گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، از اجرای برنامه ای موسوم به "مهاجران کودک" بی قید و شرط و به طور کامل عذرخواهی کرده است.

شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰


 

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، از اجرای برنامه ای موسوم به "مهاجران کودک" بی قید و شرط و به طور کامل عذرخواهی کرده است.

اجرای این برنامه باعث شد چند دهه پیش دهها هزار کودک بریتانیایی بدون اطلاع والدینشان به مستعمره های سابق این کشور، مانند استرالیا فرستاده شوند.

برنامه مذکور، که چهل سال پیش متوقف شد، با این انگیزه به اجرا گذاشته شده بود که کودکان فقیر بریتانیا از زندگی بهتری در خارج از این کشور برخوردار شوند، اما بسیاری از آنها مورد سوء استفاده و استثمار قرار گرفتند.

براون روز چهارشنبه (۲۴ فوریه)، این دوره زمانی را شرم آور خواند و به پارلمان این کشور گفت کودکانی که ناخواسته به خارج از بریتانیا مهاجرت داده شدند از داشتن دوره کودکی محروم شدند.

او همچنین اعلام کرد دولت شش میلیون پوند برای دوباره به هم پیوستن خانواده هایی که به خاطر این برنامه متلاشی شدند، هزینه خواهد کرد.

برنامه مهاجران کودک بین دهه های ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰ اجرا شد. در جریان اجرای این برنامه ۱۳۰ هزار کودک سه تا چهارده ساله به کشورهای مشترک المنافع فرستاده شدند.

به بسیاری از آنها گفته شده بود که والدینشان مرده اند. در همین حال به والدین آنها اطلاعات کمی درباره حال و روز فرزندانشان داده شد.

بریتانیایی هایی که طبق برنامه مهاجران کودک به کشورهای مستعمره بریتانیا از جمله کانادا فرستاده شدند، می گویند در بدو ورود به خانه جدیدشان از خواهر یا برادرشان جدا شدند و سرپرستی آنها به یتیم خانه ها، موسسات مذهبی یا خانواده هایی داده شد که برای نگهداری از آنها داوطلب شده بودند.

برخی از رفتن به مدرسه و تحصیل علم محروم شدند و فقط برای کار در مزرعه آموزش دیدند. بسیاری نیز مورد سوءاستفاده جنسی کسانی قرار گرفتند که قرار بود از آنها مراقبت کنند.

آقای براون گفت:"ما متاسفیم که اجازه داده شد کودکان در دوره ای از زندگی خود به خارج فرستاده شوند که بسیار آسیب پذیر بودند. ما متاسفیم که به جای مهر و محبت به آنها، این کشور به آنها پشت کرد. ما همچنین متاسفیم که این همه سال طول کشید تا ما به طور کامل و بلاشرط از کسانی که آنها را در کودکی از خانواده های خود جدا کردیم، عذر بخواهیم."

کوین راد، نخست وزیر استرالیا در ماه نوامبر از بریتانیایی هایی که در جریان اجرای برنامه مهاجران کودک به این کشور نقل مکان شده و مورد بدرفتاری قرار گرفتند، عذرخواهی کرد.