پنجشنبه‌ی گذشته "انجمن پیشگیری از بدرفتاری با حیواناتِ انتاریو" دفتر "انجمن مهربانی با حیواناتِ تورنتو" را به همراه پلیس مورد یورش قرار داد و رئیس انجمن و چهار نفر از 

 

شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

انجمن‌های پیشگیری از آزار و اذیتِ حیوانات (که در کانادا و خیلی کشورهای دیگر "انجمن‌های مهربانی" Humane Societies خوانده می‌شوند) بیهوده‌ی کلمه‌ی "Humane" که نشان از رأفت، مهربانی و درجه بالایی از تمدن و انسانیت را دارد، بر خود ندارند. این انجمن‌ها قرار است نشان‌دهنده‌ی بالاترین میزان تمدن باشند و نشان دهند که جامعه‌ی انسانی به حدی رسیده که به روند تاریخی هزاران سال آزار و اذیت حیوانات توسط انسان‌ها پایان دهد.

هفته‌ی پیش اما پرده از روی پرونده‌ای کنار رفت که نشان می‌دهد مهمترین انجمن کمک به حیواناتِ تورنتو سال‌ها است خود در صف اول بدرفتاری با حیوانات قرار دارد. پنجشنبه‌ی گذشته "انجمن پیشگیری از بدرفتاری با حیواناتِ انتاریو" دفتر "انجمن مهربانی با حیواناتِ تورنتو" را به همراه پلیس مورد یورش قرار داد و رئیس انجمن، تیم ترو، و چهار نفر از سایر اعضای بالارتبه را به اتهامات جنایی (از جمله بدرفتاری با حیوانات) دستگیر کرد.

تظاهرات مقابل انجمن حمایت از حیوانات تورنتو

انجمن مهربانی با حیوانات سال بسیار پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است و حرکت پلیس در روز پنجشنبه پس از چندین ماه اعتراضات و تحقیقات متعدد می‌آید. انجمن پیشگیری از بدرفتاری با حیواناتِ انتاریو تحقیقات خود در این مورد را در ماه می و پس از این شروع کرد که روزنامه‌یی خبر داد یکی از پناهگاه‌های حیوانات در مدیریت انجمن تورنتو به حیوانات بی‌توجهی می‌کند و رفتاری خلاف نظر دام‌پزشکان با آن‌ها دارد. گزارش‌های متعدد نشان می‌داد که تیم ترو، وکیل بازنشسته، بسیاری از اعضا و داوطلبان انجمن را ارعاب می‌کند و در ضمن مخالف اتانازی است و از اعمال آن بر حیوانات، علیرغم نظر دامپزشکان، خودداری می‌کند. کار حتی به جایی رسید که مارسی لیکینگ، یکی از مددکاران سابق انجمن، پس از این‌که در سال ۲۰۰۶ به خاطر اعتراض به ترو اخراج شد، "گروه اعتراض به انجمن مهربانی با حیواناتِ تورنتو" را به راه انداخت. این گروه در تابستان گذشته دو بار به خاطر جلب توجه مردم به شرایط بد پناهگاه‌ها تظاهرات به راه انداخت. تیم ترو علیرغم تمام این اتفاقات در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها با اعتماد به نفس صحبت می‌کرد و منکر هرگونه قانون شکنی می‌شد.

دفتر انجمن که نزدیک تقاطع کوئین و ریور واقع شده است چند روزی بسته خواهد بود تا مقامات انتاریو بتوانند تمام حیوانات را مورد بررسی قرار دهند. تا زمان چاپ شهروند، تحقیقات انجمن نشان از موارد متعددی از آزار حیوانات می‌داد از جمله شرایط بد نگهداری سگ‌ها و دادن غذایی که چند سال از تاریخ انقضای آن گذشته به گربه‌ها. همچنین سگی از نژاد پیت بال به نام بندیت که به دلیل حمله به کودک صاحبش موجب صدمه و ۲۰۰ بخیه برای کودک شده بود و به انجمن برای کشتن با تزریق سپرده شده بود، توسط تیم ترو نگهداری می شد و در این مدت به چندین انسان و حیوان نیز حمله کرده و موجب صدمه به آنها شده بود و حتی در زمان حضور پلیس در انجمن به پلیس حمله کرد که با اسپری فلفل به عقب رانده شد. صاحب پیشین این سگ از اینکه هنوز او زنده است، تعجب کرده و او را سگ خطرناکی خوانده است.