شهروند ـ آرش عزیزی: شروع این خبر،‌ مثل تیتر بالا، همیشه تناقض‌آمیز است. مشابهِ آن‌ را زیاد شنیده‌ایم و در سال‌های پیش رو بیشتر هم خواهیم شنید.

دولت‌ها میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند تا “متخصصان” و “کارشناسانی” پیدا شوند و بگویند چگونه می‌توان صرفه‌جویی کرد.

به گزارش کندین پرس از اتاوا، دولت محافظه‌کار هارپر شرکت انگلیسیِ دلویت را، که با ۱۷۰ هزار کارمند در ۱۴۰ کشور بزرگترین سازمان خدمات حرفه‌ای خصوصی در جهان است، با قیمت گزافِ حدود روزی ۹۰ هزار دلار به خدمت گرفته تا “پیشنهادات” آن درباره‌ی چگونگی صرفه‌جویی را بشنود.

تونی کلمنت وزیر دارایی

دولت در روز ۱۵ اوتِ امسال قراردادی به ارزش ۸/۱۹ میلیون دلار با این شرکت امضا کرد که طبق آن دلویت باید به کابینه‌ی فدرال و مقامات ارشد پیشنهاداتی ارائه کند که چگونه می‌توان کسری بودجه‌ی موجود را تا سال ۲۰۱۴ از میان برد.

این قرارداد تا ۳۱ مارسِ سال آینده ادامه دارد و جای تمدید یک ساله‌ی آن هم هست.

علاوه بر این،‌ موضوعی که خبرنگاران کندین پرس از آن مطلع شدند این است که بر خلاف رسم معمولِ مزایده‌ی باز و آزاد، دولت از ۲۰ شرکتِ “از پیش تاییدشده” دعوت کرده تا پیشنهادات خود را ارائه کنند و سپس از بین آن‌ها شرکت خارجی دلویت را انتخاب کرده است. شرکت‌های کانادایی مثل بل و آی بی امِ کانادا نیز جزو شرکت‌های دعوتی بودند که انتخاب نشدند.

پیش از این تونی کلمنت،‌ رئیس خزانه‌داری، از ۶۷ وزارتخانه و اداره‌ی دولتی خواسته بود دو سناریو برای بودجه‌ی بهارانه‌ی آینده ارائه کنند: یکی با پنج درصد کاهش مخارج و دیگری با ده درصد.

کمیته‌ای نه نفره به ریاست کلمنت سپس این سناریوها را بررسی می‌کند و نتیجه بخشی از بودجه‌ای خواهد بود که جیم فلاهرتی، وزیر دارایی، مطابق رسم معمول در ماه مارس ارائه می‌کند. کلمنت گفته پرداخت‌ها به افراد و استان‌ها به هیچ وجه کاهش نخواهند یافت.

شرکت دلویت قرار است گزارش خود را ماه فوریه سال آینده آماده کند، یعنی درست به موقع برای بودجه‌ی ماه مارس.

پیش‌بینی می‌شود اپوزیسیون، و بخصوص حزب نیودموکرات،‌ به شدت علیه این عملِ دولت هارپر اعتراض کنند. یکی از بالاترین مقامات ان دی پیِ انتاریو به شهروند گفت: “من کلی راه بهتر برای خرج کردن روزی ۹۰ هزار دلار می‌شناسم.”