در حملات انتحاری به زائران حرم کاظمین در بغداد و تظاهرکنندگان کرد در کرکوک پنجاه نفر کشته و شماری دیگر زخمی شده اند.


پنجاه کشته در حملات انتحاری در عراق


 

بی بی سی: در حملات انتحاری به زائران حرم کاظمین در بغداد و تظاهرکنندگان کرد در کرکوک پنجاه نفر کشته و شماری دیگر زخمی شده اند.

پلیس بغداد، پایتخت عراق، روز دوشنبه، ۲۸ جولای (۷ تیر)، اعلام داشت که دست کم بیست و پنج نفر که به منظور شرکت در مراسم مذهبی عازم حرم کاظمین در شمال شهر بغداد بودند در اثر سه انفجار انتحاری کشته و دست کم پنجاه نفر دیگر زخمی شده اند.

پلیس بغداد گفته است که عوامل این حملات انتحاری سه نفر زن بوده اند که هنگام عبور کاروان عزاداران شیعه از محله کراده بغداد، بمب های همراه خود را منفجر کردند.

بمب گذاری های روز دوشنبه در حالی روی می دهد که پلیس بغداد به مناسبت ایام سوگواری امام موسی کاظم، امام هفتم شیعیان، تمهیدات امنیتی ویژه ای را در این شهر به اجرا گذاشته است.

با اینهمه، روز یکشنبه مردان مسلح در یکی از محله های جنوبی بغداد به گروهی از زائران راهی حرم کاظمین حمله کردند و هفت نفر از آنان را کشتند.

به گفته پلیس بغداد، تعدادی زن و کودک از جمله کشته شدگان انفجارهای روز دوشنبه بغداد بوده اند.

خبرنگار بی بی سی در بغداد می گوید که گردهمایی های مذهبی شیعیان بارها هدف حمله قرار گرفته و این حملات به تندروهای سنی نسبت داده شده است.


 

انفجار در کرکوک

همزمان، بمب گذاری انتحاری در شهر کرکوک، واقع در شمال عراق، نیز به کشته شدن دست کم بیست و دو نفر و رخمی شدن بیش از پنجاه تن دیگر منجر شده است.

به گفته پلیس شهر کرکوک، بمب گذار انتحاری بمب همراه خود را در میان جمع تظاهرکنندگان کرد منفجر کرد که در اعتراض به یکی از لوایح مورد بحث در پارلمان دست به راهپیمایی زده بودند.

این لایحه حاوی قانون نحوه برگزاری انتخابات و تشکیل شوراهای محلی در عراق است که در دستور کار پارلمان این کشور قرار دارد.

نمایندگان شیعه و کرد پارلمان مخالفت خود را با این لایحه اعلام داشته اند و اهالی کرد کرکوک نیز نگران آن هستند که تصویب آن باعث شود که نحوه انتخاب اعضای شورای این شهر و در نهایت، مالکیت و توزیع عواید منابع نفتی این منطقه، به نفع آنان نباشد.

قرار است انتخابات شوراهای محلی عراق در ماه اکتبر سال جاری برگزار شود و هفته گذشته پارلمان عراق لایحه مربوط به این انتخابات را تصویب کرد اما این قانون توسط شورای ریاست جمهوری وتو و برای بررسی مجدد به پارلمان بازگردانده شد.

کردهای عراق نگران آن هستند که اصلاحات پارلمان نیز پاسخگوی خواست آنان نباشد.

شهر کرکوک، از مناطق نفت خیز عراق، در منطقه کردستان عراق واقع شده و در گذشته، بیشتر ساکنان آن را کردها تشکیل می دادند و یک اقلیت قابل توجه از ترکمانان نیز در این شهر سکونت داشتند.

از دهه ۱۹۷۰، و به خصوص از آغاز دهه ۱۹۹۰، رژیم سابق عراق به منظور تغییر ترکیب قومی این شهر، گروهی از ساکنان کرد و ترکمان کرکوک را وادار به مهاجرت کرد و به جای آنان، اعراب دیگر نقاط عراق را در این شهر اسکان داد.

