پارلمان کانادا هم مثل بقیه جامعه در روزهای کریسمس و سال نو تعطیل می‌شود و معمولا در اواخر ماه ژانویه سر کار بر می‌گردد. 

 شهروند ۱۲۶۳ ـ پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۰


 

پارلمان کانادا هم مثل بقیه جامعه در روزهای کریسمس و سال نو تعطیل می‌شود و معمولا در اواخر ماه ژانویه سر کار بر می‌گردد. دلایل بسیاری وجود دارد تا انتظار داشته باشیم پارلمان پس از پایان تعطیلات باید حسابی سر شلوغی داشته باشد و درگیر کارهای بسیاری باشد: ادامه‌ی تفحصات در مورد مسئله‌ی برخورد نیروهای کانادا با زندانیان افغان، پرداختن به مسئله وعده‌های دولت در کنفرانس کپنهاگ، مسئله‌ی اقتصاد و دشواری‌های دوره‌ی احیا…

اما خیالتان جمع که پارلمان در ژانویه و فوریه اصلا به این بحث‌ها نمی‌پردازد چون قرار نیست تشکیل جلسه دهد.

هفته‌ی گذشته استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار، برای دومین بار در طول دو سال با اجازه‌‌ی میکل ژان، فرماندار کل، مجلس کشور را ۲۲ روز تعطیل کرد. ژان موافقت کرده و با این حساب جلسه‌ی بعدی پارلمان با سخنرانی فرماندار کل در روز ۳ مارچ و ارائه بودجه از سوی دولت در ۴ مارچ ادامه می‌یابد.

مخالفان هارپر را متهم می‌کنند که او مجلس را دقیقاً به این علت یک ماه تعطیل کرده که مجبور به پرداختن به مساله‌ی شرم‌آور شکنجه‌ی زندانیان افغان توسط دولتش نباشد و در ضمن بتواند در زمان برگزاری المپیک ونکوور، یکه و تنها در صحنه ظاهر شود. علت دیگر این است که بتواند چند نفر دیگر از حزبش را به مجلس سنا منصوب کند و اینگونه کنترل این مجلس را هم به دست بگیرد.

زمان‌شناسی هارپر برای گرفتن این تصمیم بسیار دقیق بود: دو روز پیش از سال نو، وقتی که بیشتر نمایندگان مجلس در حوزه‌های خود بودند و مهمترین اخبار کشور، انتخاب اعضای تیم ملی هاکی مردان برای المپیک بود.

دولت البته تمام این اتهامات را رد می‌کند و مدعی است که هدف از این کار تنها فضا یافتن دولت برای کنترل بهتر اقتصاد و ارائه استراتژی طولانی‌مدت برای توزین بودجه است.


 

اپوزیسیون: بی‌اعتنایی هارپر به دموکراسی

احزاب مخالف دولت این حرکت او را به شدت محکوم کرده‌اند و آن‌را بی‌توجهی به نهادهای دموکراتیک کشور خوانده‌اند.

مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال و اپوزیسیون رسمی، در این مورد گفت: "هارپر دارد نشان می‌دهد که اولین فکرش هنگام به دردسر افتادن تعطیل کردن پارلمان است".

جک لیتون، رهبر حزب نیودموکرات، از این تصمیم بسیار برآشفته به نظر می‌رسد و  اعتراضات شدیدی علیه آن کرده است. لیتون در مصاحبه‌ای با تورنتواستار گفت:"این از آن چیزهایی است که در آمریکا یا سایر پارلمان‌ها نمی‌بینیم ـ از آن چیزهایی است که در دیکتاتوری‌ها می‌بینیم. این تفی به صورت ما و رد روند دموکراتیک است".  لیتون تاکید کرد که پارلمان به سرعت باید به مسائلی مثل بحران حقوق بازنشستگی، مساله زندانیان افغان، نرخ بالای بیکاری و تصمیمات کانادا در نشست کپنهاگ بپردازد و اصلا قابل قبول نیست که هارپر در چنین موقعیتی مجلس را تعطیل کند.

جک لیتون در ضمن یادآوری کرد که در سال ۲۰۰۳ وقتی هارپر رهبر اپوزیسیون رسمی بوده به دولت لیبرال ژان کریتین حمله کرده که می‌خواهد مجلس را تعطیل کند تا بازرس کل نتواند از سوءاستفاده‌های احتمالی در برنامه‌ی حمایت مهاجران در کبک پرده بردارد. هارپر در آن زمان گفته بود:‌"دولت مجلس را تعطیل می‌کند تا پاسخگوی سابقه‌ی شرم‌آورش نباشد".

خیلی‌ها فکر می‌کنند، با دومین تعطیلی پارلمان در فاصله یک سال که در تاریخ سابقه ندارد، هارپر یک بار دیگر دارد دقیقاً همان کاری را می‌کند که قبلا به انجام آن اعتراض کرده بود.