پنج کارگر مهاجر در شرایطی بسیار ناامن کار ساختمانی می‌کنند تا این‌که روزی از داربستی در بالکن طبقه سیزدهمِ ساختمانی که روی آن کار می‌کنند 

 

شهروند ۱۲۶۳ ـ پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۰


 

پنج کارگر مهاجر در شرایطی بسیار ناامن کار ساختمانی می‌کنند تا این‌که روزی از داربستی در بالکن طبقه سیزدهمِ ساختمانی که روی آن کار می‌کنند به پایین پرتاب می‌شوند. چهار نفر در جا می‌میرند و یکی به بیمارستان می‌رود.

الکسی بلومبرگ 33 ساله دو ماه بود که از ازدواجش می گذشت

این خبر از آن‌هایی است که شاید انتظار داشته باشید از بعضی کشورهای جهانِ در حال توسعه بشنوید در حالی که این خبر مربوط به تورنتوی خودمان است و خبر از فاجعه‌ای می‌دهد که در روز پیشوازِ کریسمس، پنجشنبه ۲۴ دسامبر، صورت گرفت. حوالی ساعت ۴:۳۰ بعدازظهر بود و این پنج کارگر روی ساختمان شماره ۲۷۵۷ خیابان کیپلینگ (در جنوب تقاطع کیپلینگ و استیلز غربی)‌ کار می‌کردند که داربست‌شان سقوط کرد. تا وقت رسیدن کمک، چهار نفر درگذشته بودند و پنجمی به بیمارستان سانی‌بروک برده شد و در آنجا تحت درمان است.

آلکسی بلومبرگ، ۳۳ ساله از اوکراین؛ فیض‌الله فاضل اوف، ۳۱ ساله از ازبکستان؛ الکساندر بوندورف، ۲۵ ساله از لاتویا؛ ولادیمیر کوروستین، ۴۰ ساله از ازبکستان چهار نفری بودند که کشته شدند و دیلشود ماروپوف، ۲۱ ساله از ازبکستان نفر پنجم است که به طرزی معجزه‌آسا نجات یافته و در بیمارستان سانی‌بروک تورنتو به سر می‌برد.

نکته‌ای که توجه‌ها را بیشتر جلب می‌کند این واقعیت است که هر پنج نفر کارگران مهاجر از جمهوری‌های شوروی سابق بودند. آن‌ها نمونه‌ی هزاران کارگری هستند که در سراسر تورنتو کار و زندگی می‌کنند و بسیاری کمتر با آن‌ها آشنا هستند:‌ کارگرانی که بسیاری با ویزای توریستی و به سایر شکل‌های "غیرقانونی" کار می‌کنند و در نتیجه مجبورند در بدترین شرایط امنیتی، کار کنند وداربستی که با شکسته شدنش 4 نفر کشته شدند دچار چنین عواقبی شوند.

سانحه‌ی ۲۴ دسامبر را بدترین سانحه‌ی کارگران کانادا در نیم‌قرن گذشته می‌دانند. نمونه‌ی قبلی ۱۷ مارچ ۱۹۶۰ است که پنج کارگر در حال ساختن تونل آبی، زیرِ زمین گیر کردند و کشته شدند.


 

قاتل کیست؟

به گزارش سی بی سی، شرکت ساخت و سازی که مسئول پروژه بوده چند ماه پیش از این سانحه توسط وزارت کار انتاریو به دلیل نگرانی‌های امنیتی تعطیل موقت شده بود. اسناد دولت استانی که سی بی سی نیوز منتشر کرده است نشان می‌دهد وزارت کار در روز ۲۰ اکتبر فرمان توقف کار روی آپارتمان‌های تقاطع کیپلینگ و استیلز را اعلام کرده بود.

به عقیده‌ی بعضی، این واقعیت به روشنی نشان می‌دهد که شرکت مذکور از شرایط بد کاری خود و ناامنیِ کارگران مطلع بتنها بازمانده ی حادثه سقوط داربست در بیمارستانوده و بنابراین در مرگ کارگران مسئول است. روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، سید رایان، که به تازگی به ریاست فدراسیون کارگران انتاریو رسیده است، از فرماندار کل استان خواست به شکایت جنایی علیه کارفرما دست بزند.

 

وزارت کار هم به نوبه‌ی خود تحقیقاتی را آغاز کرده است گرچه پیگیری جنایی را منوط به تصمیم پلیس می‌داند. سام ماکالوسو، ناظری که سابقه بسیاری در امور ساختمانی دارد، می‌گوید:"هنوز سئوال‌های بسیاری هست که باید پاسخ بگیرد". تحقیقات وزارت کار فعلا محدود به این است که آیا قانون بهداشت و امنیت کاری زیر پا گذاشته شده یا نه؟ در صورت پاسخ مثبت، شرکت می‌تواند با ۵۰۰ هزار دلار جریمه یا زندان مواجه باشد.