رقابتی که چند ماه است به طور نیمه رسمی و با اعلام نامزدی از سوی چهره های سرشناسی همچون جرج اسمیترمن، معاون سابق نخست وزیر انتاریو، شروع شده است

 شهروند ۱۲۶۳ ـ پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۰


 

کمربندها را ببندید. رقابتی که چند ماه است به طور نیمه رسمی و با اعلام نامزدی از سوی چهره های سرشناسی همچون جرج اسمیترمن، معاون سابق نخست وزیر انتاریو، شروع شده است این هفته رسما آغاز شد. نامزدها از ۴ ژانویه تا ۱۰ سپتامبر وقت زیادی دارند تا ثبت نام کنند و کارزارهای خود را آغاز کنند. انتخابات روز ۲۵ اکتبر امسال برگزار می شود. تا زمان چاپ شهروند، ۱۲ نفر ثبت نام کرده اند که البته بیشترشان چهره های جدی نیستند.

هنوز چند ساعتی از شروع اعلام زمان ثبت نام نگذشته بود که جورج اسمیترمن، که چند ماه پیش از معاونت نخست وزیری استعفا داده بود رسما از نمایندگی مجلس استانی هم استعفا داد و برای شهرداری ثبت نام کرد.

روکو راسی، از استراتژیست های سابق حزب لیبرال فدرال، نیز با کلی سر و صدا اعلام نامزدی کرد. او اعلام کرده برای جبران بدهی های شهر می خواهد تورنتو هیدرو را بفروشد و در ضمن درآمد سالیانه ۱۶۷ هزار دلاری شهردار را ۱۰ درصد پایین بیاورد و ۴ سال متوقف کند.

جیورجیو مامولیتی، نماینده یورک وست در شورای شهر تورنتو، دیگر نامزدی است که ثبت نام کرده. مامولیتی، که جزو کمیته اجرایی دیوید میلر است، کارزار پر جنجالی به راه خواهد انداخت. او با این در زمان نخست وزیری باب ری عضو نیودموکرات مجلس استانی بوده وعده داده که می خواهد با پلاتفرمش جلو بیاید و هیچ حزب خاصی را حامی خود نمی داند. در واقعیت نیز مامولیتی در سال های اخیر بیشتر جزو چهره های راست گرای شورای شهر بوده است و از ان.دی.پی فاصله گرفته است. از جمله برنامه های او ساختن کازینوی جدید برای تورنتو، آغاز بلیت بخت آزمایی با عواید به شهرداری، لغو افزایش مالیات هایی که خودش به آن ها رای داده بود و ایجاد منطقه ویژه تن فروشی قانونی است.


 

با وجود این چهره های لیبرال و راست گرا (و احتمال بسیار ورود جان توری، رهبر سابق حزب محافظه کار پیشروی انتاریو)، سئوال بسیاری این است که در پی استعفای دیوید میلر، که خود قبلا عضو ان.دی.پی بود و از چهره های چپ گرا به حساب می آید، چه کسی نماینده آرای چپ و چپ میانه خواهد بود. میلر نیز در سخنرانی استعفای خود ابراز امیدواری کرده بود که کسی بتواند راه او را ادامه دهد.

در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند جو پانتالونه، معاون کنونی شهردار، بالاخره به گمانه ها پایان داد و رسما اعلام نامزدی کرد. پانتالونه جزو کسانی است که سال ها است در دستگاه شهرداری تورنتو، زیر نظر شهردارهای مختلف کار کرده و بخصوص در شش سال اخیر نقش دست راست میلر را داشته است. نکته جالب درباره او این است که خلاف چهره هایی همچون اسمیترمن و توری، اسم و رسم چندانی ندارد و بیشتر بوروکرات بوده است تا "سیاستمدار".

او البته همین را نقطه قوت کارزار خود قرار داده و خود را کسی معرفی می کند که با خم و چم راه آشنا است و دیگر وقتش رسیده شهردار باشد.

پانتالونه در ضمن امیدوار است رای ۳۰۰ هزار نفری ایتالیایی تبارها و پرتغالی تبارها، که بین آن ها بسیار محبوب به حساب می آید، به حساب خود بریزد. البته باید به یاد داشت که تا همین حالا مامولیتی و روکو راسی که هر دو ایتالیایی تبار هستند نیز اعلام نامزدی کرده اند.

اگر قرار بود پانتالونه تنها نامزد چپ و چپ میانه باشد شانس پیروزی او بسیار بالا به حساب می آمد اما گمانه ها نشان می دهد که احتمال بسیاری دارد که دو نفر دیگر از اردوگاه دیوید میلر اعلام نامزدی کنند: شلی کارول، رئیس بودجه شهرداری و عضو شورای شهر که در جامعه ایرانی نام آشنا است و آدام جیامبرونه، رئیس تی تی سی. کارول لیبرال است و جیامبرونه، نیودموکرات اما هر دو جز چهره های چپ گرای شورای شهر به حساب می آیند.

انتخابات شهرداری تورنتو از مهمترین انتخابات کانادا است. در هیچ انتخابات دیگری چنین تعداد عظیمی مستقیما به یک نفر رای نمی دهند و دولت شهری تورنتو از بزرگترین دولت های شهری کل کانادا است. نکته شاخص دیگر کارزار انتخاباتی شهرداری زمان طولانی آن (از الان تا ماه اکتبر، یعنی حدود ۱۰ ماه) است که باعث می شود نامزدها شانس مناسبی برای ارائه برنامه های خود به تورنتویی ها داشته باشند.

شهروند لحظه به لحظه کارزار انتخابات شهرداری و شورای شهر را دنبال می کند و سعی می کنیم با آخرین اخبار و گزارش ها به خوانندگان کمک کنیم انتخاب مناسبی برای اداره شهرشان برگزینند.