دیده بان حقوق بشر اعلام کرد جایزه هلمن/همت که به نویسندگان تحت آزار و اذیت تعلق می گیرد، به محمدصدیق کبودوند فعال ایرانی حقوق بشر اهدا می شود.  


شماره ۱۲۱۴ ـ پنجشنبه  ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹


 

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد جایزه هلمن/همت که به نویسندگان تحت آزار و اذیت تعلق می گیرد، به محمدصدیق کبودوند فعال ایرانی حقوق بشر اهدا می شود. کبودوند به دلیل نوشته هایش هم اکنون در حال گذراندن محکومیت ده ساله خود در زندان است. وی در شرایط جسمی وخیمی قرار دارد و نیازمند مراقبت های اضطراری پزشکی است.

دیده بان حقوق بشر هر سال جوایز هلمن/همت را به نویسندگانی اهدا می کند که به خاطر ابراز دیدگاه های مخالف، انتقاد از مقام ها و اقدامات حکومت و یا گزارش موضوعاتی که حکومت با انتشار آنها مخالف است، مجازات می شوند.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر می گوید: "فعالیت های کبودوند به عنوان یک مدافع حقوق بشر و روزنامه نگار مروج و حامی اصلاحات در ایران موجب زندانی شدن او شده است. او با وجود نیاز اضطراری به مراقبت های پزشکی امکانات کافی در اختیار ندارد."

وی می افزاید: "تجربه او گواهی ناگوار مخمصه روزنامه نگاران، دگراندیشان و سایر منتقدان مسالمت آمیز در ایران امروز است."

کبودوند روزنامه نگار و مدافع برجسته حقوق بشر در ایران است که در سال ۲۰۰۵ سازمان حقوق بشر کردستان را با هدف حمایت از حقوق کردهای ایران بنیانگذاری کرد. این سازمان سپس گسترش پیدا کرد و ۲۰۰ گزارشگر را در سراسر کردستان ایران در بر گرفت. آنها گزارش های دقیق و بموقعی از منطقه تهیه می کردند که در روزنامه ی پیام مردم که اکنون تعطیل شده منتشر می شد. کبودوند مدیر مسئول و دبیر این نشریه بود. کبودوند با فعالیت های حقوق بشری و خبرنگاری خود نقشی اساسی در ایجاد شبکه جامعه مدنی برای جوانان و فعالان کرد داشت. او همچنین نویسنده سه کتاب بوده است: "نیمه دیگر" درباره حقوق زنان، "برزخ دمکراسی" و "جنبش اجتماعی".

به گفته وکیل کبودوند، وی در اول جولای ۲۰۰۷ توسط مامورین اطلاعاتی دستگیر شد و پس از آن منزل و لوازم و دارایی هایش مورد بازرسی قرار گرفتند. او سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این بند ویژه بازداشت زندانیان سیاسی است و تحت کنترل وزارت اطلاعات قرار دارد. مسئولین بدون هیچ اتهامی او را به مدت شش ماه در سلول انفرادی حبس کردند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در مه ۲۰۰۸ کبودوند را به ده سال زندان محکوم کرد. جرم او "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تاسیس سازمان حقوق بشر کردستان، تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه اخبار، مخالفت با قوانین جزایی اسلام از طریق علنی کردن احکامی همچون سنگسار و اعدام و نیز حمایت از زندانیان سیاسی" اعلام شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران این حکم را در اکتبر ۲۰۰۸ تایید کرد.

همسر و سه فرزند کبودوند از ۱۶ دسامبر تاکنون خبری از او دریافت نکرده اند. وکیل کبودوند می گوید وی که هر دو والدینش در اثر حمله قلبی جان داده اند، در ۱۷ دسامبر در زندان دچار حمله قلبی شد. او که از قبل به دلیل سابقه حمله قلبی، فشار خون بالا، عفونت کلیه و مشکل پروستات در وضعیت جسمی بدی بود، اکنون در شرایط وخیمی قرار گرفته است.

دیده بان حقوق بشر برنامه هلمن/همت را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد. از آن زمان تاکنون این جایزه به بیش از ۶۰۰ نویسنده از ۹۱ کشور جهان اهدا شده است. همه ساله کمیته ای متشکل از نویسندگان، سردبیران و روزنامه نگاران که شغلشان مبتنی بر آزادی بیان است، نامزدهای این جایزه را تعیین می کنند.