پس از سقوط رژیم سابق عراق در سال ۲۰۰۳، برخی از ساکنان قبلی کرکوک به این شهر بازگشتند و خواستار بازپس گرفتن خانه ها و اموالی شدند که به مهاجران جدید واگذار شده بود که در مواردی، تنش و درگیری قومی را در پی آورده است.


 

تحلیل آسوشیتدپرس از سفر اوباما به اروپا


ایلنا: درباره افزایش محبوبیت باراک اوباما در اروپا پس از سفر جنجالی او به این قاره که شنبه شب به پایان رسید، تردیدی وجود ندارد، اما در مورد اینکه اوباما در صورت پیروزی در انتخابات می‌‏تواند این اشتیاق و هیجان دستاوردهای سیاسی مبدل کند، سئوال‌‏های زیادی باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی از سفر اخیر نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌‏جمهوری آمریکا به اروپا آمده است. پس از احساسات ضد آمریکایی که در دهه اخیر در اروپا وجود آمده، ظهور یک سیاستمدار محبوب، از دیدگاه مردم، رسانه‌‏ها و رهبران قاره بسیار قابل توجه است.

نظرسنجی‌‏ها نشان می‌‏دهد نه تنها اکثریت قریب به اتفاق مردم کشورهایی مانند انگلیس اگر بتوانند در انتخابات و برابر جان مک کین جمهوری‌‏خواه از اوباما حمایت می‌‏کنند، بلکه با طرح‌‏ها و پیشنهادهای اوباما به عنوان رییس‌‏جمهور آمریکا، نگرش منفی نسبت به این کشور تغییر یافته است.

"آنتونی ولز"، رییس مرکز پژوهش‌‏های "خانه سیاست" انگلیس می‌‏گوید: از زمان آغاز این رقابت، روند مثبتی به سوی آمریکا قابل مشاهده است و من اطمینان دارم به خاطر تاثیر اوباما است. مخالفت با آمریکا بیشتر به خاطر جورج بوش است اما مردم اوباما را دوست دارند.

اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند در صورت پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌‏جمهوری، در نخستین باری که او اروپا را برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان یا حمایت از جایگاه نظامی آمریکا در برابر "دیگران" بیشتر به دنبال راه حل دیپلماتیک است تا استفاده از موشک‌‏های کروز، این پشتیبانی از بین خواهد رفت.
همچنین نباید انتظار داشت مسائل مهمی مانند تعرفه‌‏های تجاری و استفاده از غذاهای فرآوری‌‏شده از طریق ژنتیک فقط به خاطر محبوبیت رییس‌‏جمهور حل و فصل شود.

"جرمانو دو تورمی"، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک رم نیز معتقد است: شور و شوق مردم نسبت به اوباما در "نخستین آزمایش واقعی" فروکش می‌‏کند زیرا او قصد ندارد تغییرات سیاسی اساسی ایجاد کند. دو تورمی می‌‏افزاید: «وقتی اوباما در "برداشتن دیوارها" صحبت می‌‏کند همه او را تشویق می‌‏کنند، اما زمانی که از اروپا بخواهد بهای این کار را بپردازد، من اطمینان دارم که تشکیک در صلاحیت او آغاز می‌‏شود. اوباما قصد ندارد به نظاره‌‏گری آمریکا در سیاست خارجی پایان دهد و هنگامی که مخاطبان اروپایی این را دریابند، دست از حمایت برمی‌‏دارند.
این قضیه در آلمان هم قابل مشاهده است، آنگاه که مرکل، صدراعظم آلمان از طریق سخنگوی خود تمایل اوباما برای کار با اروپا را تحسین کرد اما خاطرنشان کرد: آلمان قصد ندارد به خواسته او درباره اعزام نیرو به افغانستان برای جنگ با طالبان و القاعده تن دهد.

