خبرگزاری هرانا – جمال حیدری منش، وکیل سپیده قلیان، با اشاره به اینکه اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و امیر امیرقلی یکشنبه گذشته از زندان اهواز به زندان اوین منتقل شدند، می‌گوید “به این دلیل که پرونده جنبه امنیتی دارد و بر اساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی، حق مداخله در پرونده به ما داده نشد. البته موکلان ما اتهامات غیرامنیتی هم دارند و حتی اتهامات غیرامنیتی آن‌ها بیشتر است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، وکیل سپیده قلیان گفت: به این دلیل که پرونده جنبه امنیتی دارد، طبق قانون ما حق مداخله در پرونده را نداریم، البته موکلان ما اتهامات غیرامنیتی هم دارند و حتی اتهامات غیرامنیتی آن‌ها بیشتر است.

جمال حیدری‎منش گفت: اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و امیر امیرقلی یکشنبه گذشته از زندان اهواز به زندان اوین منتقل شدند.

او همچنین می‎افزاید: پرونده با درخواست دادستان کل کشور، مبنی بر احاله پرونده به تهران در دیوان عالی کشور مطرح شد و با موافقت دیوان عالی کشور از اهواز به تهران منتقل شد. این امر خاصی است و احتمالاً دلیل امنیتی داشته است، البته دلایل این درخواست دادستان کل اعلام نشده است. در حال حاضر پرونده به تهران منتقل شده و در دادسرای شهید مقدس، مورد رسیدگی قرار می‎گیرد.

وکیل قلیان با اشاره به این‎که انتقال متهمان به تهران، ارتباطی با حضور برخی متهمان در تهران ندارد، تصریح می‎کند: من به‌عنوان وکیل سپیده قلیان و خانم فرزانه زیلابی به‌عنوان وکیل اسماعیل بخشی چندین بار در دفتر شعبه حاضر شدیم. اما بر اساس ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی، حق مداخله در پرونده به ما داده نشد. بر اساس قانون ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، دفاع از متهمان جرایم امنیتی را در مرحله دادسرا به تعدادی از وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضاییه محدود می‎کند.

حیدری‌منش در ادامه تأکید می‎کند: موکلان ما اتهامات غیرامنیتی هم دارند و حتی اتهامات غیرامنیتی آن‌ها از اتهامات امنیتی‎شان بیشتر است. بنابراین ما از این جهت حق دفاع داریم، اما از این جهت که پرونده وجهه امنیتی دارد، ما حق هیچ‎گونه اطلاع، ملاقات و مطالعه پرونده را نداشتیم.

وی همچنین می‎گوید: حق انتخاب وکیل با متهم است و نظر خانم قلیان بر این است که من وکالتشان را برعهده داشته‎ باشم.

وکیل قلیان می‎افزاید: ما متأسفانه دسترسی به موکلین خود نداریم و آن‎ها نیز حق مشورت با وکیل و دسترسی به ما را از دست داده‎اند. بنابراین استدعا داریم اجازه ملاقات با موکلین و دفاع از آن‌ها را در مرحله دادگاه داشته باشیم.

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند. این افراد در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۷ به زندان‌های شیبان و سپیدار اهواز منتقل شده‌اند.

فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی در واکنش به پخش این فیلم، اغوای افکار عمومی را خیانت به مردم و مخاطبین صدا و سیما دانست و گفته بود: “این صحنه سازی و بازی نابهنجار بی پاسخ نخواهد ماند و موکلم علیه صداوسیما و وزیر اطلاعات شکایت می‌کند”.

امیر امیرقلی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۹۷ در شهر بابلسر و توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شده بود. وی در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال گذشته به اداره اطلاعات اهواز و سپس به بند قرنطینه زندان شیبان اهواز منتقل شده بود.

آقای امیرقلی از اعضای تحریریه نشریه گام است که به شکل دیجیتال در اینترنت منتشر می‌شود. پدر این فعال سیاسی پیشتر ضمن تایید خبر بازداشت پسرش گفته بود که فرزندش توسط وزارت اطلاعات و به دلیل عضویت در هیات تحریریه این نشریه بازداشت شده است با این حال از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

هرانا پیشتر طی گزارشی از وضعیت نامناسب نگهداری این فعال سیاسی در بند قرنطینه زندان شیبان اهواز خبرداده بود. در این گزارش اشاره شده بود که وی علیرغم داشتن مشکلات متعدد و بیماری دیابت از رسیدگی مناسب پزشکی محروم است.

از سوی دیگر امیرحسین محمدی فر، سردبیر و ساناز اله‌یاری، عضو هیئت تحریریه نشریه گام نیز با گذشت ۱۱۲ روز از زمان بازداشت، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند. این زوج تحت فشارهای روحی و روانی شدید از سوی نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند. طی هفته‌های اخیر با دخالت نهادهای امنیتی از ملاقات امیرحسین محمدی فر و ساناز اله یاری ممانعت به وجود آمده است. گفته می‌شود پرونده این زوج نیز در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ برای تعیین شعبه به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است.