مالیات مرکب جدیدی که در دو استان بزرگ کشور، انتاریو و بریتیش کلمبیا، پیشنهاد می‌شود محبوب نیست. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این مالیات‌، که قرار است

شهروند ۱۲۶۰ ـ پنجشنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹


 

مالیات مرکب جدیدی که در دو استان بزرگ کشور، انتاریو و بریتیش کلمبیا، پیشنهاد می‌شود محبوب نیست. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این مالیات‌، که قرار است ۸ درصد مالیات استانی را به تمام اجناسی که تابه حال فقط مالیات فدرال می‌خوردند اضافه کند،‌ مورد مخالفت ۸۲ درصد بریتیش کلمبیایی‌ها و ۷۴ درصد انتاریویی‌ها قرار دارد. از همین روست که دولت‌های لیبرال این دو استان (به اضافه دولت محافظه‌کار و اپوزیسیون لیبرال فدرال که حامی آن بوده‌اند)‌ نگران تاثیر آن بر انتخابات هستند.

دولت لیبرال انتاریو اقداماتی برای محبوب‌تر کردن مالیات انجام داده است. از جمله این‌که روزنامه‌ها و غذاهای سریع زیر ۴ دلار را از مالیات معاف کرده است (قبلا کفش و لباس بچه، صندلی ماشین بچه، پوشک و وسایل بهداشتی زنانه معاف شده بود) و تصمیم گرفته به بعضی خانواده‌ها که بیشترین ضرر را می‌کنند چکی دولتی بفرستد تا درآمدشان کمی بالا برود مگر این‌که رای‌شان به لیبرال‌ها پایین نیاید.

احزاب اپوزیسیون اما با تمام قوا علیه این مالیات ایستاده‌اند و معافیت‌های به دست آمده را نتیجه‌ی مبارزات خود و مردم می‌دانند و خواهان پیشروی بیشتر تا زمان لغو  آن هستند. در سطح انتاریو هر دو حزب اپوزیسیون، ان.دی.پی و محافظه‌کارِ پیشرو، در صف اول مخالفان بوده‌اند. محافظه‌کاران انتاریو بر خلاف همتایان فدرال خود از هیچ مخالفتی با این مالیات کوتاهی نکرده‌اند. هفته‌ی گذشته حتی شاهد بودیم دو نماینده‌ی محافظه‌کار مجلس استانی، بیل مرداک و رندی هیلیر ۴۴ ساعت در صحن مجلس انتاریو بست نشستند که حتی به اختلاف با رهبر خودشان، تیم هوداک، انجامید.

اما این حزب نیودموکرات است که به مهمترین مخالف این مالیات در دو سطح فدرال و استانی بدل شده است چرا که در سطح فدرال تمام احزاب دیگر به غیر از نیودموکرات‌ها (محافظه‌کار، لیبرال، بلوک کبک) به مالیات مرکب رای مثبت دادند.

آندریا هروات، رهبر ان.دی.پیِ انتاریو، هفته‌ی گذشته در سخنان خود گفت: "این چیزی نیست به جز لگد زدن به مردم درست موقعی که وضع مالی بدی دارند. انتاریویی‌ها با صدای بلند و روشن انتقال بار مالیات به دوش مصرف‌کنندگان را در حالی که شرکت‌ها دارند معافیت‌های مالیاتی عظیم می‌گیرند، رد کرده‌اند". کارول جیمز، رهبر ان.دی.پیِ بریتیش کلمبیا، نیز به همراه هروات و جک لیتون، رهبر فدرال نیودموکرات‌ها، در هفته‌های گذشته و پس از انتخاب مجدد خود در کنوانسیون ان.دی.پیِ بریتیش کلمبیا بیشتر نیروی خود را به مخالفت با این مالیات اختصاص داده است


 

ادعاهای گزارشی جدید

اما دوشنبه‌ی این هفته مرکز "آلترناتیوهای سیاستیِ کانادا" که موسسه‌ای به نسبت چپ‌گرا است و معمولا پیشنهادهای مترقی سیاستی می‌دهد گزارشی منتشر کرد که می‌گوید بسته‌ی مالیاتی لیبرال‌ها با توجه به افزایش مالیات مسکن و فروش و کاهش مالیات درآمدی، می‌تواند به نفع خانواده‌های کم‌درآمد و میان‌درآمد تمام شود. این گزارش در ضمن می‌گوید مالیات مرکب "عملا تاثیری بردرآمد دولت نمی‌گذارد".

