بهائیان در ایران در ۳۱ سال گذشته هیچ گاه روی آرامش به خود ندیده‌اند. ولی آنچه در ماه‌های پس از انتخابات در قبال این

شهروند ۱۲۶۹ ـ پنجشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۱۰


 

محمد جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مدعی شده است که بهائیان در ایران ‌آزادند. این در حالی است که سرکوب بهائیان بویژه پس از حوادث عاشوار ابعاد و شدت تازه‌ای به خود گرفته است.

بهائیان در ایران در ۳۱ سال گذشته هیچ گاه روی آرامش به خود ندیده‌اند. ولی آنچه در ماه‌های پس از انتخابات در قبال این مذهب می شود، بی سابقه  است.

گروهی از بهائیان در بگیروببندهای پس از انتخابات و در اوج آن روز عاشورا به اتهام دست داشتن در "توطئه براندازی" و همکاری با "سران فتنه" دستگیر شدند.

هفته گذشته نیز دادگاه هفت نفر از سرپرستان بهائیان برگزار شد که به گروه "یاران" معروفند و وظیفه‌شان رتق و فتق امور بهائیان بوده است. اتهام این گروه که حدود یکسال و نیم پیش دستگیر شدند "جاسوسی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "راه اندازی و گسترش تشکیلات غیرقانونی"، "همکاری با رژیم غاصب و اشغالگر قدس"، "مشارکت در جمع آوری اسناد طبقه بندی شده و ارائه آن به بیگانگان با هدف بر هم زدن امنیت کشور"، "تبانی و اجماع با هدف بر هم زدن امنیت کشور"، "تبانی و اجماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی ایران"، "مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران" و "افساد فی الارض" اعلام شد. اتهاماتی که می تواند شدیدترین مجازات ها را در پی داشته باشد.

این درحالی است که در بهائیت هرگونه فعالیت سیاسی ممنوع است. عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر می‌گوید: «در حال حاضر ۱۰−۱۵ شهروند بهایی در زندان هستند و همه می‏دانند اصولا بهاییان به حکم وظیفه‏ی مذهبی‏شان، اجازه ندارند در فعالیت‏های سیاسی شرکت داشته باشند و این یکی از مسائلی است که در بهاییت پیش‏بینی شده است. بنابراین می‏دانستند جمهوری اسلامی همیشه این موضوع را بهانه می‏کند که آن‏ها را زیر فشار بگذارد. به لحاظ این که در قانون اساسی جمهوری اسلامی، اصولا اقلیت‏ مذهبی بهایی مورد شناسایی قرار نگرفته است.»

بهائیان جزو اولین گروه هایی بودند که با روی کار ‌آمدن جمهوری اسلامی در ایران مورد تعقیب قرار گرفتند، از کار اخراج شدند و تحت عنوان "فرقه ضاله بهائیت" یا "جاسوسی برای صهیونیسم و امپریالیسم" به زندان افتادند.

عبدالکریم لاهیجی می گوید:«همیشه هم درباره‏ی این شهروندان ظلم شده و برای توجیه این ظلم خود به تبلیغات سیاسی روی آورده‏اند. مانند این که مرکز بهائیت در اسراییل است. در صورتی که  زمانی که رهبر بهاییان به آن منطقه رفته، اصلاً کشوری به اسم اسراییل وجود نداشته است. یا این که این‏ها با صهیونیسم ارتباط دارند و از همین نوع مغالطه‏های سیاسی.»

 در قانون جمهوری اسلامی اقلیت‌های مذهبی یهودی، مسیحی و زرتشتی  به رسمیت شناخته شده‏اند چرا که همه آن‌ها از نظر تاریخی مقدم بر اسلام هستند. اما به گفته عبدالکریم لاهیجی «این حکومت هرگز نتوانست با اقلیت بهایی همان رفتاری را داشته باشد که با سایر اقلیت‌های مذهبی. چراکه بهاییت به قرن نوزدهم میلادی برمی‏گردد. بنابراین اصولا از نظر ایدئولوژیک− مذهبی نمی‏توانند بهاییت را به عنوان یک مذهب به رسمیت بشناسند.»

البته فشاری که به بهاییان در ایران می‌آید فراتر از به رسمیت نشناختن یک اقلیت مذهبی است. فشاری بخصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری جنبه کاملا سیاسی به خود گرفته است. دلیل حساسیت ویژه جمهوری اسلامی به بهائیان را عبدالکریم لاهیجی بهانه‌ای برای سرکوب جنبش سبز می‌داند.

«همیشه گفته‏اند شما با غربی‏ها و بویژه با امریکایی‏ها ارتباط دارید. در داخل هم از یک طرف آن‏ها را متهم به ارتباط با نیروهای سکولار مخالف جمهوری اسلامی می‏کنند. اتهام دیگرشان هم ارتباط با غیرمسلمانان و دشمنان جمهوری اسلامی به لحاظ مذهبی− ایدئولوژیک است که آن‏ها هم بهاییت هستند.»

آقای لاهیجی می‌گوید محمد جواد لاریجانی از همین روش برای پاسخ ندادن به سئوال‏های هیأت‏های نمایندگی در شورای حقوق بشر سازمان ملل استفاده کرد: «هرچند محمد جواد لاریجانی را ما می‏شناسیم، ولی بی‏آزرمی‏ای که دیروز در صحن سازمان ملل و آن‏هم در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل از خود نشان داد، می‏توانم بگویم در تاریخ جمهوری اسلامی بی‏سابقه بود.»