"هوگو مولرووگ"، نویسنده روزنامه پرتیراژ "بیله" آلمان نیز دیدگاه "باید مشکلات را به کمک هم حل کنیم" اوباما را تحسین می‌‏کند اما درباره هزینه‌‏های آن هشدار داده و می‌‏گوید: "او حضور گسترده‌‏تر آلمان در صحنه‌‏های بین‌‏المللی و همچنین استفاده بیشتر از سربازان آلمانی را خواستار است."

"اریک فری"، سردبیر روزنامه استاندارد چاپ وین تاکید می‌‏کند: انتخاب اوباما به عنوان رییس‌‏جمهور آمریکا به معنی پایان اختلافات ایالات متحده و اروپا نیست بلکه ممکن است دو طرف را به هم نزدیک‌‏تر کند.

وی می‌‏گوید: "شاید بسیاری از درگیری‌‏های دولت بوش با روی کار آمدن رییس‌‏جمهوری جدید از بین رفته و همکاری‌‏های تازه‌‏ای شکل بگیرد اما ده‌‏ها مساله مورد اختلاف دیگر باقی نمی‌‏ماند."

خیلی‌‏ها هشدار می‌‏دهند انتظارات اروپا مبنی بر تغییر ۱۸۰ درجه‌‏ای سیاست خارجی اروپا در صورت انتخاب اوباما، باید تعدیل شود. "ایندر جیت پارما"، رییس دپارتمان سیاست دانشگاه منچستر انگلیس می‌‏گوید: از سال ۲۰۰۲ تمام سخنرانی‌‏های اوباما را پیگیری کرده و به این نتیجه رسیده که اوباما تغییر عمده‌‏ای در سیاست خارجی آمریکا ایجاد نمی‌‏کند و این ناگریز به کاهش محبوبیت او منجر می‌‏شود. پارما می‌‏گوید: اوباما از مسائل مهم حرفی نمی‌‏زند و بیشتر درباره پیشنهادهای دوستانه صحبت می‌‏کند اما او به طور قطع موجب همکاری بیشتر و از بین رفتن مرزها خواهد شد و این زمانی است که کشورهای دیگر از همراهی‌‏اش خودداری کنند.

به نظر این کارشناس مسائل سیاسی، رییس‌‏جمهور بعدی اوباما باشد یا مک کین، به سرعت با بحران‌‏های زیادی به‌‏ویژه مساله تسلیحات هسته‌‏ای ایران روبرو می‌‏شود. ایالات متحده به این باور رسیده که دیدگاه نظامی بهترین راه برای حل چنین مسائلی است که البته با مخالفت شدید اروپا روبرو خواهد شد. تحلیلگران همچنین اعتقاد دارند که سیاست‌‏های تجاری اوباما حمایت‌‏گرایانه از مک کین است و این تقابل بیشتر با اروپا را در پی خواهد داشت.
در فرانسه جایی که رییس‌‏جمهور، "نیکولا سارکوزی" در یک سال اخیر درباره مسائلی نظیر افغانستان به آمریکا نزدیک‌‏تر شده است
، هواداران اوباما بر این باورند که با پیروزی اوباما، آمریکا اعتبار بالایی به دست می‌‏آورد و این راه را برای همکاری بیشتر با رهبران اروپایی در مورد مسائل حساس هموار می‌‏سازد.

اما باید توجه داشت حمایت پرشور مردم در برلین، پاریس و لندن برای پیروزی اوباما به اندازه دیدگاه رای‌‏دهندگان به طور قطع امریکایی اهمیت ندارد. "آناندمنون"، مدیر بخش تحقیقات اروپایی دانشگاه بیرمنگام انگلیس می‌‏گوید: "فکر کنم برخی از مردم اروپا متوجه این قضیه نیستند، حمایت در این قاره لزوماً به معنی حمایت در آمریکا نیست. شعار "باراک اوباما، مردمی که دیگران دوستش دارند" پیروزی قطعی او را در انتخابات تضمین نمی‌‏کند.


