کروبی در نامه‌‌ای خطاب به ملت ایران، ضمن انتقاد از خشونت دولتی و دفاع از حقوق معترضان، پنج راه‌کار برای خروج از بحران پیشنهاد کرده است.

  

 شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

کروبی در نامه‌‌ای خطاب به ملت ایران، ضمن انتقاد از خشونت دولتی و دفاع از حقوق معترضان، پنج راه‌کار برای خروج از بحران پیشنهاد کرده است. او بار دیگر به خشونت دولتی انتقاد کرده و نیز خواهان «توبه‌ی ظالمان» شده ا‌ست.

نامه‌ی کروبی با نگاهی به حوادث عاشورا آغاز می‌شود که به گفته‌ی او «مایه‌ی نگرانی و آزردگی هر انسان آزاده و مسلمانی بود». او به شیوه‌ی کشتار معترضان در روز عاشورا اشاره می‌کند و به فشارهایی که پس از آن به معترضان وارد شده، «تا صدای دلخراش این جنایت به گوش‌ها نرسد». کروبی سپس تاکید می‌کند که با "بستن زبان‌ها" مشکلی حل نخواهد شد.

نامزد انتخابات دهمین دور ریاست جمهوری در نامه‌ی خود یادآور می‌شود که علاوه بر «حوادث بازداشتگاه‌ها و ماجرای کهریزک و خشونت به زنان و دستگیری‌های فله‌ای و دادگاه‌های فرمایشی و ارعاب تئوریزه شده»، در ظهر عاشورا «دست آقایان به خون مردم نیز آغشته شد».

مهدی کروبی ضمن انتقاد به حمله‌ی "مواجب بگیران" به حسینیه‌ی جماران و ضرب و شتم مردم و بی‌حرمتی به عاشورا تاکید می‌کند که «مردم ایران چه شیعه و چه سنی، همواره احترام خاصی برای اهل بیت و مراسم مذهبی قائل بوده و هستند، آنچانکه مسیحیان نیز در عاشورای حسینی نذر و نیاز خود را ادا می‌کنند.»

او سپس حکومتگران را به دروغگویی و سوء استفاده از دین برای رسیدن به مقاصد خود متهم می‌کند و می‌نویسد: «خدایا تو شاهد باش که برای چهار روز حکومت چه آبرویی از اسلام و انقلاب بردند و چه ارزان موجبات تنفر مردم از روحانیت را فراهم کردند».

کروبی در نامه‌اش به ملت ایران از حمله و فشار به مراجع تقلید می‌نویسد و از اینکه «در حکومت اسلامی … مردم را به زور از مسجد بیرون و خانه‌ی خدا را پلمب می‌کنند.»

مهدی کروبی در نامه‌اش مطرح می‌کند که «گویی برخی از دست‌اندرکاران امور نه تنها تمایلی به آرامش ندارند، که نان خود را هم در تنور بحران و آشوب و سرکوب می‌بینند». او در این رابطه هشدار می‌دهد که «بحران را با بحرانی دیگر پیوند زدن» مشکلات را حل نخواهد کرد. به نظر او «خروج از بحران در گرو اجرای کلیه‌ی اصول قانون اساسی است».

Bildunterschrift: مهدی کروبی در پایان نامه‌اش ۵ راه‌کار برای خروج از بحران پیشنهاد می‌کند:

۱ – اعتراف و توبه‌ی ظالمان و بخشش مردم

کروبی معتقد است که «آنهایی باید توبه کنند که چوب حراج بر ثروت ملی کشور زده‌اند و از کیسه‌ی‌مردم حاتم‌بخشی کرده‌اند و مردم را در فقر و تنگدستی رها کرده‌اند … مردم را از حق انتخاب کردن محروم ساخته‌اند … اعتراض مردم را با گلوله سرب نمودند …»

۲- انحرافی که از انقلاب صورت گرفته باید اصلاح شود.

کروبی در این رابطه خواهان وفاداری دولت به کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌شود، آزادی مطبوعات، فضای نقد و نقادی، و آزادی زندانیان سیاسی را می‌طلبد.

۳- پرهیز از خشونت

۴- ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر

مهدی کروبی در پنجمین پیشنهادش، خواهان مناظره با «هر نمایند‌ه‌‌ای از سوی حکومت» می‌شود «تا مشخص شود که این انقلاب را چه کسانی به انحراف بردند و مسئول مظالم رفته بر مردم، چه افراد و گرو‌ه‌هایی هستند».

علاوه بر کروبی‌، مقامات دولتی هم از منظری متفاوت معتقدند که انقلاب به انحراف کشیده شده و "قطار انقلاب" از ریل خارج شده است. آنها جریانات پس از دور دهم انتخابات ریاست جمهوری را اقدامی برای "بازگرداندن قطار انقلاب به ریل" خوانده بودند.