در ۶ دسامبر ۱۹۸۹ مرد جوانی راهروهای مدرسه‌ی پلی‌تکنیک مونتریال را زیر پا گذاشت و ۱۴ زن را به قتل رساند. این مرد ۲۵ ساله به مجموع

شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

هفته‌ی گذشته سرمقاله شهروند به بزرگداشت ۲۵ نوامبر روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان اختصاص داشت که سالگرد کشتار وحشیانه‌ی خواهران میرابل، مبارزان انقلابی جمهوری دومینیکن، است. اما بسیاری شاید ندانند که  روز ۶ دسامبر در کانادای خودمان به نام "روز ملی پایان خشونت علیه زنان" نامگذاری شده است. در ۶ دسامبر ۱۹۸۹ مرد جوانی راهروهای مدرسه‌ی پلی‌تکنیک مونتریال را زیر پا گذاشت و ۱۴ زن را به قتل رساند. این مرد ۲۵ ساله به مجموع بیست و هشت نفر شلیک کرد و در آخر جان خود را گرفت.


 

از این رو، روز ۶ دسامبر به عنوان روز ملی پایان خشونت علیه زنان نام‌گذاری شده است و برنامه‌های متعددی به یادبود قتل ۱۴ زن برگزار می‌شود.

از جمله در شهر ما، این دفتر پیشگیری از خشونت بر اساس جنسیت در اداره مدارس منطقه تورنتو است که پیش‌قدم برگزاری کارزاری در مدارس شده تا به دانش‌آموزان در زمینه‌ی خشونت علیه زنان در کانادا و جهان اطلاع دهد. مدارس سایر شهرهای کانادا نیز شامل مراسم بسیاری برای بزرگداشت قربانیان قتل عام مونتریال خواهند بود.