 

کشته شدن ۱۴ نفر در انفجارهای تروریستی استانبول


 

بی بی سی: دست کم ۱۴ نفر در دو انفجار در شهر استانبول ترکیه که از سوی مقام های این شهر تروریستی توصیف شده کشته شده اند.

اولین انفجار در یک باجه تلفن روی داد و بمب دوم بعد از جمع شدن مردم منفجر شد. حدود ۷۰ نفر در این انفجارها زخمی شده اند.

انفجارها حدود ساعت ۱۰ شب به وقت محلی در محله گونگورن شهر روی داد.

سارا رینسفورد خبرنگار بی بی سی می گوید که حادثه در محلی روی داد که مردم برای پیاده روی و گردش در عصرهای تابستانی در آن جمع می شوند.

فرماندار استانبول می گوید حملات تروریستی بوده است. وی گفت که بمب ها در سطل های زباله جاسازی شده بود و حمله انتحاری نبود.

تاکنون کسی مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است اما شهرهای ترکیه در سال های اخیر هدف حملات گروه های مختلف قرار گرفته است.


 


 

آلودگی شدید هوا در پکن در آستانه المپیک


 

بی بی سی: در حالی که کمتر از دو هفته به آغاز بازیهای المپیک باقی مانده، لایه ای ضخیم از مه دود آسمان پکن، میزبان این مسابقات را فرا گرفته است.

روز یکشنبه، ۲۷ جولای دهکده المپیک پکن در حالی افتتاح شد که آلودگی هوا به وضوح در بالای آسمانخراشهای شهر دیده می شد. مقامات چین می گویند که اقدامات عاجلی برای کاهش آلودگی هوا لازم است.

مقامات پکن برای کاهش آلودگی شدید هوا در این شهر اقدامات گسترده ای کردند. این اقدامات شامل خارج کردن بیش از یک میلیون خودرو از پایتخت، تعطیل کردن کارخانجات آلوده کننده هوا و توقف ساخت و سازهایی بوده که تولید گرد و غبار می کنند.

اما به نظر نمی رسد که این اقدامات تاثیر چندانی گذاشته باشد. برای چهارمین روز پیاپی لایه ای ضخیم از مه دود آسمان پکن را پوشانده است.

حال مقامات این کشور می گویند که لازم است تدابیر شدیدتری اتخاد شود، مثلا این که جلوی ورود ۹۰ درصد اتومبیل های شخصی به خیابانهای پکن گرفته شود.

تا به امروز هیچ یک از این طرحها عملی نشده است اما در حالی که کمتر از دو هفته به آغاز بازیهای المپیک مانده، پکن وقت زیادی برای خلاص شدن از شر مه دود بالای سرش ندارد.

در همین حال سازمان صلح سبز ارزیابی خود را از تلاشهای چین برای پاکیزه کردن هوای پکن منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش تلاش کلی برای رفع آلودگی "اثرات مثبتی" بر شهر داشته است. در این گزارش همچنین آمده که پکن در برخی موارد حتی از اهداف تعیین شده هم پیشی گرفته است.


 

یوسف شاهین، کارگردان مصری به خاک سپرده شد


 

مراسم خاکسپاری یوسف شاهین، کارگردان برجسته مصری با حضور هزاران نفر در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد.

به گزارش بی بی سی، در این مراسم چهره های سرشناس هنری مصر و جهان و همچنین مقام های رسمی دولت مصر حضور داشتند. این مراسم در کلیسای کاتولیک قاهره برپا شد.

یوسف شاهین که یکی از محبوب ترین هنرمندان جهان عرب بود در اثر خونریزی مغزی در قاهره درگذشت.