ارنی لایتمن، اقتصاددان و استاد مددکاری اجتماعی در دانشگاه تورنتو که از نویسندگان گزارش مذکور است، در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است: "در نتیجه‌ی طرح مالیات مرکبِ استان هیچ گروهی وضع خیلی بهتر یا بدتری پیدا نمی‌کند". جالب اینجاست که لایتمن و سایر محققانِ گزارش اعتراف می‌کنند که خودشان هم با یافتن این‌که اکثریت عظیم انتاریویی‌ها از این تغییرات مالیاتی ضربه نمی‌خورند "غافلگیر" شده‌اند.

این گزارش مدعی می‌شود که مالیات جدید می‌تواند در ۱۰ سال آینده تا ۶۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند در حالی که هزینه‌ی زندگی در آخر تنها به طور متوسط چهاردهم درصد بالا می‌رود. باید واکنش احزاب اپوزیسیون به این گزارش را دید.


 

سرنوشت مالیات مرکب

اندی میشل، از محققان ارشد دانشکده‌ی مددکاری اجتماعیِ دانشگاه تورنتو، از دیگر نویسندگان گزارش است. او می‌گوید: "بزرگترین نگرانی ما این بوده که مطمئن شویم فقرای انتاریو از این مالیات جدید فروش ضربه نمی‌خورند. پس از نگاه به اعداد به این نتیجه رسیدیم که منافع فقرا به نسبت مورد حفاظت خوبی قرار گرفته است".

اما میشل تاکید کرده است که هدف از انتشار این گزارش دفاع از طرح حزب لیبرال و مخالفت با مواضع احزاب اپوزیسیون نیست. او می‌گوید: "بحث و جدل خوب است اما بیایید بحث و جدلی با اطلاع انجام دهیم". او گفته امیدوار است گزارش بتواند بحث‌ها را از "اتهامات بی‌پایه" به "بحث در مورد این‌که واقعاً داستان بر سر چیست، یعنی انتقال از مالیات بر درآمد به مالیات بر مصرف و از کسب و کارها به مصرف‌کنندگان"‌ بکشاند.

واقعیتی که هیچ گزارشی نمی‌تواند پنهان کند این است که مالیات جدید حزب لیبرال، مالیاتی نزولی خواهد بود یعنی هر چه درآمدتان پایین‌تر باشد، باید درصد بیشتری از حقوقتان را صرف این مالیات کنید. واقعیت دیگر این است که این مالیات در پی آن می‌آید که شرکت‌های کانادایی معافیت‌‌های مالیاتی بسیار در چندین سال گذشته دریافت کرده‌اند. در واقع استدلال لیبرال‌ها برای این مالیات جدید هم چیزی نیست جز این‌که: "فقرا و افراد کم‌درآمد امروز ۸ درصد بیشتر روی پایه‌ای‌ترین اقلام زندگی پرداخت کنند تا این‌که شرکت‌های بزرگ کانادایی باز هم کمی تخفیف بگیرند و بتوانند "رقابتی‌تر" شوند تا در آینده سود بیشتری کسب کنند و شغل‌های بیشتری ایجاد کنند!".

با این حال انتشار چنین گزارشی از سوی اتاق فکری به نسبت چپ‌گرا‌ (که مورد حمایت چهره‌های چپی مثل نائومی کلین است) حتما با واکنش‌های متعدد روبرو خواهد شد.

شهروند خود تحقیقات وسیعی آغاز کرده است تا در موعد پیش از برقراری مالیات بتوانیم معانی واقعی آن را برای خوانندگان روشن سازیم.

گزارش جدید را می‌توانید در آدرس زیر بخوانید.

http://www.policyalternatives.ca/publications/reports/%EF%BB%BFnot-tax-grab-after-all