شهروند ـ آرش عزیزی: اسم ان دی پی و کمپین‌هایش که می‌آید آدم یاد گروه‌های خاصی از مردم می‌افتد که این حزب همیشه برایشان مبارزه کرده است: کارگران، فقرا، مهاجران، بی‌خانمان‌ها… اما کاندومینیوم‌نشین‌ها چطور؟

این یکی‌ها در نگاه اول آدم را یاد هر حزبی می‌اندازند به جز ان دی پی اما این هفته از این حزب و بخصوص یکی از نمایندگان‌آن از تورنتو شنیدیم که سوءتفاهمات بسیاری راجع به این‌که واقعا چه کسانی صاحب کاندومینیوم‌ها هستند، وجود دارد.

درست که خریداران باید به اصطلاح دستشان به دهان‌شان برسد، اما قوانین کنونی باعث شده ۲۶۴ هزار کاندونشینِ منطقه‌ی تورنتوی بزرگ حسابی آسیب‌پذیر باشند.

روزاریو مارکزی، نماینده‌ی ترینیتی-اسپاداینا، پنج سال است که اعمال تغییرات در قوانین مربوط به کاندومینیوم‌ها را تبلیغ می‌کند و حتی لایحه‌ای در همین زمینه به مجلس برده. اما دولت عملا جلوی این لایحه را گرفته و اجازه رسیدنش به صحن مجلس را نداده است. روزاریو و حزبش می‌خواهند از فرصت انتخابات استفاده کنند و مصائب این بخش از جمعیت را به یکی از مسائل کمپین خود بدل کنند.

مارکزی می‌گوید اگر حزبش پیروز انتخابات ماه اکتبر شود تغییراتی اساسی در قانون کاندومینیوم‌ها اعمال خواهد کرد تا شرکت‌های سازنده‌ی این ساختمان‌ها مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به خریداران داشته باشند. مارکزی در ضمن وعده داده دادگاهی ویژه برای حل منازعات مربوط به کاندوها تشکیل شود، بدون این‌که نیاز به هزینه‌های هنگفت استخدام وکیل باشد.

مارکزی در گفتگو با تورنتو استار گفته: “الان اگر مستاجر مشکلی با صاحب‌خانه داشته باشد می‌تواند برود دادگاه مستاجران، ۲۵ دلار بدهد و از خودش دفاع کند. اما اگر صاحب کاندو مشکلی داشته باشد کجا می‌رود؟ وکیل. مشکل همین‌جا است.”

هزینه‌های هنگفت وکلا باعث شده خیلی از صاحبان کاندومینیوم ‌علیرغم این‌که حسابی سرشان کلاه می‌رود و هنگام خرید یا پیش‌خرید دروغ‌های زیادی بهشان گفته می‌شود از خیر دادگاه و دادگاه‌کشی بگذرند و در نتیجه حقوق‌شان ضایع شود.

در سایر نواحی کانادا قوانینی در این زمینه موجود است.

مثلا در کبک می‌توان علیه مشاوران املاک برای دادن اطلاعات غلط شکایت کرد. در بریتیش کلمبیا مسئولی برای کنترل اطلاعاتی که سازنده راجع به آپارتمان خود می‌دهد، وجود دارد. در انتاریو اما خریداران کاندو هیچ حفاظت قانونی ندارند.

قانون کاندومینیومِ انتاریو از سال ۱۹۹۸ تا کنون به‌روز نشده است. دولت لیبرال، علیرغم مخالفت قبلی با لایحه‌ی مارکزی، گفته موافق است که این قانون کهنه شده و باید تازه شود، اما هنوز کسی از این حزب اشاره نکرده چه بخشی باید تازه شود.

مارکزی که از سال ۱۹۹۰ تا کنون در مجلس انتاریو است و در انتخابات متعددی پیروز شده این بار با رقیبی نام‌آشنا از حزب لیبرال مواجه است: سارا تامسون، نامزد مستعفی شهرداری تورنتو در انتخابات سال گذشته. از آن‌جا که ۴۵ درصد از اعضای حوزه‌ی انتخاباتی او کاندونشین هستند، مزایای سیاسی این کمپین برای مارکزی واضح است.