شاهین، با نزدیک به شش دهه فعالیت هنری، نه تنها چهره مهم هنری مصر بود بلکه شخصیتی سرشناس در جامعه عرب تلقی می شد. او در سال ۱۹۹۷ در جشنواره بین المللی کن جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.

فعالیت هنری او در دهه های چهل و پنجاه میلادی که دوره طلایی سینمای مصری محسوب می شود، آغاز شد اما او خود به صدایی رسا در عرصه هنر سینمای مصر تبدیل شد و اغلب مجبور می شد با سانسور، استبدادگری و تعصبات مذهبی دربیفتد.

یوسف شاهین پس از گذراندن دوره آموزش خود در کالیفرنیای آمریکا در دهه چهل میلادی، اولین فیلم خود را در سال ۱۹۵۰ ساخت.

او در اولین فیلم های خود مانند "ایستگاه مرکزی قاهره"، جسورانه به مسائل اجتماعی چون اخلاقیات و روابط جنسی پرداخت. او دوست داشت که حد و مرزها را بشکند و فیلم های دهه نود او درباره خشونت های بنیادگرایانه و سانسور بود.

شاهین گاهی خشم مذهبیون و همچنین سیاستمداران مصر را بر می انگیخت اما با تردستی موفق شده بود در دوره ها و حکومت های مختلف به فعالیت هنری خود ادامه دهد.

او حتی در جریان ملی شدن صنعت فیلم در دوره حکومت جمال عبدالناصر، از ابراز افکار شخصی خود درباره سینمای مصر دست برنداشت.

شاهین با ساختن فیلم "گنجشک" در سال ۱۹۷۲، به شدت از نظام فاسد سیاسی مصر، که بسیاری شکست اعراب در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ با اسرائیل را دلیل آن می دانستند، انتقاد کرد. شاهین با آثارش به انتقاد از نظام سیاسی مصر در دوران حکومت انور سادات و حسنی مبارک نیز ادامه داد.

شاهین همچنین فیلمی سه قسمتی از زندگی شخصی خود ساخت و با تهیه کنندگان اروپایی همکاری کرد.

گزارشگر هنری بی بی سی می گوید که شاهین از بعضی جنبه ها یک روشنفکر مردمی بود که علیرغم خطر سانسور و خشونت، با مسائل سیاسی داخل مصر مبارزه می کرد.

شاهین اخیرا به شدت به سیاست خارجی آمریکا نیز حمله کرده بود.

لورانس پولارد گزارشگر بی بی سی می گوید که بزرگداشت شاهین از سوی نظام سیاسی که او همواره از آن به شدت انتقاد می کرده در واقع تاکیدی است بر مقام او به عنوان یک گنجینه ملی در مصر.

یوسف شاهین هنگام مرگ ۸۲ سال سن داشت.

آخرین فیلم یوسف شاهین "هرج و مرج" نام دارد که در سال ۲۰۰۷ ساخته شد.

او در ۲۵ ژانویه ۱۹۲۶ در شهر اسکندریه مصر متولد شده بود.


 

رشدی خاطرات فتوای قتل خود را می‌نویسد


 

سلمان رشدی گفته است که احتمال دارد کتابی درباره فتوای صادر شده از سوی آیت الله خمینی در مورد انتشار کتاب آیات شیطانی بنویسد.

به دنبال انتشار کتاب آیات شیطانی، آیت الله خمینی، رهبر پیشین ایران فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد که با اعتراض های بین المللی روبرو شد.

سلمان رشدی به دنبال صدور این فتوا نه سال در اختفا زندگی کرد. او تجربه این نه سال را "بسیار دشوار" خوانده است.

او می گوید: "گروهی به من می گویند که داستان این سال ها را بگویم، شاید این کار را انجام دهم."

رشدی به بی بی سی گفته است که دوران انزوای او، سرشار از محدودیت و مشکل هم برای او و خانواده اش و هم برای ناشرانش بود.

