‌سواری کوتاهی از یانگ و استیلز تا میدان مل لستمن را سازمان داد. بسیاری از کسانی که در آن دوچرخه‌سواری شرکت کردند بعدها به گروه دوچرخه‌سواران برای حقوق بشر پیوستند.

مهدی، در صورت انتخاب، رقابت بسیار سختی را در حوزه‌ای پیش رو خواهد داشت که بسیار لیبرال است. مارتا هال فیندلی، نماینده‌ی کنونی این حوزه در مجلس فدرال، از اعضای نسبتا قوی کابینه‌ی سایه‌ی ایگناتیف است و جدا از این قضیه، مردم ویلودیل در دوره‌ی گذشته در انتخابات استانی و فدرال دائما به حزب لیبرال رای داده‌اند. ان.دی.پی در تاریخ این حوزه تا به حال هرگز در آن پیروز نشده است و در ۲۹ سال گذشته، لیبرال‌ها به جز چهار سال همیشه این حوزه را در اختیار داشته‌اند.

حوزه‌ی انتخاباتی ویلودیل در عین حال یکی از ایرانی‌نشین‌ترین‌ مناطق جهان بیرون از ایران است. این حوزه شامل مناطقایرانی‌نشینِ نورت یورک و مراکز معروفی همچون میدان مل لستمن می‌شود. یکی از اهداف مهدی هم دستیابی و کار با همین جامعه‌ی ایرانی است.

او در مصاحبه با شهروند می‌گوید: "یکی از اهداف من کار با جامعه‌ی ایرانی و فعال ساختن بیشتر آن‌ها در انتخابات در کانادا است. ما باید از دموکراسی در این کشور استفاده کنیم و خودمان را درگیر بسازیم و در روند سیاست‌گذاری نقش داشته باشیم".

 اما آمار نشان می‌دهد که با این وجود ایرانی‌ها درصد قابل توجهی از این حوزه را به خود اختصاص نمی‌دهند. ۵۰.۵ درصد مردم این حوزه سفیدپوست، ۲۸.۷ درصد چینی، ۹.۸ کره‌ای و ۴.۲ از آسیای جنوبی هستند. تعداد کل اهالی آسیای غربی (که شامل ایرانیان و اعراب می‌شود) ۳.۹ درصد است. در انتخابات قبلی فدرال، بهمن رودگرنیا به امید جلب رای ایرانی‌ها با پلاتفرم حزب کوچکِ کانادایی‌های پیشرو در این حوزه نامزد شد، اما شکست سختی مقابل خانم هال فیندلی خورد و تنها به جلب ۸۶۴ رای (۱.۸ درصد آرا) نائل آمد. نماینده‌ی ان.دی.پی در آن انتخابات، سوزان والاس بود که ۵۰۱۱ رای (۱۰.۲ درصد‌ آرا) را به خود اختصاص داد.

مهدی خوب می‌داند که برای انتخاب شدن و اختصاص رای باید با تمام این جوامع کار کند. او می‌گوید:‌"حوزه‌ی بسیار وسیعی است و من قاعدتاً با توجه به پیشینه‌ام می‌توانم در جامعه‌ی ایرانی اقبال داشته باشم، اما خوب بیش از ۱۵ سال است که در بخش‌های مختلف تورنتو زندگی کرده‌ام و با خیلی جوامع با پیشینه‌های مختلف فرهنگی کار کرده‌ام و امیدوارم بتوانم با فرهنگ‌های دیگر و جوامع دیگر هم کار کنم و آن‌ها را هم جلب کنم".

شکی نیست که اگر ملاحسنی موفق به کسب نامزدی حزب نیودموکرات در این حوزه‌ی مهم شود، او می‌تواند با کمک جمعیت قابل توجه ایرانیان در این حوزه،‌ کارزاری پرشور و پرانرژی را رهبری کند و ایرانیان بیشتری را با حزب چپ‌گرای نیودموکرات آشنا کند و آن‌ها را در جریان روند انتخاباتی بیشتر دخیلِ سیاست کند.


 

ملاحسنی توضیح می‌دهد که یکی از اهدافش معرفی بیشتر حزب نیودموکرات به جامعه‌ی ایرانی است. او می‌گوید: "من امیدوارم بتوانم حزب نیودموکرات را به جامعه‌ی ایرانی بیشتر معرفی کنم. سنتاً خیلی از ایرانی‌ها به سمت لیبرال‌ها می‌روند با این‌که هیچوقت حاضر نیستند به سمت محافظه‌کاران بروند، اما چیزی که باید بدانیم این است که لیبرال‌ها و محافظه‌کاران هر دو بخشی از دستگاه هستند و مهم نیست کدامشان در قدرت هستند چون سیاست‌هایشان تا حدود زیادی یکی است. بیایید به حزب لیبرال نگاه کنیم که ۷۹ بار به دولت هارپر رای اعتماد داده است و اسم خودش را می‌گذارد "اپوزیسیون". این چه نوع اپوزیسیونی است؟‌ ما به اپوزیسیون واقعی نیاز داریم. بیایید نگاهی به سیاست‌های ان.دی.پی بیاندازیم و در این صورت مطمئنم خیلی‌ها به این نتیجه می‌رسند که این حزب بسیار بیشتر از حزب لیبرال مقبول جامعه‌ی ایرانی است".

انجمن حوزه‌ی انتخاباتی حزب نیودموکرات در ویلودیل جلسه‌ی انتخاب نامزد خود را در روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر ساعت ۷ بعدازظهر در مرکز کامیونیتیِ ادیتویل (Edithvale Community Centre, 7 Edithvale Drive) برگزار می‌کند. ورود برای عموم آزاد است و تمام اعضای ان.دی.پی می‌توانند به مهدی رای دهند. هنوز خبری از اعلام سایر نامزدهای احتمالی ان.دی.پی در این حوزه نیست و احتمال دارد مهدی بدون رقیب پیروز شود و نماینده‌ی ان.دی.پی در ویلودیل در انتخابات آینده‌ی فدرال باشد.