شهروندـ دوشنبه شب، زوج رقصنده روی یخ کانادا، با ایستادن بر مکان اول و گرفتن مدال طلای المپیک ونکوور، شب خوشی را برای کاناداییان رقم زدند.

شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰


 

دوشنبه شب، زوج رقصنده روی یخ کانادا، با ایستادن بر مکان اول و گرفتن مدال طلای المپیک ونکوور، شب خوشی را برای کاناداییان رقم زدند.

تسا ورچو ۲۰ ساله و اسکات مویر ۲۲ ساله، در رشته رقص روی یخ توانستند زوج های آمریکا و روس را که به ترتیب در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند، پشت سر بگذارند و فریاد شادی کانادایی ها را در گوشه گوشه ی این کشور پهناور به آسمان برسانند.

آن طور که در پخش تلویزیونی هم شاهد بودیم، افراد شهر کوچکی نزدیک لندن انتاریو، در یک سالن مرکز کامیونیتی گرد آمده بودند تا در کنار هم شاهد پیروزی جوانان ورزشکار و هنرمندشان باشند و باهم فریاد شادی سر دهند.

زوج پیروز کانادایی هر دو از اهالی لندن انتاریو هستند و از زمانی که تسا ۱۱ ساله و اسکات ۱۳ ساله بود، باهم آشنا شدند و از آن زمان هر دو باهم  در این ورزش زیبا همراه شدند. در تصاویر تلویزیونی، مسابقات این دو از کودکی تا حال به نمایش درآمد و نشان می داد که ۹ سال تمام این دو با هم در تمرین و مسابقه هستند.

در حالی که در بخش اولیه برنامه فلامنکو رقصیده بودند، دوشنبه شب با سمفونی شماره پنج گوستاو مالر، در رشته ی رقص آزاد، تسا و اسکات غوغا کردند و شدند اولین زوج رقصنده روی یخ از آمریکای شمالی که توانسته طلای رقابت های المپیک را از دست اروپایی ها، بویژه روس ها، دربیاورد. آنها همچنین جوان ترین قهرمان این مسابقات تاکنون هستند. اولین در آمریکای شمالی، اولین در کانادا، جوان ترین در بین قهرمانان.


 

اشلی مک آیور طلا در اسکی کراس


 اشلی مک آیور

به طلاهای کانادا دارد اضافه می شود. سه شنبه، اشلی مک آیور در رشته اسکی کراس طلا گرفت و رقبای نروژی و فرانسوی در مکان های بعدی ایستادند.

روز چهارشنبه روز خوش شانسی کانادا بود. در رشته باب اسلد دونفره، تیم زنان کانادا مدال های طلا و نقره را نصیب خود کردند و تیم آمریکا در مکان سوم ایستاد. 

در رشته اسکیت ۵۰۰۰ متر نیز ورزشکار زن کانادا کلارا هاگس توانست برنز بگیرد.  

تا پنجشنبه ۲۵ فوریه که روز چهاردهم را هم پشت سر گذاشتیم، کانادا با 7 طلا، 6 نقره و دو برنز در مکان چهارم قرار دارد.


 

 رده بندی مدال ها


 

تاکنون 64 مدال از ۹۰ مدال توزیع شده

کشور        طلا    نقره   برنز     جمع

آمریکا        ۷      ۹     ۱۲       ۲۸

آلمان         ۷     10      ۷      ۲۴

نروژ           ۶      ۶      ۶        ۱۸

کانادا          ۷      ۶      
۲       ۱۵

روسیه        ۳      ۴      ۶       ۱۳

کره جنوبی   ۵      ۴      ۱       ۱۰


 


 

هاکی مردان و زنان


 

هاکی زنان در راه طلا، توانست فنلاند را با نتیجه پنج هیچ پشت سر بگذارد. زنان در نهایی مقابل زنان آمریکا قرار می گیرند.

هاکی مردان، با باخت مقابل آمریکا، آه از نهاد کانادایی ها درآورد. در مصاحبه های رادیویی که با مردم می شد، بسیاری کاری به تعداد طلاهای کانادا و اینکه در چه رده ای قرار بگیرد ندارند، آنها فقط می خواهند هاکی مردانشان طلا بگیرد، انگار یک جورهایی به حیثیت شان مربوط است و آن را ورزش ملی خود می دانند. آنها حتی به هاکی زنان هم کاری ندارند و حتی در برنامه ی رادیویی ۱۰۱۰، با لحنی تمسخرآمیز می گفت، وقتی تیم هاکی زنان ۱۵ گل زده، چرا مردم برای گل شانزدهم همچنان هیجان زده می شوند این که دیگر هیجان ندارد.

اما خبر خوب برای هاکی مردان اینکه توانست سه شنبه شب آلمان را با نتیجه ۸ بر ۲ ببرد و چهارشنبه هم در مقابل روسیه گل کاشت و با نتیجه ۷ بر ۳ این تیم قدر المپیک را شکست داد. حالا جمعه در مسابقه نهایی کانادا مقابل آمریکا قرار خواهد گرفت. 

اما خبر شکست هاکی مردان کانادا از آمریکا، انگار خبر مهمی بوده که تیتر اول تمام خبرگزاری ها و نشریات مهم آمریکا را به خودش اختصاص داد.


 

مرگ مادر و رقص روی یخ


 

جووانی روشت، ورزشکار کانادایی در رشته ی اسکیت نمایشی، دو روز پیش از مسابقه با یک تراژدی روبرو شد. مادر او که از استان دیگری برای دیدن مسابقه ی دخترش به ونکوور آمده بود با یک سکته ی قلبی درگذشت و این ضربه ی سنگینی برای این ورزشکار جوان بود به طوری که همه فکر می کردند از بازیها کنار بکشد، اما علیرغم این حادثه غم انگیز او تصمیم گرفت به خاطر مادرش به مسابقه ادامه دهد.

سه شنبه شب در بخش "برنامه ی کوتاه" پاتیناژ انفرادی زنان، او به روی یخ پا گذاشت و وقتی که به خوبی و خوشی برنامه اش را بدون اشتباه به پایان برد، یک باره بغضش شکست و در آغوش مربیانش گریست. او در این بخش در مکان سوم قرار گرفت و شانس گرفتن مدال را دارد.