او می گوید فکر نمی کند که چنین وضعیتی برای او باز پیش آید. او به عنوان مثال به نمایشنامه ای اشاره می کند که سال پیش بر مبنای کتاب جنجالی او در آلمان به صحنه در آمد و اعتراض چندانی هم به دنبال نداشت.

سلمان رشدی بر اهمیت اینترنت به عنوان ابزاری برای کاهش شکاف فرهنگی یاد می کند و می گوید "هر قدر که از جنبه های فرهنگی غرب برای مردم، مثلا ایران و چین آشکار می شود، آنها بیشتر به دنبال این فرهنگ می روند."

کتاب آیات شیطانی رشدی احساسات بسیاری از مسلمانان جهان را جریحه دار کرد و در سال ۱۹۸۹ حتی جایزه ای برای سرش تعیین شد.

اما این نویسنده هندی الاصل که از سال ۱۹۹۹ بار دیگر زندگی عادی را از سر گرفت در این مدت از جنجال پرهیز نکرده است.

او که فرزند یک بازرگان موفق هندی است در سال ۱۹۴۷ در خانواده ای مسلمان در شهر بمبئی به دنیا آمد.

سلمان رشدی که در دانشگاه کمبریج انگلستان تحصیل کرده است، نخستین رمان خود، "گریموس"، را در سال ۱۹۷۵ چاپ کرد که چندان مورد توجه قرار نگرفت.

اما دومین تلاش او در داستان نویسی – بچه های نیمه شب – او را به شهرت ادبی رساند.

کتاب چهارم او – آیات شیطانی که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، نبردی کیهانی میان خیر و شر را ترسیم می کند و عالم خیال، فلسفه و طنز را در هم می آمیزد.

اما این کتاب بلافاصله پس از چاپ به خاطر آنچه مسلمانان ارائه تصویری کفرآمیز از پیامبر اسلام دانستند محکوم شد.

کتاب در بسیاری کشورهای اسلامی ممنوع شد و در سال ۱۹۸۹، آیت الله خمینی، با صدور فتوایی خواستار قتل سلمان رشدی شد. این فتوا رسما تا سال ۱۹۹۸ به قوت خود باقی بود.

سلمان رشدی که پس از آن فتوا عملا مثل زندانی و تحت محافظت پلیس زندگی می کرد به نگارش رمان و چندین رساله ادامه داد.

او سال پیش از سوی ملکه الیزابت دوم، لقب شوالیه دریافت کرد.

رمان "بچه های نیمه شب" سلمان رشدی، در میان کتاب هایی که تا کنون برنده جایزه بوکر شده اند، مقام اول را کسب کرد.


 

پیشرفت در مبارزه با گسترش اچ آی وی در جهان


 

یک برنامه سازمان ملل در گزارش تازه ای می گوید که در زمینه جلوگیری از موارد تازه آلودگی به ویروس اچ آی وی در شماری از کشورهای به شدت آلوده، موفقیت های قابل توجهی ثبت شده است.

به گزارش بی بی سی، برنامه های پیشگیری شاهد تغییر در رفتار جنسی مردم بوده است، و همچنین شاهد افت نرخ آلودگی در کشورهایی مانند رواندا و زیمبابوه.

همچنین در بسیاری از کشورها استفاده از کاندوم نیز در میان کسانی که با افراد متعددی آمیزش دارند در حال افزایش است.

این موضوع در کشورهای بورکینا فاسو، کامرون، اتیوپی، غنا، ملاوی، اوگاندا و زامبیا مشاهده شده است.

در کامرون درصد نوجوانانی که پیش از ۱۵ سالگی رابطه جنسی دارند از ۳۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش یافته است.

"یو ان ایدز" گزارش می دهد که از ۲۰۰۵ تاکنون تلاش ها برای جلوگیری از آلودگی به ویروس عامل ایدز، اچ آی وی، سه برابر شده است. افرادی که به ازای پول با دیگران آمیزش می کنند، مردانی که با مردان دیگر آمیزش دارند و تزریق مواد مخدر سه محل تمرکز این تلاش ها بوده است.

