شهروند ـ کوشش برای تقویت و گسترش پژوهش های ایرانی در نهادهای آکادمیک جهان دارد پیشینه و پرونده خاص خود را پیدا می کند و در بسیاری کشورها با موفقیت همراه بوده است؛ کاری که اگر حکومتی مسئول و دلسوز فکر و فرهنگ و منفعت مردم بر سر کار باشد به همت منابع مالی و رایزنی های فکری به راحتی انجام شدنی ست.

اما در غیبت سیستم دلسوز دولتی، مردمان هر سرزمین این مهم را بر عهده می گیرند؛ باری که جوامع ایرانی سراسر جهان در این دو سه دهه با همه ناهمواری های مادی و معنوی توانسته اند به سر منزل مقصود برسانند.

و حالا هم در تورنتو گروهی از دلسوزان فکر و فرهنگ قصد کرده اند برای ایجاد پایگاهی که بر پایه آن بتوان رشته های مطالعاتی بیشتری در پیوند با مشکلات ایران امروز به وجود آورد، اقداماتی کرده و در روز جمعه ۲۳ سپتامبر در تالار جرج ایگناتیف جلسه ای برگزار کردند که در آن چند تن از استادان ایرانی و کانادائی سخنرانی کردند. گفته شد که این ایده در صورت تحقق می تواند برنامه رشته های لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه تورنتو را تقویت کند. و تاکید شد که دوام یک برنامه آکادمیک پر رونق متکی به تمرکز بر توسعه ایران معاصر بی گمان نیازمند بررسی کامل تنوع آکادمیک و بهره وری از استعدادهای حاضر در دانشگاه است. برای رسیدن به این منظور مشارکت مادی و معنوی جامعه ایرانی از ضرورت های اجتناب ناپذیر است. بویژه مشارکت مالی در به ثمر رساندن این مهم نقش انکار ناکردنی دارد.

بخت ایجاد و امکان فرصت های چنینی همیشگی نخواهد بود و اگر جامعه ایرانی از آن استفاده بموقع نکند چه بسا این بخت یا از دست برود و یا برای زمان درازی بر عهده ی تعویق افتد. بر ماست که از این فرصت استفاده کنیم تا فرهنگ و تاریخ و سیاست ایران معاصر را به  دانشجویان مشتاق کانادائی بیاموزیم.

پرفسور محمد توکلی طرقی که خود سالها در همین مسیر مرارت ها کشیده و از هر فرصتی استفاده کرده است تا گوشه ای از تاریخ و فرهنگ ایران را به جامعه کانادائی بشناساند، از سخنرانان گردهمائی بود و به درستی، هم به ضرورت این امر تاکید و هم به گام هائی که در این راستا توسط جامعه ایرانی برداشته شده، اشاره کرد.

علاوه بر سخنرانی دکتر توکلی چند تن دیگر از استادان غیر ایرانی دانشگاه تورنتو نیز در پیوند با اهمیت این امر و در تاکید بر ضرورت حضور دکتر رامین جهانبگلو – یکی دیگر از استادان ایرانی که با حضور در نشست ها و برنامه های متعدد ارتباطی تنگاتنگ با دانشجویان ایرانی دارد و در اعتلای فرهنگ سیاسی آنان کوشاگرست- در کرسی مطالعات ایران معاصر در دانشگاه سخن گفتند. پیتر مک کی و نازنین افشین جم نیز برای این نشست پیام ویدیویی فرستادند.



برنامه با اجرای قطعات موسیقی با هنرنمایی گروه سرو ادامه یافت و سرانجام فیلم کوتاهی که به همت دانشجویان دکتر جهانبگلو در ارتباط با کوشش های آکادمیک او تدارک دیده شده بود، نمایش داده شد. پایان بخش این برنامه سخنان دکتر رامین جهانبگلو بود که در آن از دانشجویان و استادانی که در این مسیر تلاش کرده بودند، سپاسگزاری کرد. از دیگر ایرانیان دکتر رضا مریدی و خانم تینا تهرانچیان نیز سخنرانی کردند.

 

برای آگاهی آن گروه از هموطنان که علاقه مند به همیاری در این برنامه هستند کرسی مطالعات ایران در دانشگاه تورنتو به اختصار و با استفاده از بروشوری که در اختیار علاقه مندان قرار گرفته بود را معرفی می کنیم:

۱ـ این کرسی برنامه آکادمیک بین المللی درباره سیاست های ایران معاصر در دانشگاه تورنتو ایجاد خواهد کرد.

۲ـ این کرسی مرکز پژوهش های چند جانبه ای را برای ایران معاصر ایجاد می کند تا تحرکی در تبادلات آکادمیک میان دانشگاهیان به وجود آورد و به دانشجویان کمک کند تا آگاهی و درک عمیق تری نسبت به وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران امروز پیدا کنند.



۳ـ این کرسی در زمینه برگزاری مناظره های عمومی درباره ایران و کمک به آشنا کردن افراد و نهادهای موثر، گوناگون و نیز پیچیدگی های بسیار ایران امروز تلاش خواهد کرد.

 

به امید موفقیت جامعه ایرانی در ایجاد کرسی مطالعات ایران معاصر در دانشگاه تورنتو .

عکس ها: محمد تاج دولتی

گروه سرو

از بالا راست: علی احساسی، پیتر مک کی، رضا مریدی، نازنین افشین جم(پیام ویدیویی) و تینا تهرانچیان

از بالا راست: محمد توکلی، رامین جهانبگلو، ملیسا ویلیامز، دیوید کامرون، مایکل دیسالابری ،