لیتون رهبر ۵۹ ساله حزب نیودموکرات کانادا هفته گذشته  اعلام کرد به سرطان پروستات مبتلا شده است 

 

شهروند ۱۲۶۸ ـ ۱۱ فوریه ۲۰۱۰


 

جک لیتون اهل جنگیدن است. این را هر کس که او را از زمان عضویتش در شورای شهر تورنتو و سپس رهبری هفت ساله اش بر حزب نیودموکرات فدرال کانادا می شناسد، خوب می داند.

لیتون اما حالا باید به نبردی برود که با نبردهای سیاسی معمولش متفاوت است. رهبر ۵۹ ساله حزب نیودموکرات کانادا هفته گذشته در کنار همسرش الیویا چاو، از نمایندگان تورنتو در مجلس فدرال، اعلام کرد به سرطان پروستات مبتلا شده است اما نمی خواهد به این خاطر از هیچ کدام از سمت های خود استعفا دهد. لیتون به خبرنگاران حاضر گفت: "مثل پدرم من هم جنگنده ام و این سرطان را شکست خواهم داد".

پدر لیتون، رابرت، نیز ۱۷ سال پیش با سرطان پروستات جنگید و آن را شکست داد. رابرت لیتون که عضو کابینه برایان مالرونی، نخست وزیر محافظه کار، بود، بعدها در سن ۷۶ سالگی از بیماری پارکینسون جان سپرد که ارتباطی با سرطان نداشت.

پیش از این، همسر لیتون، الیویا چاو، نیز سرطان تیروئید داشت، اما او هم آن را شکست داد و از سال ۲۰۰۵ از این بیماری رها شده است.

کارل بیلنگر، منشی مطبوعاتی، لیتون اعلام کرده درمان های او شروع شده و در تورنتو ادامه پیدا خواهد کرد. لیتون با طنز مخصوص خود گفت که از این فرصت استفاده می کند و المپیک زمستانی ونکوور را نزدیک تر دنبال می کند.

جک لیتون یکی از موفق ترین رهبران حزب در تاریخ آن بوده است. ان.دی.پی در ابتدای انتخاب او به رهبری حزب تنها ۱۴ نماینده در مجلس فدرال داشت اما این تعداد اکنون به ۳۷ نماینده افزایش یافته است که دومین رکورد در تاریخ حزب محسوب می شود، اما لیتون روز جمعه اعلام کرد: "هنوز خیلی کار زمین مانده. کارهای زیادی پیش روی ما است".