این گزارش همچنین آشکار می کند که در سال ۲۰۰۷ درصد زنان باردار آلوده به اچ آی وی مثبت که برای جلوگیری از انتقال ویروس به فرزندانشان داروهای ضدویروسی دریافت می کنند از ۱۴ درصد به ۳۳ درصد افزایش یافت.

در همین مدت شمار آلودگی های تازه در میان کودکان از ۴۱۰ هزار به ۳۷۰ هزار افت کرد.

دکتر پیتر پیوت، مدیر یو ان ایدز، از این پیشرفت ها استقبال کرد.

اما وی گفت: "دستاوردها در نجات جان مردم از طریق پیشگیری موارد تازه آلودگی و فراهم کردن معالجات برای افراد آلوده به اچ آی وی را باید در دراز مدت حفظ کرد."

در سطح جهان، شمار موارد تازه عفونت اچ آی وی از ۳ میلیون در سال ۲۰۰۱ به دو میلیون و ۷۰۰ هزار در سال ۲۰۰۷ کاهش یافته است. با این حال نرخ ابتلا در بسیاری کشورها درحال افزایش است.

بنابه تخمین ها هم اکنون حدود ۳۳ میلیون نفر در جهان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند، و سال گذشته حدود دو میلیون نفر در اثر ایدز درگذشتند.

آمار مرگ ناشی از این بیماری برای دومین سال متوالی کاهش یافت به طوری که در سال ۲۰۰۷ آمار تلفات ۲۰۰ هزار مورد کمتر از سال ۲۰۰۵ بود.

در آفریقا که ۶۷ درصد کل افراد مبتلا در جهان را دارد، ایدز همچنان علت اصلی مرگ است.

در این قاره ۶۰ درصد مبتلایان زن هستند. گزارش یو ان ایدز تاکید می کند که نبرد علیه اچ آی وی نیازمند تامین مالی پایدار در دراز مدت است.


 

وقوع زمین لرزه ای قوی در لس آنجلس


 

یک زلزله قوی در منطقه شهری لس آنجلس در جنوب کالیفرنیا احساس شده است.

به گفته شاهدان زلزله باعث لرزش نسبتا شدید ساختمان ها شد اما تاکنون هیچ گزارشی از خسارات یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.

به گزارش بی بی سی، مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا شدت لرزه را پنج و چهار دهم درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده است.

کانون زلزله در حدود ۴۶ کیلومتری جنوب شرق مرکز شهر لس آنجلس در نزدیکی "چینو هیلز" گزارش شده است و لرزش حداقل تا ده ها کیلومتر دورتر احساس شد.

به گفته شاهدان لرزش برای حدود پنج ثانیه ادامه داشت.

بیش از ۲۰ پس لرزه در منطقه گزارش شده است که قوی ترین آنها سه و هشت دهم درجه بود. در سال ۱۹۹۴ یک زلزله شش و هفت دهم ریشتری در شهر نورتریج در نزدیکی لس آنجلس باعث مرگ ۷۲ نفر و جراحت ۹ هزار نفر شد. خسارات مالی آن زلزله ۲۵ میلیارد دلار برآورد شد.


 

حمله هوایی ترکیه به مواضع پ ک ک در عراق


 

بی بی سی: ارتش ترکیه می گوید هواپیماهای جنگی این کشور به یکی از مواضع شورشیان کرد در شمال عراق حمله کرده و شماری از چریک های کرد را کشته اند.

به گفته ارتش ترکیه در این حمله هواپیماهای این کشور غار بزرگی در کوه های قندیل را بمباران کردند.

پیکارجویان کرد جدایی طلب ترکیه موسوم به پ ک ک غالبا در این کوه ها مخفی می شوند.

ترکیه پ ک ک را متهم کرده که از پایگاه هایشان در شمال عراق برای حمله به منافع ترکیه استفاده می کنند.

حمله هوایی ترکیه دو روز پس از آن است که در پی دو انفجار بمب در استانبول، مقامات ترکیه کردهای پ ک ک را عامل انفجارها معرفی کردند.

نفرات پ ک ک هرگونه دخالتی در این انفجارها را رد کرده اند.

سرویس امنیتی ترکیه گفته بود که نوع این بمبگذاری ها مشابه بمبگذاری های گروه جدایی طلب کرد پ ک ک است و ممکن است در واکنش به حملات اخیر ارتش ترکیه علیه مواضع این گروه صورت گرفته باشد.

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه گفت که این حمله "بی رحمی تروریسم و هدف آن برای وحشیگری" را ثابت می کند. اما او افزود که چنین حملاتی مانع از مقابله دولت او با تروریسم نخواهد شد.

شورشیان کرد در سال ۲۰۰۶ یک رشته حملات علیه اماکن توریستی ترکیه انجام دادند که بیش از ۱۲ به جای گذاشت.


 

با درخشش «شکارچی» جشنواره ‌فیلم‌های تخیلی کره‌ جنوبی پایان یافت


 

ایسنا: یازدهمین جشنواره‌بین‌المللی فیلم‌های تخیلی کره‌جنوبی با درخشش فیلم «شکارچی» به‌پایان رسید.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های تخیلی در «پوچون» کره؛ پایان یافت و فیلم «شکارچی» ساخته‌«ناهونگ جین» جایزه‌ی بهترین فیلم را دریافت کرد.

این فیلم که داستان آن درباره ‌عامل قتل‌های زنجیره‌ای است، همچنین توانست جایزه ‌آسیایی فدراسیون فیلم‌های تخیلی اروپا را به‌دست آورده و جایزه ‌بهترین بازیگر زن را برای «سئو یانگ هو» به ‌همراه آورد.

به گزارش اسکرین دیلی، جایزه‌بهترین کارگردانی را «توماس آلفردسون» برای فیلم «بگذار فرد درست‌کار وارد شود» به دست آورد.

این فیلم همچنین جایزه ‌ویژه منتقدین جشنواره و جایزه‌ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را نیز کسب کرد و جایزه‌ی ویژه هیات داوران را نیز «واهمه از تاریکی» گرفت.


 

تظاهرات حزب افغان ملت علیه پدرام در هرات


 

دهها تن در هرات، به دعوت حزب افغان ملت علیه سخنان منسوب به لطیف پدرام دست به تظاهرات زدند.

به گزارش بی بی سی، این افراد پس از تجمع در مقابل سالن مولانا بلخی هرات، به سوی ساختمان ولایت (استانداری) هرات به راهپیمایی پرداختند و شعارهایی علیه پدرام سر دادند.

در سخنانی که به لطیف پدرام رهبر کنگره ملی افغانستان نسبت داده شده و از طریق سایت اینترنتی یوتیوب منتشر شده، از امان الله خان، شاه پیشین این کشور، با الفاظ نامناسبی نام برده شده است.

راهپیمایان در هرات که پلاکاردهایی و پرده نوشته هایی علیه پدرام در دست داشتند، از وی خواستند به طور رسمی از مردم افغانستان پوزش بخواهد.

تاکنون واکنش های منفی مشابهی در شهرهای مختلف افغانستان، از جمله کابل و جلال آباد نیز به سخنان منسوب به لطیف پدرام ابراز شده است.

این اعتراض ها در حالی مطرح می شود که بشیر بیژن معاون حزب کنگره ملی افغانستان می گوید سخنان پدرام تحریف شده و صدای منتشر شده بر روی اینترنت، مونتاژ شده است.

اما سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می گوید نهادهای قضایی کشور در این مورد تحقیق خواهند کرد.